Lydnad, olika kommandon

Sv: Lydnad, olika kommandon

Utgångställning för mig är att stå rakt upp och se rakt fram. Precis som på tävling. Hunden ska se mig i ansiktet/ögonen. Så ordet ögonkontakt är kanske fel ord, men lättast för folk att förstå.

Mmm.. För står du så, så är det i princip omöjligt för hunde att se dig i ögonen. Såvida den inte viker sig framför föraren vilket många tycker är oerhört snyggt. Jag tycker att det så förskräckligt ut, men tydligen så gillar alla det :-S Jag blev glad när jag såg Linhoppets Oliver :D HAN gick snyggt!!

Senast ändrad av en moderator:

Han är ju Kelpie och de går snyggt. :)

Jag är inte heller så mycket för ögonkontakt. Jag vill att hunden tittar upp när det händer något men inte hela tiden. Jag lägger ned mer tid på att hunden skall hålla koll på vad den har rumpan än att den skall springa och glo på mig.

Man kan ha ett titta kommando när man går fria följet/ linförigheten som man säger tyst till hunden under tävling. Inte helt ovanligt.

men när hunden väl har fattat vad det går ut på så går den vid sidan i alla fall. med konstant uppmärksamhet. tittar du på hunden blir det en signal att "nu händer det något". så att hunden inte missar ett stå- eller liggkommando. styra hundens placering kan du göra med höften. rumpan in kan man lära med ett "bättre" kommando som man säger när hunden fortfarande är i luften. jaja, alla har vi våra metoder, huvudsaken är att resultatet blir ungefär det samma.

(tittar på min hund som slickar sig runt munnen i sömnen. ser helknasigt ut)

Fast det där fungerar inte om du skal tävla.

Titta på hunden=dubbelkommando
Rumpan skall hunden själv jobba med för att få optimalt fritt följ utan kommando.

Jag föredrar att styra hunden med axlarna men det är en smaksak.

Fast direkt hunden lägger på lite fart så vrider de sig frammåt och vips så har du hunden väldigt långt ut. Det är inte säkert att fot för hunden är position, utan för hunden är det att se matte i ögonen... Å de sitter ju på framsidan.

Vid stå eller ligg så ska man ju heller inte slänga ett getöga på hunden, för då får du direkt ett neddrag :)

Själv införde vi nya komandon idag. Sitt: betyder hoppa upp och slicka matte i ansiktet. Sitt-stanna: betyder kuta runt runt och leka med de andra hundarna och Ligg-stanna: betyder kuta ut i gräset och jaga folk *suck* Jag vet en hund som skulle behöva komma in på unghundsvårdsskola. Stödfamilj? Snyft-telefonlinje? Eller nån kula med kedja som man fäster i benet som forntida fångar hade??

Kan vara därför :D Jag såg han fåt 2-3 år sen eller nått sånt. Helt lugnt, sansat och korrekt. Snyggt. Det tar nog ett tag innan man är i närheten *ha ha* Om några år blir det kanske en bruning här hemma... Får se...

äh, ni skulle komma och titta på min duktiga kille. han vet i alla fall vad jag menar. men skrytet kanske skulle komma efter start? :angel: men snygga vändningar är hans specialitet!

om man låter bli att ha hakan i vädret kan man snegla lite på jycken utan att det syns. bättre det än folk som vrålar och går knyckigt och gud vet vad dom kan hitta på...

ska du överge den ultimata rasen??? fyyyy skäms! (det är ok om du har en av varje dock)

Jo knyckiga människor är inte roligt ;) Jag vet en som går som att hon har spett i ryggen och armarna far som propellrar. De viftar 1 meter innan hon svänger som vägvisare åt hunden. Själv är jag perfekt *ler belåtet* :rolf:

En svart och gul labrador och en Brun kelpie, kan det vara nått?

Visst sjutton ser de ögonen. Att de stirrar rakt in i de blå kräver jag inte, men de ska titta mot ögonen. Eller näsan eller pannan. Vad du vill.... Men blicken vill jag helst ha upp. Det är många gånger hunden har lättare att hålla tempo, vara allert och helt koncentrerad.

Sen beror detta helt och hållet på vad man har för hund. En hund som inte klarar att titta upp hela tiden pga nysningar, för att de är små eller för att de upplever det som psykiskt jobbigt så självklart ska man inte ställa kravet då. För i grund och botten är det ju placeringen och följsamheten som är det viktiga.

Att under tävling säga något kommando för att hunden ska titta upp är ganska avslöjande. Man ser ofta om det är hunden som tar kontakten själv eller om det är på kommando.

Mmm mot ögonen köper jag. Även näsa och panna. Men det är inte samma sak som att de ska titta en I ögonen :)

svart eller gul eller en av varje, men inte svart OCH gul :p . det är ok med EN hund av annan ras, så länge man även han en labbe (annars hade jag sågat mig själv och det går inte an)

*ha ha* Jag får väl se om jag får ihop det då ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 498
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar