Lyder ej min galoppfattning

Sv: Lyder ej min galoppfattning

Hur gammal är ponnyn? Har han gjort det tidigare? Hus löstes problemen då? Ta kontakt med förra ägaren. Kontakta tränaren. Under förutsättningar att hästen inte har ont. Ligger sadeln bra? Trivs med bettet och dig som ryttare?

Igår försökte jag framförallt ha honom ordentligt på yttertygeln och det är nog en del av lösningen samt att även att han måste vara rejält undersig med bakbenen när fattningen ges, eget recept-pusselbit på pusselbit:-) Tyvärr frestades jag att försöka igen mot ridpassets slut
och då ville ej pålle vara med på noterna och stängde av kommunikationen, det är inte fel att påstå att det är mot ridpassets slut som han lyckas bäst med att vägra galoppera. (Då känns det ofta om att han är på väga att fatta, men att han ändrar sig i sista stund..)
Pålle verkar inte uppskatta varierad ridning, har han galopperat så är det klart med den övningen:mad:

Varierad ridning betyder nödvändigtvis inte galoppera fem ggr istället för en gång?
Varierad ridning: ridhuset en dag, ute ritt en dag, longering en dag, bomarbete en dag, klättring en dag osv.

Om hästen är lat/orkeslös så se till att lägga galoppen tidigt i ridpassen då den fortfarande har ork. Berömm massor och var nöjd när den gör rätt!

Jag har kanske en ovanlig unghäst, men han är alltid riden på långa tyglar(och i repgrimma iofs). Han jobbar sig själv mot balans och samling och det är inga problem. Känns helt främmande att det skulle vara en hjälp för en ung häst att "ta stöd" i munnen? Munnen är känslig och knappast något man vill använda för att ta stöd..? Min tanke iaf.
Nå, slut på OT! :o

Håller med här.:laugh: I och för sig rider jag väl nästan alltid på lång tygel men ändå.:p

Galoppen stärks ju av bla fattningar...och i bland måste man ju ta tjurnen vid hornen och jobba med det svåra.
Men visst, jag tycker det är irriterande att galoppera bara "när hästen vill", bossen är ju jag:grin: Tack för tipsen iaf :laugh:

Galoppen stärks ju av bla fattningar...och i bland måste man ju ta tjurnen vid hornen och jobba med det svåra.
Men visst, jag tycker det är irriterande att galoppera bara "när hästen vill", bossen är ju jag:grin: Tack för tipsen iaf :laugh:

Om du efter bara två månaders träning på en ny häst anser att man måste ta tjuren vid hornen och öva galoppfattningar i slutet av passet då hästen inte längre "vill" ja, då gör du nog bäst i att bortse från mina tips. För det är långt ifrån hur jag ser på träning och utbildning av häst.
Men så har jag inte för avsikt att rida GP med min 4 åriga stjärna heller. :grin:

Som sagt tidigare, hästen är väldigt fin i övriga gångarter och övningar så det borde väl vara normalt att man då tar tag i det som är svårt:confused:

Igår försökte jag framförallt ha honom ordentligt på yttertygeln och det är nog en del av lösningen samt att även att han måste vara rejält undersig med bakbenen när fattningen ges, eget recept-pusselbit på pusselbit:-) Tyvärr frestades jag att försöka igen mot ridpassets slut
och då ville ej pålle vara med på noterna och stängde av kommunikationen, det är inte fel att påstå att det är mot ridpassets slut som han lyckas bäst med att vägra galoppera. (Då känns det ofta om att han är på väga att fatta, men att han ändrar sig i sista stund..)
Pålle verkar inte uppskatta varierad ridning, har han galopperat så är det klart med den övningen:mad:

Jag tycker att det låter som att du rider honom för trött... Vad händer om du kortar ridpassen lite och gör flera fattningar och bara korta sträckor i galopp precis i början, och sedan avslutar lite lugnt och skönt?
Att fatta galopp med samling är ju jobbigt förståss, så det måste ni träna på, men träna inte på sånt i slutet när han redan jobbat bra och är trött.

Dessutom skulle jag nog träna på fattningarna utomhus, där han får lite mer naturlig bjudning.

Tänk så här.
Du gjorde en övning som hästen tycker är jobbig i början av ridpasset när hästen orkar och det funkade och sedan när hästen är börjar bli trött så vill du göra om samma övning och blir sur på hästen för att den inte årkar.

Inte konstigt att hästen stängde av sin kommunikationen när ryttaren inte lyssnar på sin häst.

Kram

Som sagt tidigare, hästen är väldigt fin i övriga gångarter och övningar så det borde väl vara normalt att man då tar tag i det som är svårt:confused:

Ja man skall ta tag i även det hästen tycker är svårt men det gör man i början av ridpasset när hästen fortfarande har tillräkligt med styrka för att orka göra det jobbiga.

Kram

Liknande trådar

Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag har skrivit det här utifrån det jag har sett, och det här är min bild av ridskolor och hästarna som arbetar i dem. 10-åriga...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
14 535
Senast: Nemo1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar