G

Gefjun

Hur gamla var era hundar när ni började tävla i lydnad? Vilka kurser gick ni innan? Hur gamla är era hundar och vilken klass tävlar ni i nu?
Detta är säkert väldig individuellet men skulle vara kul att ha ett hum.

Sv: Lydnad

Jag gick valpkurs, sen började jag träna i en grupp för tävlingslydnad. Anledningen till att det gick så snabbt var för att jag tidigt lärde henne "fot" och alltid har haft bra konakt med henne. Det jag har haft bekymmer med har varit att lämna henne...

I denna kursen blev hon 3 gånger påhoppad vid platsliggning, så jag har nu jobbat i ett år med just platsliggning och det sitter rätt bra nu. De andra momenten kunde hon tidigt, endast läggandet är lite segt (tips..?).

Så jag debuterade för ett år sedan, i december då hon var strax över året. Har inte tävlat sen dess och kommer nu prova igen i december och hoppas på platsliggningen. Vi kan misslyckas med allt annat, bara hon ligger...

Ska bara ha ett förstapris, sen blir det tvåan...

//E

Glömde, Loka är 2 år nu och en weimaraner, de mognar rätt sent, men mamsen hennes blev SLCH vid 18 månaders ålder, så jag hoppas hon har att brå på... :)

//E

Jag har aldrig tävlat men hade höga ambitioner med nya valpen. Han har dock problem med hälta så vet. har rekommenderat endast vila så vi får skjuta upp våra planer så länge. Men lite kan man ju träna iaf :) . Hoppas bara hältan går över för vet. hittade inget fel och det syntes inget på röntgen, förhoppningsvis bara växtvärk.

Har inte tävlat, men det är först nu vi kommit igång med träningen på riktigt så att säga. (Hon är nu 10 månader och vi har tränat seriöst i ca 2 månader)

Hoppas att platsläggandet funkar för er sen! Trist när sådant händer.

Samma här, jag har aldrig tävlat men planerna är många! Hoppas att det bara är växtvärk då.

Inte börjat tävla än pga. relationsproblem och diareér. Men vi skulle startat 1:an i våras. Han kan alla moment upp till 2:an, samt appellen. Det vi tragglar med är framförgående. Han är 18 månader.

Funderar du på att börja tävla sedan? Kul att komma igång!

Framförgående verkar svårt tycker jag. Fick råd av en instruktör att börja lära valpen lite av de högre klasserna redan nu så att jag har det sedan. Det har vi dock inte börjat med, ska lära in grunderna ordentligt först. Du har kommit en bra bit på väg ändå!

Min hund är fem och vi har inte ens börjat. Vi har alla moment i lkl II och lägre klass klara, men eftersom hon är som hon är så går det inte att tävla med henne. Jag ska göra ett försök till våren. Går inte det lägger jag ner helt. Vi går inga kurser, men åker på läger och liknande träningar.

Som kontrast kan jag ta min kompis hund. Det är en Schäfer som nu är två år. Hon har aldrig gått kurs med honom, tävlade appellen vid tolv månaders ålder och blev uppflyttad. Var redan då sjuk i en immunsjukdom och några veckor senare åkte vi akut till Strömsholm med en hund som var i princip döende. Han har nu repat sig och gjorde sin första tävling i elitspår för några veckor sedan. 0,75 poäng ifrån cert.

Så, så olika kan det vara från hund till hund och från ekipage till ekipage.

Ena hunden som jag är aktiv med nu: Start 2 år. Uppflyttad till Lydnadsklass 2.

Den andra har jag fjollat runt med det mesta hon hon startade på sitt jaktprov när hon var 1 år. Efter det har vi ställt ut, tävlat lydnad, bruks och viltspår.

Kurser? *hm* Ett par helgkurser för jaktinstruktörer och en appellkurs med äldre hunden. Yngre hunden gick valpkurs när hon var 3-4 månader. Sen har jag inte kursat henne mer. Men jag skulle absolut behöva det för det behövs finslipas en hel del. Har dock fått hjälp av kompisar sista året.

Vad är det som gör att det inte går att tävla med henne? Ja, det kan skilja mycket från ekipage till ekipage! Jag känner mig stressad på något vis, vet att det är jättedumt och att jag egentligen inte har någon brådska alls. Blir nog bättre till våren när vi kommer igång med kurs.

Kul att hålla på med lite olika saker! Vad är appell nu igen? Det är inom bruksen va?

Ja appellen är "startklassen" inom brukset.

Lydnad:
LKL1
LKL2
LKL3
Elitklass

Bruks:
Appellklass
Lägre klass
Högre klass
Elitklass

sju! haha :D
fast tyvärr stressade hon upp sig så i h-vete,så det blir inget mer tävlande för hennes del,och det är synd,för hon är jävligt duktig på träning :)

hund 1 började som 4-åring. är 5 nu, har LP1 och har varit påväg att starta tvåan hur länge som helst (det blir debut i början på november). på god väg med trean och har påbörjat några elitklassmoment.

hund 2 började som 6 åring, är 7 nu. har startat ettan 3-4 gånger men vi har haft lite problem med motivationen och uthålligheten så något 1:a pris har det inte blivit än. nästan färdig med tvåan och har påbörjat trean.

hund 1 har gått en halv allmänlydnadskurs hos i SBK's regi, efter det började vi träna privat och det har gett massor.

Min Kelpie var 11 månader i lydnad och 19 månader i appellen. Han är nu 25 månader och går lydnad 3, skall starta lägre om några veckor, sedan är han uppflyttad till hopp 3 och agility 2.

Thats it!!! Det blir kelpe nästa gång ;) Synd att de är så fula bara :angel: (Fast vi har ju inte sett din)

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 406
Senast: Troll
·
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
463
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka