Skylight

Trådstartare
I morgon ska min 17 åriga dotter dra ut tänder för att kunna sätta in tandställning.
tandläkaren och hon kommit överrens om att lustgas ska användas .
Hon ska vara där i morgon kl 8:00 .
Kan hon åka till skolan efteråt?
Bör jag följa med henne ? ( hon vill inte att jag följer med)
Hur väck blir man av lustgas ?
Finns risk att hon blir desorienterad eller liknande?

I morgon ska min 17 åriga dotter dra ut tänder för att kunna sätta in tandställning.

Jag hade ingen baksmälla av min lustgas. Kände mig inte borta eller drogad utan bara avslappnad och liksom... lättad. Effekten avtog snabb när jag slutade använda den.

(Använde lustgas i typ 50 minuter. 50 rätt härliga minuter, måste jag säga.)

Vid normal användning ger lustgas inga kvardröjande effekter att tala om, eventuellt en lätt huvudvärk men dottern lär ju ändå ta någon annan form av smärtlindring (paracetamol och/eller ibuprofen) för värken efter själva tandborttagningen. Somliga får ett lätt och övergående illamående. Hon lär knappast vara desorienterad när hon lämnar behandlingsrummet, och huruvida hon kan åka till skolan efteråt tror jag inte lustgasen har någon inverkan på.

En sniff vid förlossningen sen gick det fetbort, trodde jag skulle dö, inte hjälpte det mot smärtan heller. M.a.o. är det väldigt individuellt.

Det låter ju inte så farligt.
Antar att man inte får bedövning utan lustgasen är bedövningen?
Hon ska iaf dra ut 4 tänder , har ringt och ledighetsanmält hos skolan nu.
Skjälv är jag jätterädd för tandläkaren och går bara dit 1 ggr om året och sköter mina tänder väldigt noga.
Blöder det mycket efter man dragit så många tänder ?

En sniff vid förlossningen sen gick det fetbort, trodde jag skulle dö, inte hjälpte det mot smärtan heller. M.a.o. är det väldigt individuellt.
Samma här mådde bara mer illa samt fick panik över att ha något över ansiktet som hindrade mig att skrika :arghh:

Skjälv är jag jätterädd för tandläkaren och går bara dit 1 ggr om året och sköter mina tänder väldigt noga.

Jag tycker det låter jättekonstigt att hon ska få lustgas istället för bedövning?! Bedövningen hos tandläkaren är ju jättebra, jag har inte ens känt att tandläkaren dragit ut tänder. Bara hört ljudet, vilket kan vara nog så obehagligt.
Lustgas för mig innebar bara en upplevelse av att vara full, och det ville jag inte vara på förlossningen och skulle inte vilja vara det hos tandläkaren heller. Och jag skulle inte se det som någon lindring när tandläkaren skulle dra ut tänderna.

Jag kan inte tänka mig att hon inte får bedövning!! Det är ju inga mjölktänder som ska dras ut. Lustgasen är nog mest som grädde på moset, eftersom det kan kännas obehagligt att dra ut flera tänder på samma gång; blöder mycket osv.

Jag fick lustgas när jag födde barn och tyckte det var finemang. Mådde inte illa alls!

Lustgasen tror jag inte att det blir problem med. Däremot kan hon må pest av att dra ut tänder - båda mina döttrar drog ut 4 tänder var inför tandställning, de drogs i flera omgångar. Planen var att gå i skolan direkt efter, men det var helt omöjligt, de mådde riktigt dåligt. Permanenta tänder sitter väldigt bra och för dom var det mer eller mindre en skräckupplevelse - det absolut värsta med hela tandställningsproceduren.

Självklart får hon bedövning! Lustgas tar inte bort smärta. Den gör en bara lullig i huvudet.

Smärtan försvinner förvisso inte totalt men visst smärtlindrar lustgas, det är ett av de äldsta analgetika som är i bruk om än inte ett av de mest potenta. Det höjer smärttröskeln och dämpar smärtupplevelsen. Och sederar.

Jag fick lustgas när jag hade en fraktur på handleden som skulle rättas till. Jag mådde finemang av lustgasen. Däremot har jag dragit ut tänder flera gånger och är helt sänkt efteråt. Så jag är tveksam till om hon kan gå till skolan efteråt, men då pga tänderna.

Jag upplevde det som en ganska präktig fylla under min förlossning. Det som var lite klurigt var att använda den på rätt sätt, andas djupt och sluta i rätt ögonblick för att inte bli för borta, pausa lagom länge tills smärtan kom tillbaka och sen börja om igen. Nu är ju det ju inte riktigt samma smärttillstånd, som går i vågor på samma sätt som vid en förlossning, när man drar tänder kan jag tänka mig. Men har man inte upplevt en alkoholberusning så kan det säkert kännas otäckt, surr i öronen och den där avtrubbade känslan i huvudet. Effekten avtog snabbt för mig och jag blev klar i huvudet fort, vad jag minns.

Drog ut 5 tänder när jag skulle få tandställning. Dock uppdelat på 2 gånger. Fick bara lite vanlig bedövning. (Bara 1 spruta/tand).
Var inga konstigheter alls. Hade inte ont varken före eller efter, blödde knappt något. Gick till skolan som vanligt efteråt och åt lunch som vanligt. Tycker det verkar lite konstigt att man dels inte delar upp det på 2 tillfällen, och dels verkar göra en sådan big deal av det. :confused:
Men vad vet jag, jag är ingen tandläkare...

Kan också tillägga att detta var några års sedan, typ 2009 eller något, så rutiner kan ju ha ändrats.

Har själv dragit ut fyra tänder inför tandställning. Det var uppdelat på fyra besök och jag gick tillbaka till skolan varje gång (gick iofs "bara" i femman/sexan). Tveksam om jag skulle gått tillbaka om jag drog alla fyra på en gång. Hade ingen lustgas då men väl när jag födde barn. Hög som ett hus var jag :D Effekten brukar avta rätt snart efter att man andas vanlig luft igen.

Jag har provat lustgas vid tandläkarbesök och första gångerna hjälpte det jättebra. Blev lugn och avslappnad och fullständigt obrydd. Även om något gjorde ont så brydde jag mig inte. Kände inte av lustgasen i sig efteråt, men däremot blev jag rätt påverkad av hela situationen och var rätt knäckt efteråt ändå.

Nemas problemas för lustgasens skull. Men jag hade inte gått någonstans efter att ha dragit ut tänder, jag var däckad i dagar förra året efter min (enda) tandutdragning.

Lustgas känns som en skön fylla/känslan att vara hög, har jag hört från en hel del personer. Jag mådde jäkligt illa, absolut ingen fyllekänsla eller så. Men absolut skola efter, du behöver inte följa med. Jag skulle dock inte vilja ha lustgas som smärtlindring, men jag är känslig.

Så var det över naturligtvis tog dom bara 1 tand och 3 till besök är inbokade 1 för varje tand .
Det tog va 1 timme och inga skrik eller scener .
En mask över näsan under hela ingreppet och syrgas i masken 5 minuter efter för att lufta ur gasen ;) dottern är lite blek och vimsig typ trött men hade klarat det Skjälv och kunnat gå till skolan .
Skönt iaf att jag var med och fick se att det inte var så farligt :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 306
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar