lyft svans

paradox

Trådstartare
Om hästen går med svansen lite lyft när man rider, alltså inte ála arab, utan håller ut den ca 5-10 cm, vad indikerar det på?

har hört mycker olika, allt mellan spänningar i ryggen till att den jobbar rätt.

*upplys mig* :D

Sv: lyft svans

Den jobbar med ryggen och trivs! Det är väl om den lyfter svansen snett åt något håll som det är spänningar och oliksidigheter..? *tror jag iaf* :bump:

Det är som de andra har sagt ett positivt tecken, hästen är avslappnad. I TR står det tom. att svansen ska vara lyft i en mjuk båge eller någonting i den stilen. Om hästen håller svansen högre kan det däremot vara ett tecken på att den är spänd, och man vill också som sagt att hästen ska hålla svansen så rakt som möjligt.

Eftersom min häst knappt orkar jobba i rätt form än, så kan jag också säga att de gör så när de är varma/svettiga.

vet inte om det finns någon generell förklaring......
min häst går med lyftad svans när han arbetar och han drar in jättemagen åxå.....vill väl se lite flott ut.......

Att hästen hållar upp magen är ett jättebra tecken! En häst som arbetar rätt med ryggen ska även få upp magmusklerna.

........mm han kan se ut som en stor ballong i stallet men när han rids e han så smal å fin!

Ursäkta för att jag snor din tråd men jag undrar :

Om hästenalltid springer med svansen lite lyft ( även i hagen) , är det ett tecken på tex ryggont eller vill hon bara visa upp sig .?

Tack

många hästar gör så när de springer och det behöver absolut inte betyda att den har ont....

Om då hästen lägger upp svansen på ryggen? Hästen i sigär ganska så uppspelt men vid varje ridtur gör han så slänger/viker upp svansen så den hamnar på ryggen! ser urknasigt ut :D

har aldrig hört talas om nåt liknande....men de kan ju va för han e uppspelt...

Nee de var svårt atttro tills jag hamnade i det stallet och fick se honom dagligen,han gör även så inne på ridhuset :D hur fult som helst liksom krullar upp svansen över ryggen,ska försöka få kort på det!

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar