Sv: Lymfangit

Min ena häst har kronisk lymfangit och jag ger henne Djävulsklo i stället för antibiotika när hon svullnar, ett tips om hon fortfarande är svullen efter kuren.

Annars är det som de andra skriver, viktigt att hon rör på sig, jag hade försökt ha henne ute nattetid också om du kan.

Vad är djävulsklo :confused: ?

idag skrittade vi ca 20-30 minuter på ängen. Mest på långa tyglar, men "tog upp" henne i slutet lite också.
Tyckte hon var mindre svullen efteråt, framför allt på skenbenet.

Har tagit några bilder på hennes ben idag efetr ridturen. Lägger ut dem här sen.

Det är antiinflammatoriskt, som Butta fast utan biverkningar kan man säga. Naturläkemedel klassas det nog som.

www.djavulsklo.se Finns fler återförsäljare, jag använder 2 sorter, den ena har lite mer innehåll (för leder) och den andra är ren djävulsklo (till lymfangithästen).

Här komemr lite bilder på hennes ben efter vi ridit.

Det är det vänstra på kortet.
12463115.jpg

Det högra.
12463116.jpg

Närbild.
12463117.jpg

Tyvärr tog jag ingen närbild på det friska bakbenet. Men hon har torra ben i övrigt. Man ser dessa småben på skenbenen.

MIn häst blev sparkad på ena hasen (på insidan dessutom) på betet för 1 månad sedan och fick lymfangit. Hon behandlades med Penovet , Carepen och Metacam. Först fick hon 1 kur på 40mg Penovet och 600 mg Metacam och Carepen på såret i 6 dagar, efter det hade lite av svullnaden gått ner men hon var fortfarande väldigt svullen.
Tog ner vet. 5 dagar senare och konstaterade att hon behövde en behandling till fast nu hade såret läkt så det blev ingen Carepen utan bara P och M, fick det i 6 dagar till.
Efter det så började vi longera henne sakta men säkert och efter några dagar även rida i skritt och trav.
Svullnaden var så gott som borta förutom precis där såret hade vart, men vet. trodde att det var för att det var så varmt ute (det var då det var så varmt) och att det skulle gå ner när hon rörde på sig.

Red henne i några dagar och när jag kom upp till stallet och tog ur henne ur boxen så ville hon inte stödja på benet och det var jättesvullet!:eek: Ringde akut till vet. och han kom ner och gav henne smärtstillande mm. Vi kom överens om att vi skulle beställa röntgen nästa dag för att få se vad det verkligen var som gjorde att det svullnade upp så helt plötsligt.

Var på kliniken och röntgade och då visade det sig att hon hade fått lösa benbitar precis där såret suttit!:( Och de hade förmodligen flyttat på sig och lagt sig väldigt dumt när hon rullat sig i boxen och därav svullnaden.
Skall ner på onsdag och göra ett ultraljud så vi får se exakt hur de ligger så skall vi operera bort dem sedan!
Vet har sagt att hon kommer bli helt återställd efter att de är borta så det är bara att hålla alla tummarna för det nu! Så kan det gå..

Hoppas att det löser sig med din häst!

Jag upptäckte idag att min pålla hade svullna bakben och telefonvetten misstänker lymfangit. finns det någon tidsram för när man bör ha satt in antibiotika, för att förhindra ev. kronisk lymfangit.
?? Vi har nämligen en vet som ska komma ut på torsdag, men är det för lång tid? Får se hur pållan mår imorgon, hon har nu jodopaxomslag runt benen. Annars får vetten komma ut tidigare.

Mvh Tessan

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 296
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden