Lydnads 1an

movi

Trådstartare
Ja,jag är helt blåst på bruksgrenar,erkänner det! Men visst är det så att det är den lägsta?Men vill veta lite om det,då min dotter vill testa att starta deras jaktflatte i det! Då det inte för tillfället är jakt med hund,så vill hon aktivera hunden på annat sätt och prova på annat!
Vad är det för moment? Krav? Kontakt?

Som ni märker,jag vet inte mycket om bruks,men tar gärna emot tips och så!

Sv: Lydnads 1an

?????:eek:
Dottern sa bara 1an..Så jag antar att den är den "lättaste"..

Sa hon ettan så menar hon säkert lyndnadsklass 1 och det är som du tror, att det är den lättaste klassen i lydnad.

Ja men det är olika grenar i bruks och lydnad. Om hon sa lydnad ettan så uppfattar jag det som Lydnadsklassen. Då ingår det momenten

Platsliggning, Tandvisning, Linförighet ( fot med koppel), Läggande under gång, inkallning, Ställande under gång, Apportering ( sitta fot och hålla i apportbocken i 5 sekunder), hopp över hinder.

Jag anser att det är viktigt med en bra kontakt speciellt om man vill ut och tävla så småningom. Jag har lärt min hund komandot titta på mig som jag säger efter att jag satt honom i utgångsposition. Då får han en fin kontakt under hela foten.

Gå in på www.sbk.nu
Klicka sen vidare på tävlingar och prov.
Sen vid högra sidan på den sidan som kommer upp, klickar du på regler och anvisningar och sen när du kommer till den sidan klickar du på lydnadsprovsbestämmelser för klass 1-3. Där står alla regler och hur momenten ska utföras.

Tack!
Om vi tar det där med platsliggning,måste dom absolut ligga rätt,för jag vet att dom får ju inte ligga hur som helst? För momentet i sig är inga problem!
För är det dom momenten som ingår som du skrev,då är det inga problem,kanske behöver slipa till dom lite!
För dottern har kört mycket lydnad,och har lyckats jättebra,och har en kanonhund till jakten! Och känner nu att hon skulle vilja prova på en lydnads 1a!

Beror på hur du menar med att ligga rätt. Hunden utgår i fotposition. Efter dommarens kommando lägger man hundarna ner. Därefter ska de ligga kvar i 2 minuter utan att flytta sig. Rättar hunden till sig eller kryper så får den avdrag. Även om den ligger och snusar.

hunden får ligga på ena skinkan, så länge den ligger stilla. det är det, och att den är tyst, som är viktigast. fast domare dömer så olika. jag har fått full pott med en hund som både pep och snusade.

Ja det är väldigt olika. Min kompis tävlade i söndags och han fick 2 poängs avdrag på platsliggning för att hunden snusade en gång =(

Ja det är väldigt olika. Min kompis tävlade i söndags och han fick 2 poängs avdrag på platsliggning för att hunden snusade en gång =(

Brukar kunna bero på vad som händer runt omkring också... Om hundarna runt omkring reser på sig och grejar så verkar domarna vara lite snällare och acceptera pip och att hunden byter och lägger sig på andra sidan... Men vissa domare är hellre fria än fälla och andra är tvärt om... (har själv fått en 8 för att hunden reste sig innan jag sa sitt... bara det att jag inte säger lika "högt" som alla andra men jag är säker på att jag hade hunnit säga sitt... ;)) tandvisningen är ju samma sak... Jag har fått en 9 för att hunden hoppade när själva tandvisningen var klar och vi skulle gå förbi domaren, medan en annan domare inbjöd min hund till att hoppa (hunden hoppade självklart och vi fick en 10...)

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 045
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Tvillingar!?
  • Mens