Ajda

Trådstartare
Igår eftermiddag hittas foderhästen med ett väldigt tjockt bakben. Hela kotan, skenbenet och hasen är svullet. Hon hade 38,8 i feber.
Veterinären kom ut och hon får nu pencillin och febernedsättande och smärtstillande i 5 dagar. Sen så skulle förhoppningsvis svullnaden vara borta. jag har inte direkt hittat något sår på henne förutom några ytliga gamla. Men vad jag fattat det som kan det vara de som gjort att hon fått lymfangit.
Jag skulle linda med vadd indränkt i jodopax under natten. Vad hjälper det? Har hon inget sår kan väl inte jodopaxen tränga in i benet eller är jag helt ute och cyklar?

Har någon haft problem med att få svullnaden att gå ner?
Hon är inte direkt halt och verkar inte ha ont i benet, veterinären tror att det är hennes kraftiga svullnad som enbart gör det svårt för henne att röra sig.

Sv: Lymfangit

Jodopaxbandage kan hjälp mot svullnaden, det blir lite som liniment. Plus att det kanske ändå är något sår där även om du inte ser det. Då hjälper det till så att ite vadden fastnar i såret.

Det behöver inte vara ett stort sår för att smuts ska komma in, eftersom det är så blött och lerigt i hagarna nu:( så kan såret vara pyttelitet.Det är väldigt viktigt att hon motioneras varje dag för att hålla igång bl.cirkulationen igång och svullnaden nere.
Mitt sto fick lymfangit för 2 år sen, det började vid kotan ock svällde mer å mer.
Hela bakbenet var jämntjockt tillslut, även under magen svällde hon.
Hon hade riktigt ont, men vi fick lov att ta ut henne och promenera ca 2ggr per dag.

Idag har inte svullnaden gått ner något. Hon hade 38,9 i feber nu ikväll innan vi gav henne finandynet.
veterinären sa att det inte fanns något hon kunde göra ikväll ändå åt feber så finandynet skulle göra så febern släppt ikväll igen.
Hon går ensam i hage på dagarna nu, jag har gått ca 2x15 minter med henne idag.
Jag kunde bara linda kotan och skenbenet. Borde jag ha lindat hela hasen också?

Lymfangit behöver inte stora sår för att uppkomma.

Detta "stora" sår gjodre att min häst hamnade på Ultuna i 1 vecka...

11869623.jpg

OBS! inte det gamla ärret, utan den lilla pricken där hon är rakad.

Däremot har jag alltid blivit rådd att lägga omslag med antingen alsolsprit eller alsollösning.
Vilken typ av penecillin får hon?
Sen tar det oftast några dagar innan svullnaden lägger sig också OM den gör det.

oj jag vet faktiskt inte :o
tror något på L men är inte säker.

Idag när jag kom till stallet (15.30) hade hon 39.2 i feber. Jag ringde veterinären och de sa åt mig att dubbla dosen finadyne. Nu hoppas jag det blir bättre. Svullnaden har minskat ytterst lite.

Hej!För ca 2 veckor sen fick min häst akut lymfangit, veterinären kom... Om man inte behandlar lymfangit utan man låter det själv mant gå ner, så kan hästen få en kronisk lymfangit... min häst har kronisk lymfangit och får de mycket lättare och oftare än andra hästar... precis som ovan så spelar det ingen roll hur stort såret är... Ibland hittar man inget sår men benet har svullnat upp, det kan tyda på att hästan har haft det en annan gång i tiden och inte behandlat det. Detta hände för Loffe
Hoppas att din häst mår bra nu! Det kan dröja ett litet tag innan all svullnad e borta, då är det bra att hästen får röra på sig hela tiden. Då är det jätte bra om hästen går ute i hagen hela dagarna!!;)

Hon går ute på dagen nu och står inne på natten.
jag har skrubbat emd grönsåpa och rotborste idag för att få igång cirkkulationen, varit ute och gått i ca 10 minuter också.

kan du rida din häst normalt igen torts kronisk lymfangit?

Jag å min syster började rida honom direkt efter pencillin kuren allstå efter 5 dagar fast bara i skritt... det tog ungerär 2 veckor innan svullnade var borta men kring såret som han fick denna gång var det fortfarande svullet. Men en liten tid tillbaka så hade jag ringt å bokat en massör, kiropraktor som kom nu förra veckan. Hon anände laser runt såret och svullnaden är helt borta...

Fast innan dess så använde jag kylbalsam på benet varje dag...

glömde skriva. Ja man kan rida precis som normalt :D trots att han har en kronisk lymfangit, benet svullnar bara upp ibland och har lättare att få det om han får ett sår

det e jätte bra!! Hur mår din häst nu? Har han blivit bättre?
:)

Svullnaden har minskat, men benet är fortfrande svullet.
Antibiotikan tog slut i torsdags-fredags och veterinären har dragit ner på finadynet till halv dos nu. Förut fick hon för 1000kg häst/dag nu får hon för 500kg häst/dag.
Jag skulle få börja skritta henne på rakt spår i helgen och så skulle vi höras på måndag.
Men de sista 3 dagarna har inte svullnaden förändrats något...
Jag skrubbar med rotborste och såpvatten varje dag och lägger på kyllera.

Hur lång tid har det tagit för era hästars lymfangit att gå ner helt och hållet?
De flesta jag pratat med har sagt 1 vecka.

Min häst åkte på det när han skadade sig, när hon rörde sig hölls svullnaden nere. Jag lindade hennes båda bakben under natten med padd och fleeselindor och de höll nere svullnaden.

När hon var helt ren i benet så fick hon stå en natt utan lindor och då blev hon svullen igen direkt.

Fortsatte ha henne lindad även efter att hon slutat äta medicin och hon gick i hage och reds igång. Efter kanske 2 veckor provade jag igen att låta henne stå utan lindor på natten och då vart hon inte svullen.

Japp, hon fick ett stortsår strax ovanför hasen så där var hon ju lite svullen. Men en dag när jag kom ut så var hon jämtjock från i princip hoven och upp till hasen. Det minskade och försvann sen helt efter att ha stått líndad på natten.

Det är bra att du rör på henne tycker jag, det var vad jag blev ordinerad också. Svullnaden har en tendens att gå ner vid rörelse då cirkulationen ökar.

Hoppas h*n blir bättre!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 296
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka