Lyfter av handtagen till hagen och går ut

Riley

Trådstartare
Vad gör man åt det?
Strömmen är det inga fel på och hon har respekt för tråden, men inte handtagen. Tycker att tråden är så hårt åtdragen som det är möjligt utan att man själv ska behöva slita axlarna ur led när man ska in och ut, men det spelar uppenbarligen ingen roll.

Sv: Lyfter av handtagen till hagen och går ut

Kan ni inte ta bort isoleringen och istället bryta strömmen när ni ska in och ut ur hagen?

Har ni sett att hästen gör det eller kan det vara någon människa som jävlas?

Ja, vi har själva sett det mer än en gång.

Lovisaleonora_: Just nu vill vi helst ha strömmen på hela tiden, då det går en hingst i en annan hage som får knäppen när någon av de andra hästarna försvinner, och strömbrytaren ligger en bit från hagen. Det behöver ju inte hända något, men skulle han hinna gå igenom tråden på den korta stunden blir det 10 gånger värre än om min går ut.

Kanske på nåt sätt sätta upp två vita stolp innanför grinden och dra en övertråd eller nåt så hästen inte kommer åt handtaget? Den tråden kanske räcker med att knytas i grindstolpen så det bara är att haka av vid in- och utsläpp?

förstår ni hur jag menar? :D

knyt ett snöre i tråden vid stolpe 2 (se bilden), i änden på snöret en hake, som du knäpper fast i grindtråden.

då är grinden stängd även om hästen hakar av handtaget.

om du dessutom kopplar grinden så att det bara är ström i den när den är stängd så slipper du få stötar när du ska knäppa loss haken :) (haka av grinden först, sen haken)

öhhh.... hoppas det går att förstå vad jag försöker förklara :D

Ha två handtag med fjädring som halkar i varandra en bit ut från stolpen

Vad har ni för hakar på handtagen?

Det finns de som är lite flackare/rundade och de som är mer kantiga och mer "krokade", om du fattar. Typ så här: ---) eller ---> :D

Den första kan vara ganska lätt att lyfta av om de kommer på tekniken och vågar ta i lite, medan den andra kräver att man skjuter handtaget ganska mycket framåt för att kroka av den från isolatorn, speciellt om staketet är väl sträckt.

"Färska" handtag med fräscha, starka fjädrar i är också ett plus!

Det finns säkert hästar som är så kluriga att de kan kroka av även den senare typen, men har ni inte sådana handtag nu så kanske det är det enklaste sättet att börja iaf. :)

Sätt dubbla grindtrådar "omlott" så att handtagen är i varsin ände, så långt ifrån varandra att du kan få in handen mellan o öppna utan att nudda tråden, men hästend mule är förmodligen bredare så han rör vid tråden om han försöker. För mig räckte det med att göra detta arrangemang på undertråden eftersom det var shettisen som öppnade...
Lite jobbigare att öppna/stänga men det går ju att hänga upp handtag o tråd i staketet medan man tar ut o in hästen för det är jobbigt att hålla i fyra trådar/handtag som öppnas åt två olika håll om du inte är bläckfisk dvs...:D

knyt ett snöre i tråden vid stolpe 2 (se bilden), i änden på snöret en hake, som du knäpper fast i grindtråden.

då är grinden stängd även om hästen hakar av handtaget.

om du dessutom kopplar grinden så att det bara är ström i den när den är stängd så slipper du få stötar när du ska knäppa loss haken :) (haka av grinden först, sen haken)

öhhh.... hoppas det går att förstå vad jag försöker förklara :D

Detta var ju faktiskt väldigt smart!

Kallblodet gjorde så hemma hos oss. Vi gjorde hakarna mindre som sitter i fjädern, vi tryckte liksom ihop dom så det blev trängre.. undra om vi inte tryckte ihop isolatorn i stolparna med.

Om du förstod.

så gjorde vi och det räckte/hjälpte när våra förra vintern lärde sig att öppna med handtaget.

för några år sen så lärde sig en annan häst det, tror att vi då satte en eltråd över handtaget så den fick stöt nästa gång dne försökte.
nackdelen med detta är ju att man måste koppla ur elen vilken du inte ville. fördelen är att dte räckte en dag. sne har den hästen aldrig fösökt igen.

Hej! Min häst plockade också av handtagen så jag gjorde den övre grind tråden så lång att jag bara kunde haka på tråden på den "övre grind isolatorn" och sedan fäste jag hantaget på isolatorn under ;).

Lycka till!!:)

Senast ändrad av en moderator:

Komplettera med en planka. Sätt en hållare på varje stolpe (hel hållare, inte öppen upptill, så plankan inte bara kan lyftas av, om du förstår), och hitta en lagom planka, slana eller liknande. Lätt för en människa att ta bort, men inte för en häst. Eltråden kan ju ändå vara kvar som vanligt.

Vi hade också en sån rolig (?) pålle.
Gillrade en ståltråd från eltråden längs handtaget så han fick en ordentlig stöt när han bet tag och problemet var ur världen.

Sätt 2 handtag i grinden, ett från varje håll som du hakar i varann på mitten istället, då krävs det 2 händer för att öppna..
Det enda som händer när pållen försöker är att hon kan dra lite i tråden, men det öppnas inte..

Dessutom behöver du inte stänga av strömmen när du ska hämta din häst..

Tack ska ni ha för tipsen! Jag tror jag förstått alla beskrivningar så vi provar och ska fortsätta prova oss fram. Tantens artfrände i hagen bredvid har dessutom tagit efter hennes beteende och börjat riva av handtagen när maten inte serveras fort nog :devil:, så det kan nog vara bra att ha några olika metoder att prova på.

Dra strömtråden förbi handtaget också... på insidan ((inifrån hagen)) så den får en stöt när den tar i handtaget... men en människa får ingen stöt för ni vet ju att den är där... så ni får lirka upp försiktigt. Det har funkat hos oss! ;o)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 926
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar