Lusern: pellets eller strå?

R

ronjabus

Vad rekommenderar ni? Har en häst som jag ska ösa i protein eftersom inte hösilaget räcker till. Vad jag har förstått så innehåller båda samma proteinvärde. Men det måset ju bli med koncentrerat med pellets eller?

Sv: Lusern: pellets eller strå?

Det blir billigare med pellets och om man som jag, har en häst som knappt får i sig sin dagliga mäng med hö. Då är ju pellets att rekomendera då du inte behöver ge lika mycket.

Men detta är uträknat på min häst! Och hon får det ej för att hon är i behov av mängder av protein utan för att hon håller hullet då.

Så har du en häst som gärna lägger på sig skulle jag satsa på soja eller protein foder.

Jag ringde till Krafft i går och fick hjälp med en foderstat, men glömde fråga skillnaden...
Min häst har fri tillgång och äter enorma mängder hösilage om dagen. Men hon har en fölunge på 3 månader som suger ur henne allt verkar det som. Jag fortsätter med lusern i pelletsform. Har sett att en del blandar pellets och strå, vet du varför?

de blandar troligvis med strå för att det blir mer att tugga för hästen.. när man har blött upp lucernen blir det ju bara "gröt" så inte så mycket att tugga.

Tycker det låter som en bra ide med pellets ist för strå OM hon inte vill äta den stora mängden grovfoder som hon behöver! Komplettera med Groov 125 om det behövs eller deras gröna MUsli. Detta gör jag med min spinkis.

Hon på Krafft pratade också om att jag kunde köpa Groov 125 om jag inte ville hålla på och blanda själv. Har även läst att Krafft säljer musli, men det glömde jag också att fråga om. Är det dyrare än Groov?

Samma proteinvärden gäller bara inom Kraffts sortimen (105 gr smrp). Byt till Kvarnbyfoder och du får pellets med 150 gr smrp, vilket jag tycker ger en skön skillnad i mängd. Att kg-priset är VÄSENTLIGT lägre brukar inte heller göra ont..

Du kan ju inte jämföra 2 olika foder=) Musli kostar ca 230kr säcken (Grön menar jag då) Och Groov runt 180 om jag inte har fel. Prata med dem igen om du är osäker!

Du kan ju inte jämföra 2 olika foder=) Musli kostar ca 230kr säcken (Grön menar jag då) Och Groov runt 180 om jag inte har fel. Prata med dem igen om du är osäker!

Varför inte? Både är väl kompletta fullfoder?

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 895
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat