B

Blizzard

Hej,
Har precis köpt lusern pellets. Står att man minimerar risken för foderstrupsförstoppning om man blöter pelletsen. Har lagt pelletsen tillsammans med betforn - tror ni att det är ok att göra så eller blir det lustigt när betforn sväller tillsammans med lusernen??
 
Sv: Lusern?

Det går bra att göra så! :)

Tänk bara på att lucernpellets sväller MYCKET, så det krävs både ganska mycket vatten och lång tid, flera timmar.
 
Sv: Lusern?

Den sväller jätte mycket , vi hade tänkt att börja fodra med den ( men tyvärr så fick pållen kolik ,vet ej om det var pga den ,men vi valde att ta bort lucern) Den sväller mycket mer än betforen , vi blandade 1del lucern till 4 delar vatten
 
Sv: Lusern?

Hjälp!! Nu vet jag inte om jag vågar ge dem! Tänkte att det var bra till mitt digivande sto. Är risken för kollik och strupförstoppning stor??
 
Sv: Lusern?

Torr lucern har gett mången häst foderstrupsförstoppning, det hade jag aldrig gett. Men jag ger min häst lucernpellets idag, blött mat. Blöter på morgonen det som ska fodras på eftermiddagen och på kvällen det som ska fodras på morgonen (fyra foderingar varav två med kraftfoder)
 
Sv: Lusern?

Ville inte skrämma dig ,vi vet ej om det var fodret som orakade koliken , vi hade bara gett typ 1,5 dl färdigsvälld lucern Morgon/kväll i ca 1vecka ( och han skulle nästan ha 1liter efter övergången) Vet.trodde att lucern + att han inte drack ordentligt var orsaken .Så jag tog bort den på en gång. Lycka till ,det är ju många hästar som äter lucern och inte får kolik
 
Sv: Lusern?

Jag brukar göra det, tycker det är bossigt och flygigt annars. Men det är ju inte pressat och sväller inte så av den anledningen behöver det inte blötas.
 
Sv: Lusern?

Om man blöter det med uppvärmt vatten sväller det på bara en fem-tio minuter.
Tror inte att det är speciellt vanligt att hästar får vare sig kolik eller foderstrupsförstoppning av just lucernpellets. Men man bör blöta den enligt foderexp på SLU i alla fall om man har en glupsk häst.
 
Sv: Lusern?

Jag blöter inte lusernpelletsarna innan utan blandar dem tillsammans med övrigt foder i väldigt blöt betfor och fodrar direkt för min häst gillar inte "geggamojamat", hon vägrar att äta upplött lusern. Det står på påsen att man bör blöta pelletsen men det är inte ett måste.

Men min häst äter långsamt och tuggar noga och dricker mycket vatten.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 166
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp