Lymfangit.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare oxo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 19 212

oxo

Trådstartare
Hur gör ni när ni har en misstänkt lymfangit, men med en häst utan temp??

Sv: Lymfangit.

lägger ett jodopaxomslag så fort jag kan ;) tar oftast ner svullnaden både snabbt och effektivt

Jep, jodopaxomslag plus skrittmotion om hästen inte är halt. Rörelse hjälper till att få ner svullnaden.
Håll koll på tempen bara ifall den får feber och behöver medicin.

Men man ser om det är lymfangit om man trycker med ett finger på svullnaden, och blir det då en grop efteråt är det lymfangit. Och ja, då behandlar jag det som lymfangit också ;) Dvs. lindar om med bomull, (lindar med självhäftande linda) sen häller jag ner alsolsprit i bomullen så att det rinner ner i såret.

Min hästs lymfangit gick ner på 3 dagar, samma för en kompis jag fick hjälpa.

Ser till att hästen rör sig så mycket som möjligt (i skritt), lägger jodopaxomslag då den står inne och ber en bön att det går över.

Jodopaxomslag nattetid då hästen står i sin box, barbent ute på dagarna. Håller koll på temp och sätter in beh om det drar ut på tiden.

OCH letar skitnoga efter liten tagg, vi har slånbär i hagen och de taggarna ligger ofta bakom svullnader.

Funkar BoT på lymfangit? Ska man inte undvika att använda dem på infektioner? Har aldrig tänkt tanken ens, men det verkar betydligt mindre slabbigt än att ösa på jodopax..!

Till alla!

Tack för alla svar:)
Då vet jag att dom flesta gör som jag! Annars verkar folk vara snabba på att svara: Ring veterinär. Vilket jag inte gjorde nu senast då hästen åkte på det, utan la som flera sa ett jodomslag och vips så va det bättre:)

Nope, det är ju det som är grejen med de olika omslagen att öka cirkulationen och därför ska det värme till. Kyler gör man på akut skada tex.

Men lymfangit är ju ganska akut, men jag förstår vad du menar.;)

Fast jag kylde igår och då lade sig svullnaden lite?? :confused:

Men om det ska öka cirkulationen borde ju Bot paddarna vara perfekta!:bump:

Fast lymfangit är oftast sekundär, det beror på något annat och då är det den grejen du borde åtgärda. Så själva lymfangiten är sällan skadan, det är i stället tecken på en skada.

Jag upplever att svullnaden minskar av BoT om benet är kallt dvs en lymfangit som är "gammal". På en ny svullnad som är varm och öm + ev småsår använder jag inte BoT.

Som svar på frågan skulle jag skritta så länge som möjligt för att få igång cirkulationen. Om hästen måste stallas upp på natten så blir det spritbandage på.

Senast ändrad:

Nu har jag haft jodopax bandage på nätterna och Bot på dagarna.

Den gav sig lite men kom sen tillbaka. Tror att huden i karleden blev lite skadad av allt jodopax. Så nu smörjer jag där...
Suck!

varför skulle huden i karleden bli skadad av jodopaxen ? är du säker på att det inte är mugg ? det ger ibland lymfangit

Mitt känsliga lilla fullblod fick blisterskador av jodopaxomslag, som jag lagt om just på grund av rasp och lymfangit. Blisterskadorna gjorde att hon fick ännu svårare lymfangit.

Så jag har efter det varit lite tveksam till att lägga omslag, och är noga med att inte låta det sitta på för länge, aldrig över natten exempelvis.

Nope, det är ju det som är grejen med de olika omslagen att öka cirkulationen och därför ska det värme till. Kyler gör man på akut skada tex.

Hm, enligt veterinären jag pratade med när min häst åkte på lymfangit så ska spritomslaget kyla, jag skulle hälla på mer efter ett par timmar just för att det inte skulle börja värma... det skulle inte sitta på mer än 4 timmar, utan istället göras om vid behov. (åter igen, för att inte börja värma)

Det försvann efter ett par dagar, men är nu tillbaka och jag sitter och väntar på att de ska ha telefontid så jag kan ringa igen... men tills dess - ska jag då istället lägga ett spritomslag och låta det sitta det under längre tid?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
12 008
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 517
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Kan en häst med kronisk lymfangit leva ett gott liv tycker ni? Tänker på ev smärta t.ex. Känner ni till ngt fall från verkliga livet...
Svar
3
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka