EmmaN

Trådstartare
Ska under morgondagen börja introducera lusern till min häst, har varit och köpt melassfri lusernpellets men har lite frågor. Kan lusernpelletsen ligga i blöt under natten utan fara så att hon kan få lite kraftfoder med övriga hästar på morgonen? Hur mycket vatten bör man hälla i? Andra, allmäna råd om lusern?

Sv: Lusern

Jag har melassfri Lusern och den sväller jättefort. Blir gröt av det direkt, så jag häller på vatten strax innan fodring. Hur mycket vatten du tar beror på hur lös du vill att gröten ska bli. Prova dig fram tills du blir nöjd.

Det ska inte vara några problem att låta det stå med vatten under natten. Så har jag alltid gjort utan problem. Kanske kan du vara försiktig under betesperioden när det är varmare i luften men då brukar man ju sällan ge morgonkraft på samma sätt som när hästarna är inne.

Jag brukar hälla i vatten så att det täcker pelletsen. Det sväller fort så du ser vilken mängd som är lagom beroende på hur löst du vill ha gröten.

Tack för svaren! Behöver det vara varmt vatten eller går det bra med kallt? Behöver koka annars då vi inte har varmvatten i stallet :)

Man behöver bara ha så mycket vatten så att pelletsen luckras upp. Det behöver inte bli blöt gröt.
Prova dig fram till vad du o hästen gillar.
Kallt vatten om det ska stå ett tag.

Tack, om det ska fodras om en liten stund funkar det med kallt vatten då med? Eller hur lång tid tar det innan den lösts upp i kallt vatten?

Jag har två honkar, en med lusernen och en med vatten, de slås ihop vid fodring. Ungefär halva mängden vatten mot pellets.

Har tagit lika mängd vatten som lusern och hästen ser mycket nöjd ut. Tack för hjälpen :)

Tack, om det ska fodras om en liten stund funkar det med kallt vatten då med? Eller hur lång tid tar det innan den lösts upp i kallt vatten?

Är det melass som bindemedel i tar det lite längre tid, men går ändå fort. En liten stund räcker. Är det melassfri löser den upp sig direkt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25