Sv: Lydnad

Jag har ju två hundar som är väldigt olika. Den tidigare har ju orsakat mycket gråa hår och huvudbry. Samtidigt så har jag ju lärt mig...

Men med den andra... Tja. Är det så HÄR att ha hund? Så känns det ibland. Mycket enklare. Jag blir förvånad när hon lyssnar, när inte allt bara skiter sig. Jag har nån slags mental spärr från förra hunden som gör att jag redan ger upp på förhand och det har defentivit smittat av sig på allmänlydnaden :smirk: Men den är ändå hyfsad och de gånger jag ställer krav så bara... Flyter det på och hon rättat in sig i ledet så att säga.

Jag känner mig mycket gladare och mer avslappnad när jag har henne med. Sen känns det lite fånigt att kämpa med hundmöten med en gammal hund medans den spralliga trippar förbi utan problem... *suck* Tja vad skulle man göra utan sina... ;)

ja, nu har jag bestämt mig. ska det bli en kelpie så ska det bli en svart. klart mycket sötare än de bruna.

//cm som också hakar på bukes kelpieklubb (om några år).

Du vet väl att det finns tvåfärgade också?? :angel: De är också fina... (Hopas att jag inte blandar ihop med med WK nu... *he he*)

Tippan skrev:
Du vet väl att det finns tvåfärgade också?? :angel: De är också fina... (Hopas att jag inte blandar ihop med med WK nu... *he he*)

Jupp det finns två färgade i alla färgkombinationer men inom AK är de ovanligare än inom WK. Black and tan och red and tan är vanligast, men det finns även fawn and tan....

Röda är de som ofta har dålig pigmentering kring ögon (får ful kant) ibland kan även de bruna ha det men det är lite ovanligare speciellt om korsningen av föräldradjuren är svart/brun verkar pigmenteringen bli riktig. Dålig pigmentering runt ögonen, vilket är något som många inte gillar hos Kelpie, är inte önskvärt.

Undra hur länge man får leta efter en bra fawn & tan tik? *he he* (Mina hundköparplaner ligger så långt fram i tiden så jag kan ägna mig åt sådana petitesser som färg!!;))

Själv tycker jag att just black and tan är lite... trista. Men jag gillar de andra kombinationerna. Vi kanske skulle börja skriva upp alla färgade Kelpie vi hittar för framtida planer :p Nått måste man väl roa sig med?

fawnpuppy2.JPG

griff2.jpg

till dig tippan...

jaja... fast de svarta är himla fina... och brun/tan är faktiskt rätt snyggt det med. kunde inte låta bli att spåna lite och såg att cefeus kennel ska ha en brun/tan hane till sin K-kull. det låter faktiskt rätt spännande.

Min hund är 20 månader, och vi debuterade i lkl 1 i helgen. Två 2a pris fick vi. Lite snöpligt på söndagen då vi var 2p från ett 1a pris.

Ni skulle ha sett honom på hoppet på söndagen. Han hade klockat en tia på lördagen.
Men på söndagen när vi ställt upp oss, och jag sagt "hopp" så pep han iväg i full karutta till domaren. :o Jag stod kvar vid hindret och undrade vad i hela hellskotta han höll på med.
Men jag tänkte att kommer han inte så nollar vi, men måste jag hämta honom så nollar vi ändå. Efter någon sekund kom han på att han hade fått ett kommando, och kom tillbaka till hindret och hoppade över. Ett fint avslut fick vi och 7p på hoppet (snällt kanske?). Jag fick mig iaf ett gott skratt. :D

I våras gick vi nybörjarkurs i tävlingslydnad, och nu under hösten fortsättningskurs. Han var apdryg på vårkursen, och jag trodde ladrig att vi skulle kunna starta nu på hösten. Men han mognade under sommaren, och nu har vi som sagt debuterat.

Han är min första egna hund, och jag har aldrig sysslat med lydnad tidigare, så vi är nybörjare båda två. Kul är det! :)

Ah... Då blir det Cefeus Killamuffins och Cefeus Kippan. Vad ska vi kalla dem för??

"Killa" (med ett amerikaskt uttal, som slang för Killer. vi ska mörda allt motstånd på tävlingsbanorna). Kippan är väl bra som det är?

Hm kanske det kanske... Floppy var jag på väg att döpa min ena hund till :D

Jag skulle fortsätta men har redan förstört halva tråden :o Det finns ju redan en tråd med knasiga hundnamn dessutom... Kommer en fortsättning där...

Hoppas att matte kommer över sina tävlingsnerver då! (varför finns det ingen vanlig glad smiley?)

Tippan skrev:
Jag skulle fortsätta men har redan förstört halva tråden :o Det finns ju redan en tråd med knasiga hundnamn dessutom... Kommer en fortsättning där...

Det gör inget! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 406
Senast: Troll
·
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
463
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka