Lustiga värden ...

Prickighalsduk

Trådstartare
Är inte så grym på foderstater, hittils har det gått relativt bra då jag har fått så bra värden och kvoter som passat hästarna.
Men denna analys på det nya hösilaget gör mig förvirrad...

smrp 37 g/kg foder
MJ 4.6

Kvot: 8

Kalcium 5.6
Fosfor 0.9

Kvot: 6.5

Jag försår ju att kvoten ang. ca/p inte är det bästa. Skulle ni komplettera med fosforbalans?

Kan något påverkas dåligt på grund av att energivärdet är så lågt?

Skulle bli jättetacksam om någon kunde ge mig lite klokhet i detta! :)

Sv: Lustiga värden ...

Ja fosforbalans är bra, sen lågt värde är i sig inget problem men beroende på vilken häst du har.

Om du har en häst som behöver banta är det ett bra foder. Energin kan du ju alltid höja med typ havre eller olja.

Hmm... väldigt synd att jag ska flytta den av hästarna som ska banta till ett annat stall! Det råkar nämligen vara så att jag har ett digivande sto som ska stå på det här fodret... :(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 561
Senast: mackan
·
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?