Lyhörd eller osäker??

T

Tina110

Jag ska provrida en häst i helgen som jag eventuellt ska bli medryttare på. Nu undrar jag: Om jag ber ägaren att rida en stund först. Uppfattas jag då som lyhörd och intresserad av att ta in "hennes ridning" eller uppfattas jag som osäker? Ni hästägare som har medryttare vilken är er uppfattning?

Anledningen till att jag vill be henne göra det är just att jag ska få chansen att se vilka krav hon ställer på hästen, vad den kan och så där. Jag är 26 år med 20 års ridvana.
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

fråga du :), helt naturlig sak, tror inte hon kommer uppfatta dig som "osäker" för det. Självklart kan det vara bra att veta på vilket sätt hästen är riden och vilken nivå de ligger på innan du rider.
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Det kan ju vara bra att se hur hästen går med sin ägare också. Det gäller ju oavsett om man ska köpa/ låna hästen eller bli medryttare...
Det kanske kan hjälpa om det ev. blir problem i framtiden. Du kan ju rida totalt annorlunda än vad ägaren gör.
(Lite som när en ryttare satte sig upp och red western på min dressyrhäst och sedan sa att han var värdelös):angel:
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

I somras var jag å kolla på hästar och även min kompis, jag sa alltid åt ägaren att jag ville se när h*n red hästen först för att se vad hästen kunde, hur den är van att bli riden, hur den betedde sig osv. Ingen tog illa upp, dom blev nästan lite stolta att få visa upp sina hästar. Men det är klart, alla är ju olika. Men helt klart ska du ju fråga det! :rofl:
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Håller med alla andra - självklart skall du be ägaren rida en stund först. Detta för att se hur hästen beter sig med den som är van. Det är ju rätt svårt att bedöma en häst första gången man sitter på den, kan ju vara spänd för dagen t ex. Har tittat på många foderhästar och har alltid bett ägaren rida först - om det varit möjligt - ingen har tagit illa upp eller tyckt att det varit konstigt. Tvärt om, många har tyckt att det varit en seriös begäran.

Lycka till!
 
Sv: Lyhörd eller osäker??

Håller också med alla andra. det är kutym att ägaren/ordinarie ryttaren rider hästen först.

Nu har jag tyvärr slarvat lite med att läsa igenom hela inläggen från de andra som svarat, men en bra grej är att be om att "få vara med hela vägen" så att säga. Säg till redan innan att du vill vara med och ta in hästen och göra iordning den innan ridningen, så att du vet att även det fungerar. Plus att du får ett hum om rutinerna för "din" häst. Även om ägaren berättar om rutinerna kan det ha varit bra att se det med egna ögon.

Hoppas att hästen och ägaren (EJ att förglömma) passar dig! Korpen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lyhörd eller osäker??

Tack för alla svaren i kväll! Det låter som om ni alla är helt på min linje!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag kom det upp en bild på fb med min första medryttarhäst jag hade i den här trakten. Han var riktigt välutbildad och en utmaning att...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp