Lyckad igångsättning efter kotledsinflammation.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 754
Status
Stängd för vidare inlägg.
K

klabbarparn

Ni som har haft hästar med kotledsinflammation, som nu är igångsatta och friska, hur såg ert igångsättningsschema ut?
Hur lång period va det mellan behandling tills ni kunde rida som vanligt, hur tränade ni osv?...

Sv: Lyckad igångsättning efter kotledsinflammation.

Hästar som får kotledsinflammation brukar oftast få det igen om man inte noga funderar över VARFÖR den fick det från början?
1. det viktigaste! Hur är den skodd? Är den för låg i trakten? för lång i tån? för upprätad?
2. Var rider du vanligtvis?
3. Rider du mycket i tex en tung padock?
4. Lindar du frambenen?
5. Rider du mycket på volter?
6. Rider du mycket på väldigt hårt underlag?
7. Skrittar du fram/av noggrant och tillräckligt länge?
8. Har du nyligen köpt hästen? Då kan omställningen med ny ryttare/ridning påverka hästen negativt inom ett halvår.

När du gått igenom alla dessa punkter och konstaterat att inget av ovan var felet så kan du räkna med 6-9 veckor innan hästen kan gå som vanligt igen. Skritta 2 veckor, skritt och trav rakt fram ytterligare 2-4 veckor, lågg till galopp rakt fram efter 4-6 veckor, sedan kan du börja arbeta hästen som vanligt med kortare pass anpassat efter hästen kondition och styrka.
Allt detta gäller ju inte om din veterinär råder annorlunda!
Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka