Lyder ej min galoppfattning

S

Signorina

Har nyligen skaffat en maxad ponny som jag avser rida Grand Prix dressyr med :-)
men pålle är inte riktigt med på noterna :confused: Han vill inte galoppera och när han känner
att det är galoppfattning på gång så saktar han ner ! och struntar blankt i mina försök..
Kan tillägga att han är kollad av vetrinär och alla som provat honom säger att han hör till den "latare sorten" vilket nog stämmer. I trav så går han därenmot jättefint efter bara två månaders träning, och han är mycket snäll och i övrigt så låter han mig vara ledaren.
Det hade nog varit enklare om han reagerade med släng-trav, hur skulle ni göra för att få honom att fatta att han måste lyda galoppkomandot på samma sätt som han annars är lydig? Jag vet att han förstår att jag vill att han ska galoppera, det är mest ett lydnadsproblem /
lathet grrrr. I vänter varv går det absolut sämst. Nej, tyvärr så har vi ej möjlighet att åka på träning, därför vänder jag mig till Buke ihopp om hjälp till självhjälp:laugh:

Sv: Lyder ej min galoppfattning

Red in en häst som var sådär förut, mitt tips är att longera och lära honom galoppera på kommando först - när detta fungerar sitter du upp och låter någon longera er! De första gångerna ska du bara sitta på och låta den i mitten sköta själva galoppfattningen, skynda långsamt så det blir positivt :)
Alt.2 är att rida ut i skogen med en erfaren häst och lägga sig bakom denna, så får du ett dragankare!

Hur gammal är ponnyn och vad förväntas den kunna?

Hur mycket riderfarenhet har du och vad kan du?

Pinsamt, med min fd foderhäst, en mycket välutbildad äldre häst, så var vi uppe i medelsvår, men det hjälper inte situationen med lillen, ponnyrackaren är 6 år och är grundriden, han är nästan 1,55 cm och själv är jag 1,72 cm x 56 kg, inte såå farligt. Visst går det att få igång honom, men eftersom jag seriöst avser göra dressyrhäst av honom så vill jag inte vara på honom med spöet
hela tiden eller bara banka allt hårdare med sporrarna..

Hmm, nu är skeptiska Fiorano här och drar i tråden...

1: Du avser att rida GP-men har ingen tränare? Absolut inget fel att ha höga mål och ambitioner-men en tränare är förutsättningen.
2: Maxad D-ponny på 1,55? Nja, det stämmer ju inte riktigt.

Men till galopproblematiken. Äe du säker på att hästen förstår vad du menar? Vet du att han faktiskt kan galopphjälpen? Och innan jag egentligen kan ge dig något råd, så undrar jag vad du i dagsläget gör när du ska galoppera och vad effekten hos hästen blir? Hur har du själv försökt lösa problemet?

Hej!
Jag tänkte kolla lite hur du gör när du tar galoppfattningen, då menar jag verkligen allt, hur du tänker, hur du håller tyglarna, benen osv. Ibland kan man behöva kanske sporrar en gång eller dyl OM det är så att han är lat, bara för att han ska fatta att det är galopp som gäller, inget annat. Prova med att ha så långa tyglar som möjligt, tänk framåt (sitt inte & tänk på att han kommer sakta ner), "galoppera med sitsen", och prova på rakt spår först. Funkar det på rakt spår så prova på volt med, men en stor volt.
Han kanske har ont i förövrigt? Kiropraktor?

Jo, jag vet att jag har en liten stor-häst, men i sättet är han 100% ponny om man får generalisera lite:)
Galoppfattningen kan man ju göra lite olika, hör till de som fattar med sätet framförallt och med galopprytmen i kroppen, i inner hand är tyglen rejält lösare och ytterhand hålls lite lägre o jag försöker ha hästen på yttertygeln.
Rider med sporrar av kortare typ och lägger till lite extra ytterskänkel. Jag "skumpar" väl lite på honom just i galoppen, eftersom jag kommer från "en lugn storhäst" och lillens steg är ju mindere och i sämre balans.
Tänker alltid att less is more, så jag är lite rädd för att vara grov i mina hjälper. Jag undrar också "Varför långa tyglar?"

Nr 1 hur är hästen riden innan du köpte han och hur utbildad var han när du köpte hästen.
Om han bara har fattat innan för skänkel så kanase han inte förstår vad du menar när du vill att han fattar bara för sättet.

Hade själv inte kunnat fatta galopp med bara sättet när min häst bara var i startgroparna för sin utbildning.

Nr 2 skaffa en tränare som har möjlighet att se vad du gör för fel och hjälpa dej att göra rätt.

Kram

långa tyglar i gallopp fattningen är bra på unga hästar som har dålig balans i galoppen. det kna då balansera sig bättre i själva fattningen.
men longera honom och rid efter en annan häst så går det nog bättre. var hästen helt otränad för 2 månader sedan?? den kanske behöver fler muskler och bättre kondition för att orka?

Det du helt enkelt måste göra är att vara tydligt med din hjälpgivning. Ta fram innerskänkel och bak med ytter. Stabilisera upp på yttertygel och mjuk inner. Släpp inte innerhanden helt utan ge honom ett stöd att gå på. Även om du använder stora hjälper nu i början av utbildningen så är det enkelt att slipa till att kunna använda mindra och mindra hjälper när väl hästen förstår vad du menar. Om du är rädd att du stör honom med en skumpig sits i galoppen så stå i lätt sits här i början. Desto starkare och mer balanserad hästen blir desto lättare blir det för dig att sitta ner och arbeta galoppen.

Lycka till:)

Ni som förordar långa tyglar på en outbildad häst, har ni ens ridit unga outbildade hästar? På inget vis hjälper en lång tygel den unga hästen att finna sin balans. På en ung häst som inte är stark och inte har en fullfjädrad balans är det bättre att låta denna lägga en för stort stöd i handen. Det är mycket mycket lättare att rida loss en häst från handen när den börjar bli stark, än att plocka fram och hitta ett stöd på en häst som aldrig gått med det. För att komma till den optimala punkten av ridningen där hästen bär sig med en lopp på tygeln och går utan hand krävs massor av styrka från hästens sida. Detta är styrka som man bygger upp med ett stöd i handen. Sen kommer först korta små stunder där hästen bär sig med en loop, och dessa stunder blir längre och längre. Men tro mig när jag säger att inte ens GP-hästarna orkar gå där ett helt pass.

Det du helt enkelt måste göra är att vara tydligt med din hjälpgivning. Ta fram innerskänkel och bak med ytter. Stabilisera upp på yttertygel och mjuk inner. Släpp inte innerhanden helt utan ge honom ett stöd att gå på. Även om du använder stora hjälper nu i början av utbildningen så är det enkelt att slipa till att kunna använda mindra och mindra hjälper när väl hästen förstår vad du menar. Om du är rädd att du stör honom med en skumpig sits i galoppen så stå i lätt sits här i början. Desto starkare och mer balanserad hästen blir desto lättare blir det för dig att sitta ner och arbeta galoppen.

Lycka till:)

Det jag försökte få fram förklarade du mycket bättre än vad jag lyckades med :bow::bow::bow:

Kram

Tack, dina råd känns vettiga, jag återkommer med rapport hur det går för oss!

Det verkar vara lite problem med framåtbjudningen.En del hästar kan faktiskt reagera med att stanna av om de inte förstår,lika gärna som att en del "flyr" för att de inte förstår.

Jag skulle prova med att rida mer ute (för naturlig bjudning) och med en vis häst som går före och kan agera draghjälp.

Att träna varierat är mycket viktigt tycker jag,särskilt på hästar under utbildning.Det får inte bli för mycket tråkande på en bana,det ska vara kul att bli riden och man ska försöka att hålla dem på ett bra humör och gå fram i lagom takt.

Om du inte kan ta hjälp av en tränare så skulle jag kontakta en unghästutbildare som kan befästa galoppen.Se tex på

www.tranarportalen.se
och klicka på unghästutbildare

har bara ridit dåligt riden 6åring och outbildad 8åring, långa tyglar (ej slappa) fungerade bra på dem.
tog det som en galoppfattning när man longerar/tömkör, korta traven och använd rösten. sitter rakt över hästen och samlar upp lite i taget samtidigt som jag driver. (dock har de hästarna alla varit känsliga i munnen och mycket svaga, så långa tyglar har varit nödvändiga för att de ska kunna slappna av)

Hmm, nu är skeptiska Fiorano här och drar i tråden...

1: Du avser att rida GP-men har ingen tränare? Absolut inget fel att ha höga mål och ambitioner-men en tränare är förutsättningen.

Jag håller med du... hur har TS tänkt sig att utbilda hästen till GP-nivå utan en tränare eller ens grundläggande kunskaper om in/tillridning?

TS:
Om hästen i övrigt är lydig och du är säker på att han förstår vad du vill så skulle jag förutsätta att det är något fysiskt problem som hindrar honom i galoppen. Tex, låsningar, avsaknad av muskler på rätt ställe, ont av illa passande utrustning, att du sitter på ett sånt sätt att det hindrar honom i fattningen eller liknande.
Alla veterinärer är inte superbra på låsningar och sånt, men bra att han är kollad där, då kan du gå vidare till ett EquiTerapeut tex. Min 4-åring skulle säkert klassas som frisk på veterinärkoll, men han har låsningar med tillhörande spänningar i kors/ländrygg som gör att han inte kan samla sig och bära sig i gångarterna, han kan inte ens trava/galoppera i uppförsbackar. Och han är INTE lat. Han behandlas nu av ET och vi har fått övningar för att träna upp honom på bästa sätt.

Hur beter sig hästen vid longering? Kan han galoppera obehindrat i båda varven?

Hur var hästen när du köpte den? Jag antar att man bör ha ganska höga krav när man köper ett GP-ämne, kollar man inte att den kan galoppera villigt och obehindrat innan köp?

Jag har kanske en ovanlig unghäst, men han är alltid riden på långa tyglar(och i repgrimma iofs). Han jobbar sig själv mot balans och samling och det är inga problem. Känns helt främmande att det skulle vara en hjälp för en ung häst att "ta stöd" i munnen? Munnen är känslig och knappast något man vill använda för att ta stöd..? Min tanke iaf.
Nå, slut på OT! :o

Ja, det går säkert att göra som du gör också och att skapa bärighet. Men om man har som mål att rida och tävla tradtionell dressyr måste hästen gå med ett stöd på bettet. Jag ger dessutom tips utifrån den ridning jag själv praktiserar och där vill jag ha ett stöd i munnen på hästen.

Hej!

Jag hade också problem med min unghäst´s galopp i början och fick ett tips av en proffissionell beridare som även tävlat falsterbo och jobbar med att rida in hästar, att trava så fort vi kan, fortfarande rida lätt. Sedan lägger du bara till ytterskänkeln lite längre bak så får du även en häst som du inte behöver banka på och får muskler på så sätt. Du har fortfarande kontrollen och hästen springer inte in i galoppen. Det har fungerat jättebra för oss då hon inte kunde få till en bra galopp utan att springa in när jag fick henne. Nu gör hon en korrekt fattning utan spring och fläng.

Lycka till med din ponny! :)

Liknande trådar

Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag har skrivit det här utifrån det jag har sett, och det här är min bild av ridskolor och hästarna som arbetar i dem. 10-åriga...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
14 535
Senast: Nemo1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar