Lyalucka i ytterdörr?

Migo

Trådstartare
Kattluckan gick just till de sälla jaktmarkerna och glinen var ändå bara dagar från att fastna så det var väl lika gott.

Har en lyalucka stående i förrådet, tror ni man kan sätta den i ytterdörren eller kommer det bli klumpigt/oanvändbart?

• Gilla
Reactions: ptr
Ah, har fått lite input. Ska gå att montera i dörr, men jag blir avrådd pga skaderisk med flera som fått halta hundar av just lyaluckan.

Nån som har tips annan, gärna så isolerande och tät som möjligt och inte nån skör jäkla plastgrej? Den "okrossbara" kattluckan var verkligen inte okrossbar...

Jag har kikat runt lite på hundluckor tidigare, fastnade då för "lundhs" hundlucka. Har däremot inte hört varken bu eller bä om de.

@Migo du har inte möjlighet att bygga en separat sluss in? Kanske bredvid ytterdörren eller så? Isf är det ”bara” att bygga en isolerad låda med två luckor i vinkel från varandra. Iom vinkeln sjunker ju även farten hundarna tar sig igenom den och minskar skaderisken. Bara en tanke på hur jag vill ha det i mitt blivande hundhus, bör ju funka inomhus också, om plats finns.

Ah, har fått lite input. Ska gå att montera i dörr, men jag blir avrådd pga skaderisk med flera som fått halta hundar av just lyaluckan.

Nån som har tips annan, gärna så isolerande och tät som möjligt och inte nån skör jäkla plastgrej? Den "okrossbara" kattluckan var verkligen inte okrossbar...

Mamma Mu fastnade med svansen en gång. Vid ett tillfälle råkade vi prata om detta jag och en bekant som driver en mycket stor kennel samt har ett hundstall där man har tre heltidsanställda som utbildar ledarhundar. De har mao många hundar och rätt dyrbara sådana som de givetvis är rädda om. Under ca 20 år så hade EN fastnat i lyaluckan. Hon sa att de hade haft mycket mer incidenter med traditionella luckor.

Alla luckor är en risk.

Mamma Mu fastnade med svansen en gång. Vid ett tillfälle råkade vi prata om detta jag och en bekant som driver en mycket stor kennel samt har ett hundstall där man har tre heltidsanställda som utbildar ledarhundar. De har mao många hundar och rätt dyrbara sådana som de givetvis är rädda om. Under ca 20 år så hade EN fastnat i lyaluckan. Hon sa att de hade haft mycket mer incidenter med traditionella luckor.

Alla luckor är en risk.
Dessutom verkar ju andra modeller av luckor vara gjorda i billig plast och släppa in en massa kyla. Tror tyvärr att min ras och det faktum att de är många som kommer använda luckan ökar skaderisken, speciellt på valparna. Får fundera lite på detta...

Tyvärr finns ingen plats att sätta luckan i en vägg, mina väggar är ungefär 80 cm tjocka!

Dessutom verkar ju andra modeller av luckor vara gjorda i billig plast och släppa in en massa kyla. Tror tyvärr att min ras och det faktum att de är många som kommer använda luckan ökar skaderisken, speciellt på valparna. Får fundera lite på detta...

Tyvärr finns ingen plats att sätta luckan i en vägg, mina väggar är ungefär 80 cm tjocka!

Valpar skulle jag aldrig använda någon lucka till. De stora hundarna visar vi luckan för ett par gånger. Jag upplever det som att de "lär sig" luckan snabbt och använder den klokt. När Jarla var yngre ställde vi upp hennes lucka tills vi kände att vi tyckte hon behärskade den.

Ser mindre skaderisk med sidohängd lucka som är dubbelledad i ramen som lyaluckan än de där "strypluckorna" som är fästa upptill typ kattlucka :crazy:

Min kompis är jättenöjd med sin lyalucka men hon har å andra sidan 2 äldre hundar av lugnare variant. De tar det ju lugnt igenom..har tyvärr inget mer input att komma med, har tänkt skaffa en sådan själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
931
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 076
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar