Gwaeron

Trådstartare
Hur på verkas en häst med lymfangit av en månads strikt boxvila? Eller snarare, hur påverkas lymfangiten av boxvilan. Hästen mår ju inte bra av det vare sig den är frisk eller inte... Är det farligt att ställa av hästen så länge? Hästen i fråga har bra kondition såvitt jag vet och har fått lika mkt havre som vanligt under vilan. Den har inte fått gå ut ur stallet alls på ca en månad.

Sv: Lymfangit

Varför står den på strikt boxvila?

Lymfangit botas bäst av rörelse...

Ja, ut och rör på den! Om den är sjuk på något annat sätt och därför kräver boxvila så gå i alla fall ut och gå med den. Kyl med vatten 2*30 min/dag om den är mycket svullen.

Kan förtydliga med att det är absolut inte min häst. Jag är intresserad av att veta på vilket sätt boxvila påverkar en häst med lymfangit.

Lymfangiten är beroende av cirkulation/rörelse för att försvinna.
En häst på boxvila får ju försämrad cirkulation.
Får den cortison?
Hur stor har svullnaden varit från början?
Min häst har fått lymfangit över natten och svullnade bara mer
innan veterinären kom ut. Får hästen cortison får man ju bort svullnaden snabbare och det är ju primärt. Får man inte ner svullnaden så snabbt man kan, kan det bli kroniskt tjockt sk. elefantben. Det kan dock ta veckor för svullnaden att försvinna helt - även om hästen får röra på sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 905
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka