Lyfter huvudet i alla gångarter

L

LittleSnillet

:crazy:
Min islandshäst Snillingur är en 10 årig 5-gångare och är inte så väl tränad. Han grisepassar mest men har tränat på traven så den är okej iaf. Men jag får inte han o böja på sig. så fort jag kortar upp tyglarna lyfter han på huvudet.

Han funkar att ge efter i rein stop. Men snälla har ni något tips??:bow:

Vet inte hur jag ska träna upp det. :confused::confused:

Sv: Lyfter huvudet i alla gångarter

Skulle jag vara du skulle jag börja med att arbeta på den långa, låga formen, så att han arbetar ordentligt med överlinjen först och främst. Det är A och O när det gäller att hitta den lite mer samlade formen så småningom.

Det tar tid att arbeta upp styrkan som krävs för den högre, mer samlade formen, så ha tålamod.

Men som sagt, börja arbeta honom i lång och låg form i först skritt, sen trav när du känner att det verkligen sitter i skritten osv.

Du kan till exempel börja arbeta från marken.

Och ett annat tips, som nog är det absolut bästa; ta hjälp av en duktig tränare!

Du har redan fått ett jättebra svar, vill bara tipsa om att ett rakt tränsbett kan vara bra i början, eftersom det inbjuder hästen till att ta stöd på bettet.

Jag skulle också kolla upp så att hästen är helt frisk, med hjälp av kiropraktor /massör. Kan ju vara att hästen spänner emot om han har ont. Annars skulle jag lägga upp träningen som brandybus skrev :) Lycka till !

:crazy:
Min islandshäst Snillingur är en 10 årig 5-gångare och är inte så väl tränad. Han grisepassar mest men har tränat på traven så den är okej iaf. Men jag får inte han o böja på sig. så fort jag kortar upp tyglarna lyfter han på huvudet.

Han funkar att ge efter i rein stop. Men snälla har ni något tips??:bow:

Vet inte hur jag ska träna upp det. :confused::confused:

Hej!

Håller med de andra om att du bör kolla så inte hästen har någon låsning någonstans av kiropraktor eller liknande och kolla även hästens mun och tänder av kunnig person. Min häst hedde upp huvudet och sprang bara på när han hade ett sår i munnen orsakat av hans tänder.
Så börja med dessa saker tycker jag.

Sen håller jag med Brandybus att du kan träna den långa, låga formen och få hästen att slappna av och varken stressa eller spänna sig. Ta gärna hjälp av tränare om du känner att du inte riktigt vet hur du ska göra.

Min häst her gärna också upp huvudet -Kollat tänderna idag och där var det inget fel. Imorgon kommer kiropraktorn så får se då om det finns någon låsning.
Men det jag gör är i alla fall mycket övergångar när jag rider. Börjar med skritt och försöker hitta en någorlunda bra form där, sen ber jag han komma fram i tölt, så fort han höjer huvudet tar jag ner han till skritt igen och till formen och så fort formen kommit tillbaka försöker jag med tölt igen osv.

Se även till att hästen arbetar bakifrån och fram och bär sig rätt. Hästen ska trampa under sig med sina bakben och bära tyngden där. Funkar allt detta brukar det lossna fram i munnen och nacken också.

Samling kan man också träna på, men först och främst måste hästen arbeta rätt bakifrån och fram. Formen får komma senare då hästen är tillräckligt stark.

Lycka till!

jag har haft precis samma problem med min häst! Han bara grisepassade i början bed högt huvud och sänkt rygg. Jag började att arbete igenom det i skritt från början som du redan har fått förslag på så att det verkligen sitter och att han verkligen är lösgjord och så. Gör öppnor och slutor både på rakt spår och på volten och tryck in och ut honom på volter. Ge dig ut i skogen och rid slalom mellan träd, försök inte att fastna vid problemet ( tölten), utan pröva andra saker som kan hjälpa till att lösa problemet.Trava mycket och lösgör honom även där. Jag har även lärt mig att det går jobba precis lika mycket med hästen i tölt som i de andra gångarterna. Jag gör nu öppnor och slutor i tölten och han töltar i på tygeln i jätte fin form :) detta funkade i alla fall för mig, hoppas det gör det för dig med!! :)

Korta inte upp tyglarna alls om han gör så, rid trav på långa tyglar och bara böj och böj och böj, överdrivet tydligt och överdrivet böjt, om han kan gå mycket böjt så kommer han kunna gå lagom böjt sen, och det är ingen ide att ta i tyglarna om de bara går emot den. Så sa Atli till mig : ) Det funkar!

är nog bra att börja från marken o bygga upp honom...(longera,tömköra,löslongera över bommar,mm med inspänningar).
när den "lyfter huvudet" menar du att han springer lite med nosen i vädret? ett sätt att motverka det är att anväda inspänninger. halsförlängare borde funka (fäster över huvudet, genom bettringarna och ner mellan frambenen till sadelgjorden), eller grammantyglar kanske?då kan han inte få upp huvudet o måste arbeta mer på rätt sätt! har funkat för mej...
good luck! :bump:

är nog bra att börja från marken o bygga upp honom...(longera,tömköra,löslongera över bommar,mm med inspänningar).
när den "lyfter huvudet" menar du att han springer lite med nosen i vädret? ett sätt att motverka det är att anväda inspänninger. halsförlängare borde funka (fäster över huvudet, genom bettringarna och ner mellan frambenen till sadelgjorden), eller grammantyglar kanske?då kan han inte få upp huvudet o måste arbeta mer på rätt sätt! har funkat för mej...
good luck! :bump:

Inte för att låta negativ på något sätt, men jag skulle inte använda inspänningar av något slag. Det hästen behöver lära sig är att arbeta korrekt, det sker inte genom inspänning.

Du är klok och jag blir glad då jag läser. :bow::bow::bow:

Inspänning hjälper knappast hästen att hitta sin balans och bärighet.

OA

Många bra tips är det här så jag behöver inte tillägga något, håller helt med Brandybus, viktigt att stärka överlinjen i lång och låg.

Inspänningar är ingen genväg, tyvärr finns det många som tror det. Jag är dock inte emot inspänning om den som använder de på rätt sätt och till rätt ändamål, men det endast när man som ryttare kan behärska hästen och sig själv.

Inte för att låta negativ på något sätt, men jag skulle inte använda inspänningar av något slag. Det hästen behöver lära sig är att arbeta korrekt, det sker inte genom inspänning.

Håller helt och hållet med dig. Jag gjorde själv det misstaget med min häst. I ren desperation från min sida ( och okunskap :o) har jag provat både graman och gummiband. Katastrof är bara förnamnet. Hästen blev bara ännu mer spänd och tappade rygg och bakben totalt. Hästen hade en form som var förskräcklig när jag fick henne. Huvudet höll hon så högt så man såg nosen mellan öronen i tölten. :eek:
Jag har fått massor med råd om inspänningar och andra avancerade övningar som både jag och min häst inte har gillat. Genvägar som inte har känts bra för mig.
Men med mycket jobb på lång tygel och lätt sits på volter har jag nu kommit så långt att jag kan sitta ner i trav och samla henne. Hon slänger inte upp halsen utan travar lugnt i en för henne bra form. Vi har även börjat hitta rätt form i tölten. Jag är glad för varje steg åt rätt håll. Även tömkörning har hjälpt. Travövningar över bommar och löslongering så hon har kunnat hitta balansen själv.
Jag anser att man får låta det ta tid. Har hästen en ofördelaktig hållning så kan man inte stressa fram rätt form. Och som min häst, en exteriör som inte heller är så fördelaktig, med sin korta rygg och dessutom mycket överbyggd bak. Jag har fått lite kritik av bekanta att jag är för snäll och långsam i min träning. Men jag tävlar inte och jag vill inte pressa min häst för hårt. Då blir hon bara grinig och stressad och då kommer den felaktiga formen tillbaka som ett brev på posten.
Massor av tack till min instruktör som har en ängels tålamod med både mig och hästen.:bow:

Känner igen mig i det där med att vissa tycker man är för snälla, min tränare tycker bland annat att jag är det med ena hästen jag rider. Men jag ser hellre att det tar lite längre tid och att han hela tiden är avslappnad än att det går lite forttare men att det skapar spänningar. Trots att jag tävlar tycker jag det går före, både häst och ryttare ska trivas med det man gör, och jag fullkommligt avskyr spännda hästar.
Hästarna är ju inte byggda för att bli ridna, så då är det ju också upp till oss människor att lära dem använda kroppen på ett korrekt sätt så att dem inte tar skada, det är iaf vad jag tycker. Det gör inte en spännd häst, så jag tar det mycket hellre långsammt och avslappnat.

Man lär av sina misstag, och det tycks ju du ha gjort! Det viktiga är ju att man inser dem och rättar till dem, bra kämpat! :bow:

Tack för ditt medhåll. Det värmde.
Jag blir så trött på folk som ska pressa fram resultat snabbt. Till vilken nytta? Inte hästens i alla fall.
Jag har haft min häst i fem år nu. Första året visste jag inte så mycket om islandshästens form, men misstänkte att det var fel som min häst hade. Fick det bekräftat av en tränare ett år senare. Jag fick inte tölta på ett år. Hästen skulle programmeras om sa h*n.:eek:
Det tog nu inte så lång tid för henne att fatta att lång tygel betydde lägre form. Svårigheten kom sen när jag skulle börja kort tygeln igen. Då tyckte jag att tömkörningen hjälpte mycket. Allt som jag gör där överför jag sen till ridningen. Och vi gör fortfarande massor med framsteg. Nu går det lite bättre och jag kan pressa lite mer. Men så har hon sina dagar när inget funkar.:crazy: Då blir det vila en dag och sen på´t igen.:banana: Man ger sig ju inte.:angel:

Såvida hästens mun är korrekt.

Driv hästen in i en mjuk hand för att förhindra att den kastar upp huvudet.

Samla upp tyglarna mjuk och försiktigt samdigit som du har lagt till skänklarna. Känner du att hästen börja spänna halsen behåll tygellängen slappna av i handen, kanske förflytta fram händerna något mot betten, bara någon centimeter samtidigt som du fortsätter driva.
Håll bara om med skänklarna och öka drivningen om du känner att huvudet vill upp.

:banana:
Skulle jag vara du skulle jag börja med att arbeta på den långa, låga formen, så att han arbetar ordentligt med överlinjen först och främst. Det är A och O när det gäller att hitta den lite mer samlade formen så småningom.

Det tar tid att arbeta upp styrkan som krävs för den högre, mer samlade formen, så ha tålamod.

Men som sagt, börja arbeta honom i lång och låg form i först skritt, sen trav när du känner att det verkligen sitter i skritten osv.

Du kan till exempel börja arbeta från marken.

Och ett annat tips, som nog är det absolut bästa; ta hjälp av en duktig tränare!

Exakt! Förresten, var det du som var med i ridsports tidningen om att du hade en islänning som var bra på att hpoppa? :banana:

Såvida hästens mun är korrekt.

Driv hästen in i en mjuk hand för att förhindra att den kastar upp huvudet.

Samla upp tyglarna mjuk och försiktigt samdigit som du har lagt till skänklarna. Känner du att hästen börja spänna halsen behåll tygellängen slappna av i handen, kanske förflytta fram händerna något mot betten, bara någon centimeter samtidigt som du fortsätter driva.
Håll bara om med skänklarna och öka drivningen om du känner att huvudet vill upp.

Det där ska jag testa! verkar vara ett bra sätt. Min häst her också upp huvudet, mer än gärna :smirk: Tänderna är kollade, så det är inte något sånt det beror på.

håller helt med! har du kollat att sadeln inte trycker någonstans? jag sj
älv använder graman ibland, men den finns där för att min lilla sötnos ibland kan få för sig att springa hejvilt, vare sig det kommer bilar eller något annat i vägen. den hänger löst tills en "nödsituation" uppstår. sen har jag kommit på att går hon i rätt form så är hon redan för upptagen och belåten för att skapa en nödsituation..,..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 448
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 436
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka