Sv: Lydnad

Min tik var två år när vi började tävla, skrapade ihop till ett LP i lydnad 1, och väntar fortfarande på att matte ska samla ihop mod till att ge sig ut i tvåan.... ;)

Fast jag har så himla svårt för dem... Många har utåtstående ögon också... Jag gillar inte hundar med uppåtstående öron... Har sett så många som liknar små råttor, har bara sett en som jag gillade och den hunden är en legend för mig :)

//E

Vilken tur att man planerar en Kelpie som nästa hund då, antar att framgångarna får man med i startpaketet? :angel:

Jo det kan jag hålla med om. Ögonen är inte snygga på en del... Jag vill ha fina små mandelformade ögon. Men det kanske inte är rastypiskt? :)

Skönt att höra att en del börjar lite senare. Det finns ju de som börjar direkt som hundarna får börja tävla. Lycka till med 2:an!

Jag är inte så insatt, men jag har som sagt bara sett en fin, och det var ca 1000 år sedan. Innan agilityns stortid, en tjej som hade en svart kelpie. Hon gick in, ställde sig mitt på banan och dirigerade sedan sin hund med enbart handtecken och flyttade sig ytterst lite, hon stod där i mitten. De vann det mesta, superduktiga. Det berättar jag för alla mina agilitytjejer, sen att det är betydligt mer avancerade banor idag är en annan sak ;)

//E

Han var knappt två år. Nu är han snart tre och vi närmar oss att äntligen kvalificera oss för klass 2 - och det är hos matte som tävlingsnerverna brister...

Jag hade gått valp- grund- och spårkurs - men sen har jag tränat hos privattränare (samma som Cillamuffins) och det är han som fick in oss på att vi skulle börja tävla, vilket inte fanns i min vildaste fantasi innan dess. Nu tycker jag det är roligt (men nervöst), och det är en extra motivationskick i träningen.

lady_vip skrev:
Jag är inte så insatt, men jag har som sagt bara sett en fin, och det var ca 1000 år sedan. Innan agilityns stortid, en tjej som hade en svart kelpie. Hon gick in, ställde sig mitt på banan och dirigerade sedan sin hund med enbart handtecken och flyttade sig ytterst lite, hon stod där i mitten. De vann det mesta, superduktiga. Det berättar jag för alla mina agilitytjejer, sen att det är betydligt mer avancerade banor idag är en annan sak ;)

//E

Det är stor skillnad idag på banorna. Jag var tränade för en känd agilityförare för några dagar sedan. Hon hade tittat på video från när hon började för si så där 7-8 år sedan. Då var lite som lydnad med hinder, hon sprang lite men stod mest och pekade på hinder och sa hoppsi hoppsi :crazy: :o . Nu gäller det verkligen att hålla sig i rörelse hela tiden på banan.. :p

Jo, precis, det va därför jag la ner :crazy: Fast min lilla är egentligen rätt duktig, snabb och lättstyrd, men idag måste du ju tävla varje helg om du vill komma nån vart, och jag vill inte harva runt i klass I och har inte tid att tävla...

Så jag står bredvid och tränar och ser mina flickor vinna U-SM :D *stolt*

Vet inte om du vet vem Sandy är, hon hade iaf en svart kelpietik och hon tävlade en hel del agility, från södra Skåne, var väl med i SM ett par rundor. Det är henne jag alltid berättar om nämligen, det var så stort då att hon hade en så lydig hund. Gör du så idag är du ju borta på andra hindret, iaf i klass III...

Får väl erkänna att din hund är rätt söt för en kelpie, han har ju inga utåtstånde ögon iaf :o Nä, himla söt, själv äger jag ju en hundras som gång på gång blir utnämd till världens vackraste ;)

//E

Min hund var ganska prick 2 vid start i lydnadsklass 1, appellen några månader senare. Hon blev senare skrämd vid platsliggning men börjar nu vid tre års ålder bli klar för klass tre (tänkt start i början av nästa år) och lägre klass (när snön försvunnit nästa år).

Jag funderar för övrigt också på en kelpie som nästa hund… :bump: Kelpieboom på G? :D

För att hoppa lite åt sidan, men ändå... Hur mycket känner du skillnad på dina hundar? Jag vet ju att du med O har haft en del problem och kanske inte direkt så mycket gratis. Hur upplever du att ha en annan hund? Är det mycket som är lättare. Ja så där generellt. Hur känns det? :) Kanske känns som en konstig fråga? Jag vet ju inte hur "lätt" din yngre hund är, men det är ju helt olika raser också med helt olika förutsättningar så...

Tippan skrev:
För att hoppa lite åt sidan, men ändå... Hur mycket känner du skillnad på dina hundar? Jag vet ju att du med O har haft en del problem och kanske inte direkt så mycket gratis. Hur upplever du att ha en annan hund? Är det mycket som är lättare. Ja så där generellt. Hur känns det? :) Kanske känns som en konstig fråga? Jag vet ju inte hur "lätt" din yngre hund är, men det är ju helt olika raser också med helt olika förutsättningar så...

Jag tränar i princip 7 dagar i veckan. Ibland har vi ledigt och går lång promenad men det är många veckor då vi tränar varje dag.

Det är både stor skillnad och inte. Min JR Ozzy har mkt motor och orkar jobba mkt och där är de väldigt lika. Men min Kelpie Tux har ork att även hålla koncentrationen och det har Ozzy mkt svårt för. Han vill jobba men även hålla koll på allt annat.

Det är inte mkt lättare att jobba med Kelpien när det gäller själva tävlingsbiten, i övrigt är han rena barnleken mot Ozzy. Kelpien är het på sina belöningar vilket jag har mkt svårt att hantera. Måste vara mycket tydlig i vilka kriterier jag har för belöning. Detta har vålla mig många nollade moment i lydnaden då jag tex belönat något för mycket eller i fel läge. Med Ozzy är jag tvungen att vara ytterligt konsekvent, typ minsta tendens till tjuvstart, hoppande av kontaktfält måste följas av att jag tar av honom från banan för annars har han genomskådat att man kan göra annorlunda på typ tävling. Tux tänker inte så mkt, det är lättare att gå tillbaka till grunden men han tänker mkt mer på vad han gör för att få belöning.

Ja, hur känns det? För mig känns det mkt mer harmoniskt med Tux. Vi kompletterar varandra mkt bättre än vad Ozzy och jag som ofta bara är på kollisionskurs. Jag är lite lik Ozzy (eller tvärtom) och det gör vi verkligen hamna i krig med varandra. Tux är så långt man komma från terrier och det passar nog mitt temperament bättre.

Ibland känns det märkligt att Tux bara lyssnar. Ozzy gör som han själv vill tex ute på promenader hur jag än talar om för honom att han skall komma men Tux han bara lyssnar.

Men som sagt mest känns det harmoniskt... :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 406
Senast: Troll
·
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
463
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka