lyfta och piska med svansen??

Gilette

Trådstartare
Varför lyfter en del hästar upp svansen när de blir ridna (dressyr)??

Piskar hästen med svansen (under ridning) när den är irriterad eller tycker ngt är obehagligt?? Såg nämligen en häst idag som slog och piskade med svansen nästan hela tiden =( Det såg inte så trevligt ut...

Sv: lyfta och piska med svansen??

Det låter som om hästen är irriterad på något. En hög svansföring är en sak och om hästen slår lite insekter brukar den inte "piska" med svansen.

Vissa ryttare sitter och smäller sporrarna i hästen VARJE steg och det är mest såna hästar jag ser vifta kraftigt med svansen... :crazy: Tyvärr även på mkt hög nivå är detta vanligt... :(

jag menade inte att hög svansföring och piskning med svansen hör ihop, det var två skillda frågor ;)

mm:( Den häst jag såg idag tävlar och tränar på hög nivå :(

men det är väl så med vissa hästar och djur överhuvudtaget, att svansen används för balans?

Jag tycker jag oftast ser det när hästen ska samla sig, kan vara en balans fråga...

Behöver inte vara obehag faktiskt

kom på att det ofta är när de samlar ihop bakdelen, trampar undersig, kanske muskulaturen hänger ihop? Mer eller mindre på vissa hästar...

Ju mer jag tänker efter desto mer får jag för mig att man ser det sällan annat än vid samlling, eller påskjut bakifrån

precis.

jag har (eller hade kanske man ska skriva numera) en häst som är hemskt känslig och kittlig över hela kroppen, de värsta perioderna kan man knappt peta, än mindre borsta ordentligt utan att svansen går som ett jehu.

nej det är klart, men i det här faller såg hästen väldigt irriterad ut och piskade med svansen på ett irriterat sätt.

ankans skrev:
kom på att det ofta är när de samlar ihop bakdelen, trampar undersig, kanske muskulaturen hänger ihop? Mer eller mindre på vissa hästar...

Ju mer jag tänker efter desto mer får jag för mig att man ser det sällan annat än vid samlling, eller påskjut bakifrån

Ja, så tycker jag det är. MEn det är en mer långsam svepande rörelse än det där viftiga irriterade som beror på tex kittlighet.(som mitt sto som fräser ch viftar och lägger öronen bakåt om jag använder underskänklarna när hon är extra känslig. Vilket jag alltså inte gör:smirk: )

min ponny gör de ibland när han verkligen är ihop. ser askaxigt ut :d lite små töntigt men ja vet inte varför han gör de... han är inte grinig då iaf.

ankans skrev:

Så gör min häst! Det måste ju betyda att hon har byggt upp sin bärighet och att hon är samlad? :bump:

Breccia_ skrev:
precis.

jag har (eller hade kanske man ska skriva numera) en häst som är hemskt känslig och kittlig över hela kroppen, de värsta perioderna kan man knappt peta, än mindre borsta ordentligt utan att svansen går som ett jehu.

Det där känner jag igen... Vågar knappt anv skänklarna ibland! :o För att inte tala om galoppombyten, det är det värsta man kan be henne om... då snurrar svansen som en helikopter :devil: Vet inte vad man ska hitta på för att få henne att lägga ner... men men... vi kämpar på!

Ja det förstod jag.
När det gäller hög svansföring brukar man säga att så som svansen bärs arbetar ryggen.

Centaur skrev:
Vissa ryttare sitter och smäller sporrarna i hästen VARJE steg och det är mest såna hästar jag ser vifta kraftigt med svansen... :crazy: Tyvärr även på mkt hög nivå är detta vanligt... :(

senast på Norrköping horse show i somras gick majoriteten av elit häst i princip med vansinnigt piskande svans. om det beror på sporrarna eller i övrigt använda hjälper har jag svårt att bedöma - men något är det som hästen reagerar på irritations mässigt, det skriver jag under på. det är intressant att se, för samtidigt är hästarna så lydiga.

Jag är säker på att det var sporrarna, eftersom svansen viftade i takt med hackandet.... :crazy: Och det ska inte förväxlas med det mjuka "gungandet" en häst gör med svansen när den är lösgjord, som vissa skrivit, det jag syftar på är att hästen slår med svansen som om den hade bromsar på sig...

precis! de såg irriterat ut och som du sa - i takt med sporrarna.

När hästen jobbar rätt lyfter den svansen lite (absolut inte så mkt som araber brukar göra på utställningar o sånt, då har de inte med ryggen!). Men en häst som piskar med svansen är spänd/missnöjd.

hejsan !

Jag har ett sto från Tyskland en C-ponny. När jag rider dressyr på henne eller skänklar / trycker fram henne piskar hon med svansen. Detta gör hon jämt och det går inte att gå henne sluta med. Även när man trycker på henne pissar hon lite grann. Min dressyr tränare har sagt att detta är ingen fara. Men jag undrar är det nån mers häst som har detta beteendet ?
Varför hon piskar med svansen vet jag inte. Även när jag hoppar och trycker på henne kommer den piskande svansen fram. Fast hon piskar inte jämt med den utan när man trycker på henne så viftar hon lite på den kan man säga och sen stillars det ner till nästa gång men måste få fram henne. Men detta är hennes beteende och det kan man inte ändra på. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 467
Senast: Brynja
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar