Lyfter bakbenen olika högt ?

gylle

Trådstartare
Behöver lite infallsvinklar på var problemet skulle kunna sitta. Hästen är helt jämt musklad så svaghet borde det inte bero på. Veterinär böjde igenom hela hästen igår utan att få fram någon som hellst böjprovsreaktion. Dock rakt ut syns tydligt att hästen lyfter hasen olika högt. På longering på volt syns det också tydligt.
Denna häst är röntgad i bakknä, haser och kotor helt ua. Indikerar ingen smärta/svullad någonstans vid palpering.
Men började under helgen dra snett i anridningarna på hinder och hoppa av snett, vilket ju gör att den tar större vikt i avstampet på det ben som lyfts normalt och alltså avlasta på det som den inte lyfter lika högt, och efter några språng på detta viset började hästen att indikera att detta är inte roligt jag känner inte alls för att hoppa.
Denna indikering på att lyfta benen olika högt har funnits med ett tag, dock inte så utpräglat som nu bla har man sett det när man tar de första stegen med bakbensskydd eller transportsskydd, har dock då inte tänkt så mkt mer på det.
Vet står ganska frågande till var det sitter men är precis som jag inne på att någonstans högt finns det, sitter nu här och spånar på om vilket som borde vara rätt fortsättning av utredningen. Skulle det kunna vara ett jobb för en kiropraktor eller skall man kolla upp senor/ligament och dylikt uppe i höfter mm vidare först?
Finns ett par tillfällen när han skulle kunna ha hittat på något bla en mkt krånglig betäckning ifjor då han sedan vid betäckning två dagar senare indikerade att det var jobbigt att hoppa upp. Nu vilade han under hela den betäckningsperioden så därför kände man ju inte ridmässigt om något kändes konstigt i denna veva.
Till saken hör att denna kille precis även har haft borrelia och haft mkt ont och spänningar i musklerna, vet misstänker att detta kan ha maskerat detta problem så att det inte varit så påtagligt under vintern, nu är han behandlad från borrelian och känns mkt fin i muskulatur och har fått en helt annan ork och så kommer detta fram istället.
Oj detta blev långt, men någon annan som stött på liknande och hittat orsaken till det ?
Sitter som sagt här i valet och kvalet vem jag skall ringa för vidare utredning om det.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

inte liknade problem men en kiropraktor kan ju vara bra... det är ju inget som skadar!
hur kändes han i ryggen då?
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Är det hingsten? För hmm vill minnas att du sa att nått hade hänt med ryggen på honom under bruksprovet. Där är inte en sträckning i ryggen, korset, överansträngning? Sadel som sitter fel??
Provat med massage? Värme?
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Han har inte ont någonstans i ryggen, vi har ju jobbat mkt med ryggmuskulaturen pga spänningarna han fick där i samband med att sadeln gick sönder på bruksprovet. Och nu efter borrelia behandlingen så släppte de sista spänningarna som inte velat ge sig innan och ryggmusklerna är mjuka och fina. Han har kvar på vänster sida av manken en liten bula i den musklen men vet tror att det är lite ärrvävnad som tar tid att försvinna (det var alltså där den trasiga bomspetsen gick i). Ingen smärta eller reaktion alls på denna bula (som inte är stor nu) och muskeln är fin på båda sidor om så vet har mkt svårt att tro att det påverkar något. Dock har vi under vintern jobbat mkt med spänningar som dyker upp höger skinka vänster sida av manken och ut i vänster hals, dock har han även ett par gånger behövt bli lossad i höger bog.
De först nämnda spänningarna skulle ju kunna tyda på något med höger bakben höft eller kanske en svag bäckenförtjutning.
Nu har ju borrelian spökat runt och därför är det ju svårt att veta vad som är pga den och vad som är pga något annat.
Bla hade jag nu i slutet en period som han fick oförklarlig värme i diverse leder för att sedan försvinna dagen efter igen (det var därför borreliaprovet till slut blev taget). Detta är ju ett typiskt borrelia symtom men ett ben som ofta var drabbat var vänster fram vilket ju kan hänga ihop med höger bak.
I samband med behandlingen nu så vilade han ju och för säkerhetsskull iom att vi haft dessa värme reaktioner och all muskelömhet han haft så fick han även en 10 dgrs kur med butta efter. Så man tycker att eventuell inflammation någonstans skulle ha gett sig.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Han är masserad och elbehandlad x 1 miljon gånger känns det som. Vi har ju jobbat intesivt med hans muskler iom att han drabbats av sak på sak som satt sig på muskulaturen, nu efter borreliabehandlingen så har han varit så enormt fin i muskulaturen har varit en härlig känsla att känna igenom honom och inte hitta spänningar någonstans, det är också detta som jag tycker är så knepigt att han inte är spänd någonstans egentligen, har han ont så borde det finnas spänningar. Funderar på om det kan vara så att buttabehandlingen gjort att reaktionerna lagt sig det är nu lite mer än en månad sedan den avslutades, att han så att säga inte har hunnit skaffa sig nya spänningar muskulärt, nu är man ju så extemt vaken på symtom på honom att vi så att säga kanske har hunnit före muskelreaktionerna.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Hmm tja... vad säger man.. har inga ideer.. Faktiskt.. Hade kanske känts skönare om det varit något man kunde se. Hmm är han skodd jämt? Inga högre eller längre trakter och så? Min häst beter sig helt (ursäkta uttrycket) mongo om hans bakhovar inte är hyfsat jämna. När han gick utan skor slet han ner så mycket på insidan att han verkligen inte hade någon hov kvar. Med skor börjar han ibland veva och släpa bakbene om han blir ojämn.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Känner precis likadant själv, jag brukar vara ganska säker på var man skall spåra symtomen ifrån men här står det helt still. Bad vet specifikt att kolla hovarna då vi gjort mindre justeringar vad gäller trakthöjden för att få ut bakbenssteget och efter detta sett att han i vissa avstamp när han tar i (han har ju ett mkt kraftigt avstamp från backen) går ner ganska mkt genom kotorna. Så hon tittade speciellt på detta också och tyckte att det såg bra ut (detta är en vet som även är mkt kunnig om hovar) dessutom fick vi mer oliksidighet inne på mjukt underlag i ridhuset än ute på hårt underlag vilket talar emot att det skulle sitta i hovarna. Dessutom skulle det vara detta att han går för mkt igenom kotorna vid avsprången så skulle vi fått en reaktion på böjprovet vilket vi inte fick (han provocerades rejält).
Nej detta känns riktigt klyddigt, var fasiken sitter det. Känslan jag får är att det mkt väl kan vara något litet men som påverkar mkt. Har så dåliga erfarenheter av att hitta sådana här saker på klinik (hade för många år sedan en häst som åkte in och ut på klinik och gicks igenom från topp till tå efter ett år tittade en kiropraktor på den av en slump och det tog fem minuter att åtgärda), samtidigt känner jag att jag är jäkligt rädd att missa något som faktiskt inte kan bli bra utan veterinärhjälp om jag tar en kiropraktor. Men att först låta en klinik hålla på och leta efter något som kanske en kiropraktor hittar direkt drar bara ut på tiden. Det märks inte att jag är villrådig va ??
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Jag vill inte vara elak på något sett alls, men efter ha sett honom i Stävie så skulle han behöva galopperas betydligt mer framåt och ridas i betydligt friskare tempo både i traven och galoppen.

Såg hur seg ut som helst både på banan bredvid och när du hoppade fram.

Oftast så är man inte medveten om detta själv utan tycker att det går i lagom tempo och det var en sak jag funderade skarpt på vid helgens tävling, just tempo.

Hade själv alldeles för dåligt tempo på den lille och rev ju första (:eek: ) hindret i 120cm och kom lite i botten på den näst sista oxer eftersom han drog åt sidan lite pga att jag tog ner tempot för mkt.

Tycker att din ser väldigt jämn ut i musklerna och om jag skall vara ärlig så hade jag åkt iväg och galopperat på en bana för att få honom att tänka mer framåt.

Bara mina undringar.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Nja men nu konstaterade veterinär igår att han inte går rent, det finns ingen tvekan när man ser honom på böjt spår framför allt så det är ju inte inbillning dåligt tempo gör ju inte att hästen lyfter bakbenen olika högt.
I 120 var han totalt utan bjudning bara bromsade hela tiden så då är det ju inte så lätt att få fram någon bra galopp, kändes i hela hästen att han verkligen inte ville hoppa, visst att han på ett par tävlingar tidigare har varit spänd och tittig men det här var en helt annan känsla det var det som fick mig att plocka ut veterinär direkt. Han brukar inte gå i långsamt tempo utan tvärtom oftast ha en av de snabbaste tiderna så galoppen brukar inte fattas på honom.
Till saken hör också att när vi hoppat igång honom nu efter behandlingen har han varit så extremt på hugget, jag har haft svårt att hålla honom så det var ju en extrem skillnad mot hur han visade sig nu, jag var innan vi åkte dit orolig för hur jag skulle kunna hålla honom på en stor gräsbana vilket ju inte precis blev problemet.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Lyfter den benen riktigt högt som när dom går dom förtsta stegen med transportskydd ungefär? Är det i alla gångarter? Jag tycker att det låter lite som tuppspatt faktiskt. Oftast har hästen inte ont av det och reagerar inte på böjprov. Vet hästar som tävlat högt upp i klaserna med det, dock kan dom inte tävla dressyr pga av att steget aldrig blir rent. Kolla med vet och röntga är mitt tips innan du tar ut kiropraktor och massör.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Orenheter i gångarter kan komma av fel tempo både åt ena hållet och andra.

Jag tyckte faktiskt inte att han såg oren ut i fredags, men å andra sidan så var han ju inte så villig att gå fram öht.

Det är inte bara så att han är inne i en växtfas just nu?? Då kan ju de mest underliga fenomen ske.

Fast han borde inte lyfta det ena benet mer än det andra ändå. Han stryker sig inte så att det är orsaken??

Är det benet han lyfter högre som är problemet eller är det de andra benet??

Hade en fullblodshäst som gjorde likadant och han undersöktes på alla vis men vi hittade inget på honom. han hade iof inga problem av det utan gick hur bra som helst på träningar/tävlingar och han gick fälttävlan.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Nej han har ingen tuppspatt, utan det är det ena benet som inte lyfts upp till hans normala rörelsemönster. Och som du kan läsa i första inlägget han är röntgad ua, och han är senast igår genomgången av veterinär.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Det är det benet som han inte lyfter upp ordentligt som är problemet. Tittar man noga så lyfter han sig inte lika mkt uppe i skinkan heller. Har nu under morgonen suttit och tittat på en del gamla filmer och nu när man vet vad man tittar efter så har jag konstaterat med säkerhet att detta fanns inte när jag red in honom som 3-åring, har mkt film på honom så jag har inte hunnit så långt ännu men skall i kväll gå vidare i min letning, kan man hitta när det dyker upp har man ju mer ledtrådar till vad det kan bero på. Har nu börjat fundera mer och mer på om det kan vara så att det är denna orenhet som de såg redan på bruksprovet i mindre skala, det var ju redan då höger bak, nu satt ju skadan från sadeln på vänster sida om manken vilket ju naturligt får reaktion bak i höger bak så därför tyckte man ju inte det var egendomligt.
Han visar orenheten oavsett vilket tempo i trav han går i.
Nej, han stryker sig inte bak.
Tror inte att han växer mer alls faktiskt, har inte vuxit någonting på mkt länge.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Jo den biten viste jag och såg som positiv, en av anledningarna till att jag funderade på honom. Man har ju börjat lära sig att det finns mkt "skit" inom vetbranchen så man är ju alltid feg för att prova något nytt. Har ju själv mest varit uppe i Stenestad och varit jättenöjd men med ett litet utrop just när det gäller bitar som gränsar in mot kiropraktik saker just där har det missats lite, därav min fundering på någon annan just på detta.
Funderar lite på om jag skall boka en tid till SL och även försöka få ner ÅP skulle vara mkt intressant att se vilka reaktioner han fick på lasern, den har faktiskt hjälpt till att hitta en del knepigheter (bla just en höft på en som gått omkull för några år sedan), nu har jag tyvärr ingen pejl alls på när han kommer till Sverige men har man riktig tur så kommer han snart.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Har nu faktiskt av en slump fått ett mkt hett tips på vad det är (pratade med en i min jakt på ÅP vars tel var avstängd och denna hade haft häst som uppvisade exakt samma symtom och där var det så enkelt att något orsakat någon form av kramp tillstånd i bakknäsenorna (kunde vara så enkelt att hästen glidit fel med bakbenet och genast gick saftblandaren igång i mitt huvud, i vintras strax före bruksprovet så lastade vi av utan broddar ute hos ryttaren som red honom och han kastade sig av någon anledning ur transporten rakt ut på blankis och gled iväg rejält bakåt med ena bak - kommer inte ihåg vilket - gick lite stappligt/försiktigt på detta först men sedan tyckte vi det släppte, ryttaren kommenterade även detta när jag red hästen att den sparade lite på ena bak men när han blev varm sedan så tyckte vi alla att det försvann)
I alla fall hade denna först haft sin inne på klinik och gått igenom hästen från topp till tå bedövat och provocerat och inte lyckats få hästen att lyfta benen jämnt vad de än gjorde och vet hittade inget annat fel på den. Denna hade haft ÅP på den som hittade det direkt och direkt efter korrigering var benen jämna igen och hade förblivit så. Problemet är bara att det är 6 veckor till ÅP kommer nästa gång. Blev rekommenderad att försöka få tag på Gunnar Nordling (galopptränare är det väl han är) han skulle nog kunna fixa det. Men har letat febrilt hittar inget nummer till honom, han finns inte längre med bland Jägers tränare, så finns det någon där ute som vet var man får tag i honom så är jag mkt tacksam för pm eller vet någon annan här i krokarna som lätt skulle kunna fixa en sådan sak (tydligen en mkt liten korrigering om man vet hur man gör).
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

På måndag kommer kiropraktor (blev en annan till slut efter en del rekommendationer bla av en vet) skall bli mkt spännande att se vad han hittar och framför allt om det kan fixas till snabbt och lätt.
Hoppet har så smått börjat återvända efter mkt disskutioner med olika att kanske kanske är det inte helkört med Falsterbo i alla fall.
Igår kändes det nattsvart, att det är f*n inte meningen att denna häst skall få lyckas, allt verkar ju drabba honom och inte har det varit en enda "normal" skada som de lätt drabbas av utan bara knepigheter.
Så håll nu alla tummarna att kiropraktorn hittar något mkt enkelt avhjälpt problem så att vi kommer igång igen.
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Härligt att det kanske löser sig.

Nu orkar jag inte läsa hela tråden igen. Men hade han inte nån knuta i ryggen efter sadlen?? Det är inte den som gör ont? Ibland är det ju det lilla..
 
Sv: Lyfter bakbenen olika högt ?

Vet och jag också för den delen tror inte det. Där handlar det troligen bara om att det har blivit lite ärrvävnad i musklen efter skadan som tar tid att förvinna, han reagerar inte alls på denna och musklen på båda sidor om den är fin och mjuk.
Jag satsar nog mer och mer en peng på att antingen något så gammalt som från betäckningen som strulade i fjor eller att något "hoppat" fel när han gled på isen vid urlastningen i vintras, kan ju tom vara så att det hänger ihop, först gjorde han något vid betäckningen som sedan späddes på med glidningen, har ju nu också tänkt på att det är första gången han hoppar på så hårt underlag som gräs ju är (jämfört med mjukt ridhus underlag/ mjuk gruspaddock) sedan dessa grejer hände, så det kan ju vara därför det syns så tydligt nu (och att vi fick protesterna nu) eller så har han gjort något nytt alternativt hittat på något som ytterligare spätt på något befintligt. Vi har ju genom detta år med alla sjukdomar/skador blivit kloka på att det är en kille som biter ihop och kämpar på, så jag blir inte förvånad om det är något gammalt. Sedan kan det ju också vara så att iom att han har haft muskelvärk och skit med Borrelian så har han kanske i stort sett inte känt av detta nu när det skitet är borta så känns rätt vad det är detta. Tänk så mkt enklare det skulle vara om de kunde prata och kunda säga var de har ont i stället för allt detta gissande.
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 989
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 389
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 139
Senast: skuggi
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 138
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp