Lydnad, fler frågor..

G

glee

På inkallningen, måste hunden springa runt föraren och sätta sig på vänster sida då? Eller får hunden stanna och sätta sig framför och vänd mot föraren?

Sen så trodde jag att apport ingick i lydnadsklass 1, men det var tydligen inte så. :eek:
Tänkte iaf fråga om hur det går till när det momentet avslutas.. Är momentet slut direkt när hunden släppt apporten? Hur ser "lydnadsapporten" ut? Är det en sån där i trä? Hur stor ska den vara?

När man ger kommandon till hunden på tävling, får man använda både tecken och röst då eller är det antingen eller?

Sv: Lydnad, fler frågor..

Svarar så gott jag kan...

Inkallningen: Hunden måste sätta sig på förarens vänstra sida och dessutom så rakt som möjligt. Man får neddrag för snett sättande nämligen.

Apportering: Den här är jag inte alls så säker på. Jag tror att momentet inte är slut i och med att hunden släppt apporten. Det borde inte vara så. Dommaren säger alltid till när momentet är slut, så det borde gälla även här. Apporten är ju inte sådär överdrivet stor. Den ska väl väga ett visst antal gram kan jag tro, men det är riktigt att den är i trä i allafall.

Kommendering: Du får bara använda ett kommando. Antingen muntligt eller med kroppen. Använder du båda får du neddrag för dubbelkommando. I momentet fjärrdirigering som ingår i någon högre klass får man använda båda (tror jag).

/Madeleine

Momentet apportering är slut då hunden avlämnat föremålet om det inte är så att man har en hund som avlämnar sittande framför föraren. Då är momentet slut då hunden då hunden återgått till utgångsställning. Lydnadsapporten ser ut som en vanlig apportbock och det är den i trä. När man syftar på tung- eller metallapport står det utskrivet.

Vad gäller inkallningen så ska hunden inta utgångsställning då den kommer till föraren och det är ju sittande vid vänster sida. Hunden behöver inte gå runt föraren, vilket är det man kallar den gamla ingången, utan kan komma in direkt på vänstra sidan och vända runt där. Det går dock inte an att sätta sig framför föraren.

Vad gäller kommando får du bara använda ett. Röst räknas som ett och hantecken som ett så kör du båda får du DK, dubbelkommando. Det ger automatiskt lägre betyg.

Senast ändrad:

Ok, tackar för svaren båda två. :)

Så om hunden sitter framför föraren ska man kommendera fot när den har släppt apporten?

du måste (?) också meddela domaren innan start om du har ett avvikande kommando, t ex vid ställande.

Det visste jag. :) Tränar med "rätt" ord från början så blir det enklare.

jag håller på att lära in handtecken på ställandet nu eftersom speciellt den ena "tar i" för mycket och slänger sig på marken när de är för laddade. med handtecken kan det liksom inte bli fel.

någon som vet hur det är med fjärren? får man använda både och? de flesta jag sett har använt både röst och handsignal.

Är det samma sak med handtecknen, att man ska säga till domaren om man har avvikande? Eller får de se ut hur som helst? Selma kan handtecken också, men de ser inte ut som de "ska".

det är väl bara att säga att man ger handtecken istället? jag vet inte ens vad som är "rätt".

Handtecknet ska vara så litet och snabbt som det tar för ett ordkommando att säga.

Ok :) Trodde det fanns bestämda tecken som man skulle använda.

*lånar knapp*
vad gäller lydnadstävlingar, får man använda engelska ord då?
t.ex jag ska träna min hund med engelska ord i lydnadsmomenten, får man tävla med dessa orden också?

Och en annan sak som kanske iten hör till detta, MUHtest, frå blandraser vara med där eller endast SKKreggade?

det där med MUHtestet vet jag inte,
men du får använda de orden som känns rätt för dig. det finns inga speciella ord som man måste använda, vad jag vet? men det finns väl kommandoord som många väljer att använda som hörs oftast, så då kan man ju tro att det är "måste-ord".

jo dom kurserna jag gått på har jag ju fått lära mig vilka ord man "brukar" använda, och då har jag trott att man "måste" använda demi alla situationer.

men ibland är det ju bara lättast att ta ord som andra säger då iaf jag har så dålig fantasi :smirk:

Liknande trådar

Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: lytesout95
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII