Lyfta bakhovar

guppey

Trådstartare
Hur gör ni när ni ska lära en vuxen häst lyfta bakhovarna?

Hästen har aldrig fått fötterna lyfta... :cool:

Sv: Lyfta bakhovar

Fråga hovisen hur h*n gjort? Antar att hästen fått hovarna skötta nångång i sitt liv.

Oj, hur har det gått till? Och hur är det med framhovarna, lyfter h*n dem?

Pröva med att ställa dig bredvid hästen bakben och stryk från hasen och nedåt precis som när du annars tar upp hoven. Om h*n kan ta upp framhovarna så borde h*n veta ungefär vad du vill med detta. Luta dig samtidigt mot hästen så att h*n flyttar över tyngden till andra bakbenet och lyft lugnt hoven som du brukar, men bara så högt att h*n inte längre har någon tyngd på detta ben. Sparkar h*n så försök hålla kvar och prata lugnt med hästen. Ibland hjälper det med att lägga in en egen rörelse, att följa med i sparken med händerna tills att det är du och inte hästen som styr rörelsen, om du förstår vad jag menar. När hästen hållt benet stilla en stund och det känns som att den har accepterat det hela, så sätt ner hoven och beröm. Upprepa, men tjata inte.

Hoppas att du förstod vad jag menade, annars är det bara att fråga!..:)

Senast ändrad:

Positiv inlärning med förstärkning typ "klicker" är så effektivt att det inte är sant! När hästen väl är "inklickad" (tar inte så lång tid) är den inställd på lärande i "träningssituation", lyssnar efter vad man vill och verkligen försöker. När jag får låna dotterns ponny och ska göra iordning honom är det så bekvämt (för mig) att bara placera sig i "rätt hörn" och säga "upp". Och vips har man en hov i handen! Och det tog 3 träningstillfällen att befästa.

Hon är från Holland...tveksamt om de har gjort något faktiskt,för det märks att hon har inte en susning om vad man försöker få henne att göra. I början sparkade hon hej vilt bara man borstade längre bak än buken men nu kan jag göra vad jag vill med rumpan, bakbenen och svansen. Jag försöker lyfta hovarna och hon har förstått att hon ska lyfta dem men lägger direkt all vikt på det benet och då kan jag inte hålla emot.

Precis när jag fått henne såg hovarna inte så roliga ut så då fick vi som nödlösning ta ett rep runt benet och hissa upp det via en ring i taket, det gick bra men det var stressigt för henne. Men vi var tvungna att verka dem. Därefter har de hållt sig mkt fina, hon nöter dem bra själv och har mkt bra kvalité som tur är...

Min hovslagare är fantastisk. Alltid lugn, pedagogisk och är 100% säker på att han kan fixa det här så han kommer regelbundet och lyfter bakbenen, vi ställer henne då mot en vägg och han lyckas hålla dem uppe några sek iallafall.

Jag känner bara att jag inte kan göra så mkt mer själv och det var därför jag tänkte om det fanns några enkla tricks...

Framhovarna går jättebra att lyfta nu och där är hon skodd också :).

Hur "klickar man in" en häst? Jag är helt grön vad gäller klicker-metoden.

Och hur går själva träningen till?

Hon är fruktansvärt lättlärd så jag vill inte lära henne fel saker ;)

Hej! Googla hellre - det finns många bra och lätttillgängliga "klicker-sidor". Det finns experter här också. Sökr i trådarena på "klicker" så hittar du dem.

Rekommenderar klickerträning varmt!:)
Som Ponnytant sa, så finns det massor med bra sidor. Men bara för att förklara lite kort, så är klicket ett ljud som man lär hästen förknippa med något positivt(klicket ska bli belöningen), vanligtvis till en början genom att bara klicka, ge godis, klicka, ge godis etc. och fortsätta det tränandet under några tillfällen till hästen förstår. Oftast lär sig hästen ganska snabbt och det är då man kan börja lägga in det som man vill få hästen att göra.
Vill du som i det här fallet, lära hästen att lyfta hoven, så lyft hoven och klicka när hästen gör det och ge en godis. Det viktigaste med klickerträning är timing, att klicka precis när hästen gör rätt för att den ska förstå att det är just den saken du ber om som är rätt! Sen är det meningen att man inte längre ska behöva ge godis vid varje gång heller, utan att ett klick ska vara själva belöningen.

Lycka till!:)

Nej! Klicket skall inte vara själva belöningen i slutändan! Klick skall ALLTID efterföljas av godis/ngt roligt/belöning. Klicker använder man i syfte att belöna i exakt rätt milisekund, då man ofta är för sen med att hala fram godis/säga "bra" osv. Hästen associerar då i själva verket berömmet med en annan aktivitet och i värsta fall kan man råka belöna ett helt felaktigt beteende. Klickern använder man för att det ska komma i rätt tid och precis som i pavlovs hundar startar salivutsöndring och hästen vet vad som komma skall. Den största vinsten en klicker ger är att inlärning ofta går mycket snabbare då man alltid belönar samma beteende.

/M

Om beröm är tillräckligt motiverande, så ja. Men ofta krävs godis/något roligt för att få ett bättre resultat. Har inte träffat någon häst som inte funkar med godis. De tigger lite i början (ett led i inlärningen av själva metoden) men det "går över" väldigt fort. Man kan ju dessutom lära dem att inte tigga ;)
Hundar brukar gå att använda lek som belöning, men det ger ett väldigt "hoppigt" träningspass, då hunden springer iväg och leker varje gång den gör rätt. Väldigt effektivt, men lite klurigt med tiden.

Om man plockar bort godiset efter klicket kommer man med tiden släcka ut betydelsen av klicket. Jag vet att det finns utövare som hävdar att man inte behöver ge godis jämt, men jag tror det är det bästa. Däremot behöver man inte klicka varje gång hästen gör rätt beteende! När beteendet väl är befäst behövs det bara lite "underhållsklick" någon gång emellanåt.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 545
Senast: miumiu
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
220
Senast: Tossa90
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama