Lyfter bakbenen olika högt ?

Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Hmm jo jag vet vad du menar..;) Alltid ett helsikes gissande.

Nu var jag inte nere i Stävie och red eftersom jag inte kan brodda en häst och den andra får inte hoppa på gräs än eftersom det är för hårt i marken. Men var där hårt så kan han ju ha blivit lite skrämd kanske av att det va lite stummare. Det kan ju som du säger vara därför han börjat så här. För att han kanske kommit ihåg hur ont det gjorde att halka eller så gick det helt enkelt bara upp igen.

Om han inte ömmar vid tryck på knutan eller ärrvävnaden eller vad det är då e det väl antagligen inte det. Men men skadar inte att fråga..;) :p (från min sida alltså)

Ja som sagt hoppas du får rätt på honom. Kan du kanske hinta om Kiropraktern om han e bra??!! E lite på jakt efter en men jag vågar inte ta en sådär på måfå bara.. ;)
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Jag lovar att pm namn och nummer om jag tycker att han är bra, vill se honom jobba med egna ögon innan jag rekommenderar honom, har lärt mig genom åren att även om andra säger att de är bra så kanske man själv inte tycker de är någon höjdare. Har haft med riktigt duktiga yrkesfolk att göra förr som numer tyvärr finns utomlands så jag är kräsen jag, så vi får se om han paserar nålsögat.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Låter bra..

Jag råkade ut för en riktig kvacksalvare när jag var i Karlstad. Andra tyckte att han va jättebra men han knäckte lite här slog lite där och volia så skulle hästen va frisk.. Hmm sen har jag hört att så som han gjorde får man inte göra..
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Måste bara inflika lite ;) Stävies gräsbana är jättebra inte ett dugg hård. Och jag vet att de vattnar den ordentligt innan tävling. Dessutom regnade det ganska mkt vecken innan.

lite ot men ändå
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Okey.. Som sagt jag var där inte och red. Har faktiskt bara tävlat där en gång.. Då hoppade hästen ut fram banan efter 1 hinder..*host* Vissa banor blir ju som cement tyvärr..:(
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

När jag läser om symtomen får jag en känsla av att det sitter ngt i ett bakknä, behöver inte vara en inflammation i själva leden, men kanske ett ligament eller liknande runt leden.

Jag fick samma symtom på min häst då han drabbades av knäledsinflammation bak. Ställde sig snett i galoppen specifikt.

Hoppas du får ordning på hästen!

Lycka till
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

olgaklara skrev:
Måste bara inflika lite ;) Stävies gräsbana är jättebra inte ett dugg hård. Och jag vet att de vattnar den ordentligt innan tävling. Dessutom regnade det ganska mkt vecken innan.

lite ot men ändå

Nu skrev jag ju inte specifikt att det var hårt där, hur bra en gräsbana än är så är det ju ett stummare underlag än tex ridhus, är ju inte helt ovanligt att skador upptäcks på hästar när de kommer ut på utebanor som ändå inte visat något inomhus just av den anledningen.
För övrigt så var faktiskt Stävies bana ovanligt hård nu (vilket den inte brukar vara), blev lite bekymrad när jag gick banan och då inte för hingstens del utan för min gamle som skulle gå på söndagen då han normalt har silikonsulor under grässäsongen då han hatar hårt underlag, vilket vi ännu ej fått på.
Har ni haft lokalt mkt regn över er eller ? Två dagar sedan den 17/4 (fölet föddes då därför har jag haft koll på vädret exakt) har det duggregnat här (och i lund ca 1km från Stävies anläggning där en bekant till mig har sitt föl) men det är inte många droppar sammantaget det blivit av det, vi har ökenlandskap här med cement i hagarna.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Jag trodde själv också att vi skulle hitta något på bakknäet vid böjprov, men så var inte fallet, inte heller gallig, varm någonstans runt knäet.
Dock fick jag ju som jag skrev ovan ett tips på att det är något med dessa senor som kan "hamna fel" eller krampa som en kiropraktor kan rätta till så möjligt är ju att det är precis detta som är problemet skall bli spännande att se på måndag om så är fallet.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Penny_Lane skrev:
Låter bra..

Jag råkade ut för en riktig kvacksalvare när jag var i Karlstad. Andra tyckte att han va jättebra men han knäckte lite här slog lite där och volia så skulle hästen va frisk.. Hmm sen har jag hört att så som han gjorde får man inte göra..

vill du pm:a mig namn på denne?
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

är flexionen lika i haserna? Svårt att sitta här o spekulera, bättre att få se/ta i hästen
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Har haft strul med min pålle (visade inget på böjprov mm. mm., men hade ett lite märkligt rörelsemönster), nu verkar det som att han "bara" haft benhinneinflamation (befarade det värsta spec. efter att ha varit på scintröntgen...) Kan ju också vara ett tips?
Mvh. Matten
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Så en liten uppdatering.

Vi kan börja med att igår tog jag ut honom för att se hur han rörde sig på lina eftersom kiropraktorn skulle komma idag så ville jag ha en färsk bild i huvudet på hur han rörde sig. Han har denna veckan endast gått och latat sig i hagen, ingen övrig motion och ingen skrittmaskin utan så att säga total vila.

Började i vänster varv som var det som det syntes minst i för en vecka sedan, rörelsestörningen var klart mkt tydligare. Över i högervarv där det innan syntes mest, här syntes det nu mindre än innan :confused:
Men med tanke på hur tydligt det nu syntes i vänster varv så tycker alltså jag mig kunna säga att han har blivit sämre av att vila helt. Detta signalerar muskulärt problem för mig, eller är jag fel ute ?
En annan sak som jag direkt reagerade på var att bulan i muskeln efter sadelskadan var helt borta innan jag longerade för att sedan lite smått komma tillbaka efteråt igen :confused:

Kiropraktorn var här som sagt idag. Vid genomgången hittade han bara smågrejer inget som enligt honom borde ge så stort problem, aningen sänkt i högergumphalva men jämn i bäckenet. En liten låsning i vänster ländrygg, aningen spänd på vänster sida om manken, och aningen spänd/öm i gluteusmuskeln höger skinka.

Ut och linade och kiropraktorn var också lite förbryllad över rörelsemönstret. Hans åsikt var att han visade rörelsehälta i ena varvet men belastningshälta i det andra. Samtidigt så tyckte han att han hade för bra "häng" i steget på det andra benet för att verkligen ha ont i det som inte hänger med. Som han sa han borde kompensera mer med det och alltså vara kvickare att få belastning på det istället. Hans känsla precis som jag har haft var att något påverkade att han har svårt att ta för sig med det benet precis som om något tar emot.

In igen och han lossade låsningarna/spänningarna, stretchade och drog lite i det benet trots att han inte hittat något egentligen att lossa där. Ingen aj reaktion från hästen vid någon av rörelserna han gjorde med benet. En positiv sak såg vi att när han lossade låsningen i ländryggen så blev han jämnhög i gumphalvorna. Nu trodde inte kiropraktorn att det var dessa problem som är orsak utan troligen är det på andra hållet att detta kommit av det egentliga problemet. Men som han sa man har blivit överraskad förr så nu väntar två dagars skritt i skrittmaskinen sedan får vi se om vi ser någon förbättring.
Är där inte det så tyckte han precis som jag varit inne på att då skall bakknäet släckas ner med bedövning på klinik för att utesluta att det sitter där trots att vi inte får böjprovsreaktion på det.

Och sedan kom han med en inlägg på vad det i värsta fall kan vara, som han tyvärr sett förr och det är Borrelian som ju kan angripa nervsystemet. Det kan vara så jäkligt att en nervbana kan vara skadad och då kan bara tiden utvisa om det går tillbaka eller om det blir bestående.
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 989
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 389
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 139
Senast: skuggi
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 138
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp