Sv: Lysin

En snabb fråga om proteinmineralen. Har du hela analysen? Innehåller den melass? Får ihop det till 97% när jag räknar lite snabbt och vad är då de sista 3%? Vet du det?

En snabb fråga om proteinmineralen. Har du hela analysen? Innehåller den melass? Får ihop det till 97% när jag räknar lite snabbt och vad är då de sista 3%? Vet du det?

Dessa procentsiffror fick jag efter mailkontakt med kvarnbyfoder, det står inte på säckarna. De sista 3 procenterna kanske kan vara de övriga mineralerna, vitaminerna och spårämnena som det innehåller.
Tror inte att det innehåller melass i alla fall!

Hästarna tyckte inte riktigt om det från början, men nu äter de utan problem, det är 5mm diameter på pelletsen och känns väldigt hårda!

Innehållsdeklaration hittar du här Vitafor

Vad kostar proteinmineralet? Låter intressant men jag skulle vilja jämföra priset per kilo smältbart råprotein med lusernpelletsen från Kvarnbyfoder som jag använder idag.

Det är dyrt i stil med Krafft Protein!

Jag gav 12+moms / kg, ligger på 20 kg säckar! Men vill man ha bra lysinvärden så kan det nog vara värt det! Kommer ner i pris om man köper mycket!

Jag minns inte hur mycket lysin det är i krafft Protein, men avelskoncentratet Krafft Grön Pluss innehåller 8 gram / kg, har jag för mig och det blir ju stor skillnad.

Fördelen med proteinmineralerna kontra lucernpellets är ju att man kanske slipper att lägga till mineraler och det är lättare att få dem att äta proteinmineral.

Senast ändrad:

Vet du vad det är för lysinvärden i Kvarnbyfoders lucernpellets?

Mina hästar äter det nämligen glatt och jag vill inte byta bort mitt mineralfoder som jag är så nöjd med.

Vet inte om det skiljer sig på Kvarnbyfoders, men om lucern i allmänhet svarade HH mig så här tidigare:

Lysin i gmsnitt 4,5 % av råprotein (inte av smrp)
Threonin i snitt 3,7 %. Rödklöver har ungefär samma och timotej 1 % enhet lägre i snitt på båda. HH

Vilket mineralfoder använder du?

Då är det ju betydligt mer lysin i proteinmineralet om jag förstår rätt?

Jag använder Biopromin.

Jag ska räkna lite på om jag skulle kunna byta ut en del av lusernet. Idag ger jag soja och det är jag inte helt nöjd med, så jag skulle vilja ge något annat istället. Men samtidigt vill helst inte ge mer vitaminer och mineraler.

D
Jag minns inte hur mycket lysin det är i krafft Protein, men avelskoncentratet Krafft Grön Pluss innehåller 8 gram / kg, har jag för mig och det blir ju stor skillnad.

KPG innehåller 14 g/kg

Skrev nog det tidigare i tråden tror jag när jag fått svar från Krafft. Det skiljer ju ändå en del mot Kvarnbyfoders 24 förstås. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 616
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 295
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka