gylle

Trådstartare
Var får man tag på Lymfosin ? Har en häst som är full med slagg och skulle behöva en rejäl utrensning. Får vansinnig klåda i de partier som slaggprodukter brukar samlas i så fort hon har blivet masserad vill på något sätt hjälpa hästen att bli av med allt skit snabbt. Läste i gamla trådar om lymfosin. Såg på ett annat ställe om schisandra. är detta lika bra, bättre eller sämre ? Tips önskas !

Sv: Lymfosin

Jag har aldrig på det här forumet fått ngt vettigt svar på vilka slaggprodukter det är fråga om o hur de mäts. Skulle kalla det en mytbildning från alternativbehandlare o tillskottsföretag fö att tjäna pengar.
PL

Hur ser man på en häst om det sitter slagg på något visst ställe??
Blodprov? Röntgen? Kissprov.. bara undrar..
AM

Du med din kunskap, tror du inte alls på att en häst kan vara igenslaggad av gifter utifrån överskott av ex. kväve eller kolesterol eller annat från foder eller intag av växter som hästkroppen ej bör äta som innehåller toxiner som kan ställa till det och sedan utifrån det får man bieffekter?

Jag tror inte att det är en myt, jag har använt mig av olika utrensningsmedel till flera hästar och sett en stor förbättring. Ibland räcker det ju enbart att lägga om foderstaten, men efter ex. en långvarig felaktig foderstat så kan hästen vara så förtvinad alt. Belgien Blue aktig med kontraherade muskler, stela leder och smärta att annat behövs först för att kunna börja om på 0. Jag har svårt att tro att det inte handlar om igenslaggning/sänkt funktion både i inre organ såsom lever/njure och muskler/cirkulation. Men vad exakt är det som händer och vad exakt finns det i alla våra fodersorter och i vår växlighet som kan ställa till det så.

Nu finns det ju människor som besitter denna kunskap som kan detta och den kunskapen skulle jag också vilja ha så att man på ett enkelt vis kunde förklara detta fenomen, nu får man ju bara gissa sig till svaren utifrån faktan ur verkligheten från vardagen med hästens problem eller provsvar från vet. man sett.

Så om du besitter kunskapen om detta eller kunskapen om att det INTE existerar kan du förklara :confused:

MVH/

Nog är jag medveten om att det finns en massa nedbrytningsprodukter alt utifrån tillförda skadliga ämnen som kroppen med mer eller mindre framgång måste göra sig av med.
Vi pratar om en uppsjö av olika typer av ämnen som kroppen använder en massa olika enzymsysten för att oskadliggöra så att de sedan kan avlägsnas genom tex njurar eller galla.
Vad jag reagerar mot är detta generaliserande "slaggämnen" utan att tala om vilken typ av ämnen som menas samt att man talar om praparat som skulle avlägsna dessa i största allmänhet.
Du nämner tex kväve, här har kroppen ett system som med stor överkapacitet kan avlägsna detta, det börjar falera när 70-80% av njurkapaciteten är borta.
PL

:bow:

Även om jag skulle vilja ha mer fakta om detta och skulle kunna diskutera detta hur länge som helst då jag finner det mkt. intressant trots att jag inte förstår varför mer en pyttelite på ytan, bara att det existerar.

Det är bättre att fråga specifika frågor om man undrar över något ;), ska inte be dig om en hel föreläsning.

MVH/

Då tror jag inte heller att du har förmågan att avgöra vilka som besitter verklig kunskap o vilka som bara flummar(ofta för att få sälja div odokumenterade tillskott od).
Det är inte lätt att avgöra vad som är relevant information spec inte på nätet där man har en salig blandning av bra information, halvsanningar, missuppfattningar o rena lögner. Sen har jag mina grunder för vad som är kunskap o andra har sina. Mina krav är att det skall finnas ett vetenskapligt underlag samt att det skall stämma med grundläggande kunskaper i fysiologi mm även om jag har varit med tillräckligt länge för att veta att det "vetenskapen" säger förändras över tiden o att forskarna inte alltid är överens.
PL

peter_lundin skrev:
Då tror jag inte heller att du har förmågan att avgöra vilka som besitter verklig kunskap o vilka som bara flummar(ofta för att få sälja div odokumenterade tillskott od).
Det är inte lätt att avgöra vad som är relevant information spec inte på nätet där man har en salig blandning av bra information, halvsanningar, missuppfattningar o rena lögner. Sen har jag mina grunder för vad som är kunskap o andra har sina. Mina krav är att det skall finnas ett vetenskapligt underlag samt att det skall stämma med grundläggande kunskaper i fysiologi mm även om jag har varit med tillräckligt länge för att veta att det "vetenskapen" säger förändras över tiden o att forskarna inte alltid är överens.
PL

Hur många har förmågan att avgöra vem som sitter inne med den rätta kunskapen och finns ens den rätta kunskapen i alla frågor? Inte många skulle jag tro. Är det inte där individens egna intresse att bl.a. tolka, granska och ifrågasätta kommer in och att hela tiden försöka hänga med i de nya rön och forskningar som alltid kommer?

Jag anser allt att jag genom åren lärt mig att "se" till stor del vad som är flummeri och inte. Här "köps" ingenting rakt av. Likväl som jag tar en ny veterinär om inte den första kan finna svar, eller en ny instruktör om inte den första kan avhjälpa ev. problem m.m.

Vad mer kan man göra än att alltid ställa sig frågan varför, och därifrån sedan söka svaret?

Visst är det kanon med vetenskapens svar, men som jag ser det så blir aldrig vetenskapen fulländad utan den förändras ju och som sagt alla varför har inte ännu fått sina svar.

MVH/

Senast ändrad:

Det finns inte enda kontrollerad undersökning som tyder på att homeopatiska medel av typ Lymfosin skulle ha någon som helst effekt vare sig positiv eller negativ-annat än för plånboken. Det finns inte heller någon teoretisk grund för att tro de tungmetaller och miljögifter som kan lagras i häst- (och människo)kroppen skulle kunna drivas ut av de extremt utspädda mängder av järn, svavel och natriumsalter mm som finns i Lymfosin.
Helena

hmmm...homeopatiska medel brukar ligga kostnadsmässigt på ca 50 kr "flaskan" i den finns kanske 50 doser...så kostnadsmässigt är det nog ingen som blir drabbad..

Jag har också svårt att förklara ju slagg...men slagg är ju t ex kvarbliven mjölksyra, en del hästar är ständigt stela pga hård träning..jag har ett annat exempel på "slagg" ett sto som hade skadat sig i huvudet...ett stort sår som inte läkte på flera månader...så fort det började läka lite så gick det upp igen(hon var från början sydd) Jag fick då tipset att ge henne ett homeopatiskt medel och på 3 dagar var såret ihop :eek: :D

Att rena kroppen på olika sätt är ju ingen nymodighet direkt....en del gör det genom fasta, andra med äppelcidervinäger, örter, massage....vad man än använder så är väl i allafall resultatet det som är intressant....

Jag har en karl som springer alla maror o stora tävlingar både i Sverige o utomlands...att han har slagg i kroppen är det ingen tvekan om då han tränar så hårt.
Lymfosin har jag aldrig använt, men det finns både folk o fä som reagerat positivt på det, och andra som inte får reaktionen dom vill ha...man skall ha rätt medel för det problemet man har....

Att dissa rakt av tycker jag är lite trångsynt.....det fanns en tid för inte så länge sen som massage inte var bra eller hade betydelse för sporthästen.. :crazy:

http://www.geocities.com/standardbredmagazine/fakta-om-traning.htm

Här är en av alla länkar jag hittat...inte direkt om slaggprodukter...men hur ENKELT en häst kan få det...t ex om dom tränar hårt och inte dricker nog med vatten, virus/inf, hältor och spänningar...osv osv.....att hästen har slagg kan vi väl alla komma överens om, att en del kanske har svårt att göra sig av med dom kan vi väl också komma överens om....hästar med lymfangit?? JAG kallar det slagg....och det GÅR att få bort med homeopatiska medel....det har jag många bevis på.

Tungmetaller kan man driva ut med alger. Ingen gemytlig process för den drabbade men det är skönt när det är klart, jag har provat på mig själv.

Vi människor är de enda som kan få effekt genom tron, placeboeffekten. Djur har inte den förmågan. Så i det fallet får vetenskapen säga vad den vill om effekten av homeopatbehandlning.

Jag använder vad som krävs för tillfället. Det är jag som ägare som är ansvarig för min häst och se till att den får bästa möjliga vård och omsorg, där någon går bet finner en annan bot, inget utesluter det andra.

Tyvärr så är människan alldeles för inskränkt och enkelspårig och blir hellre fanatisk på en lära och glömmer bort att se att det finns andra vägar som man kan arbeta med hand i hand..

MVH/

Måste bara kommentera det där med placeboeffekt på djur.. Givetvis kan inte djur föreställa sig en effekt och tro stenhårt på den och därmed få effekt. Så långt håller jag med. Däremot kan du få en effekt på så vis att en del medel kanske skall ges fem gånger om dagen och då kommer ägaren till hästen och ger medicin, uppmärksamhet, kel och lite godis kanske fem gånger om dagen. Detta kan ju få en häst att må bättre, bli lugnare mer tillfreds etc.. Så att därför totalt avfärda en placeboeffekt på djur tror jag inte att man kan göra.

Inna skrev:
Måste bara kommentera det där med placeboeffekt på djur.. Givetvis kan inte djur föreställa sig en effekt och tro stenhårt på den och därmed få effekt. Så långt håller jag med. Däremot kan du få en effekt på så vis att en del medel kanske skall ges fem gånger om dagen och då kommer ägaren till hästen och ger medicin, uppmärksamhet, kel och lite godis kanske fem gånger om dagen. Detta kan ju få en häst att må bättre, bli lugnare mer tillfreds etc.. Så att därför totalt avfärda en placeboeffekt på djur tror jag inte att man kan göra.

Helt korrekt, visst kan det spela in till stor del om hästen inte är van vid det. Något att fundera över, helt klart.

När jag beskriver något så gör jag det till 98% utifrån egna erfarenheter genom åren och även gett annorlunda en rekomendationen med positivt reslutat.

För min del när jag har använt mig av detta så har hästarna aldrig fått medlen på så vis med extra besök eller extra "dalt" utan de har gott att lösa på de vanliga rutinerna m.m. När jag provar något så försöker jag alltid att hålla mig till en förändring i taget. Gör man inte det så vet man ju faktiskt inte vilket som sedan hjälpte eller inte,samt att jag har även ryggen fri som jag ser det om man sedan skall prata om det.

Just nu har jag en som får, jag vet var hans problem kommit från i grunden och det åtgärdas på sitt vis och så får resten åtgärdas genom homeopatmedel för det är det enda som kan göras just nu. Han får i sin mat en ggr/dag så han vet inte ens om att han får dem. På fjärde dagen sågs en markant skillnad i hela honom.

MVH/

Spännande! Som forskare under utbildning så tycker jag att det är himla bra när man funderar över vad man gör och hur man gör när man provar nya saker.. För precis som du säger så har du ju ryggen fri gentemot dig själv när du ser en förändring.

Själv är jag ju lite skeptisk inför homeopatin som sådan, eftersom jag har svårt att överhuvudtaget förstå hur det skulle kunna fungera, men det är ju min åsikt det.. ;) Däremot så är jag väldigt villig att använda mig av örtmedicin och andra "alternativa" metoder i den mån de är säkra.. För en sak är ju säker och det är att man vet ju inte allt..

Så länge man funderar och tar ställning till eventuella risker innan man provar något så ser jag inget fel i att använda okonventionella metoder. För är man hyfsat förnuftig så är ju det värsta som kan hända en avsaknad av effekt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 637
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka