lyfta och piska med svansen??

Sv: lyfta och piska med svansen??

om hästen arbetar med lyft svans är den oftast avslappnad, en häst som går med svansen intryckt, ser man ganska tydligt att den INTE är det...

det här med att hästen slår med svansen kan mycket väl vara för att den är irreterad, MEN den kan också göra det när den är verkligt samlad, då tänker jag typ piaff o sånt. Inte bara om den går samlad trav rakt fram, då ska inte svansen piska.

det låter typiskt stoigt, att hon liksom måste "protestera" lite när du trycker fram henne.

hehe! de va en valack jag såg :p
Men har i för sig sett många ston göra så oxå!

när alla säger att hästarna piskar med svansen när hästarna är jättesamlade, som typ piaff och dyligt - är inte ryttarna på dem oerhört mycket med underskänkel då för att få dem att arbeta maximalt? kan det inte vara att dom svarar hjälperna med sporrar genom att piska med svansen? för inte ska en häst som e samlad piska med svansen?? det gör dom ju om man är på dem med spöt eller knackar på dem lite extra med soprrarna - en liten protest...

Min ponny brukar ha svansen ngt lyft när jag rider. Betyder det att hon är avslappnad och arbetar rätt då?

Gilette skrev:
Varför lyfter en del hästar upp svansen när de blir ridna (dressyr)??

Piskar hästen med svansen (under ridning) när den är irriterad eller tycker ngt är obehagligt?? Såg nämligen en häst idag som slog och piskade med svansen nästan hela tiden =( Det såg inte så trevligt ut...
En häst piskar inte med svansen utan att något irriterar den!

Anledningen att många piskar då de samlas är att de då trycks väldigt frenetiskt med sporrar och gärna piskas lite med ett spö också!

Jag kan ha fel men jag har för mig att hästar kan "piska" med svansen när de leker också. När "min" häst busar i hagen brukar ju svansen viffta omkring precis som min katts svans för övrigt gör när hon är koncentrerad på någonting roligt.
"Min" häst leker också med svansen ibland när vi hoppar och han är på riktigt gott humör.
Visst kan jag tänka mig att hästarna piskar med svansen när de är upprörda men jag tror också att de gör det när de blir lite uppspelta :smirk:

En häst som piskar med svansen under ridning protesterar oftast mot hjälperna- att de är obehagliga, för grova, kan inte gå framåt pga ryttarens sits....

Sen finns det hästar som är otroligt känsliga och tycker det minsta tryck mot sidorna är obehagligt, man ska kunna lägga an (inte klämma) skänklarna mjukt utan protester. Där är det en acceptansfråga.

Men pickas det med sporrarna-viftas det ofta med svansen

En lösgjord avslappnad häst höjer svansen och svingar den mjukt i takt med ryggen. Höjden varierar med ras - araber håller högre.

En PRE mindre pga rygglinjen. Om den har hög svansföring så är den spänd.

Så har jag fått lära mig angående svans.

*knapplån*

Hej, alla svansexperter! ;)

Varför piskar min ponny alltid med svansen i galoppfattningarna?
Precis när vi fattar galopp så piskar han liksom runt den som en propeller, ett varv... :crazy:
Sen när han kommer in i galoppen så är det ingen "pisking"... :confused:

Vad jag har lärt mig så är det en protest... Min häst gör det när han får arbeta lite hårdare.... dvs när jag kommer åt honom och han rör sig bra, då piskar han med svansen i ca tre sek... så jag tror att det är en protest... typ (NEJ INTE MER) men istället för att stanna eller skrika så piskar svansen... men det är bara vad jag tror... :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 467
Senast: Brynja
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar