Lusern pellets eller strå?

I

iingentiing

vet att det finns många trådar om lucernen men jag hittar ingen om detta.
Jag fodrar min häst med kraffts lucernpellets och blötlägger det (såklart) och hon äter det gjärna men jag tkr det är jobbigt med pelletsen, så nu till min egentliga fråga: måste man ändra något på givan av dom olika produkterna och blir det som om man ger ett nytt foder så man måste "vänja in det"? är det också någon skillnad på priset? en 25kg säck pellets kostar mellan 100 och 150kr.

Sv: Lusern pellets eller strå?

Jag köper Kraffts lusern, och de har precis samma innehåll i hack och pellets, bara att byta rakt av mellan. Hacket är typ 20 öre dyrare per kg.

så det ligger på samma pris då? men man måste inte blöta upp det och så?

Hacket är ju en aningen dyrare. Men man slipper blöta upp det och för min del har hacket varit mkt smidigare och mer poppis om man ser till mina hästar.

Vi har mycket bra erfarenhet av hackad luzern.
Fint hull, bra tarmar, god aptit, och ingen häst har hittils ratat det.

men hur mkt betalar ni då ungefär för en säck?

Prisskillnaden är mkt liten.

Saxat från Ninas fodersida;

Pelletsen kan användas som proteinfodermedel då endast ett mindre proteintillskott behövs, eller kombinerat med KP t.ex. Pelletsen kan inte räknas som grovfoder, och bör blötas innan utfodring.
Hackat strå kan användas då man inte kan ge så mkt hö pga höets dåliga näringsmässiga kvalité, men även av samma anledning som pelletsen. Hackat strå varianten av lusern räknas som grovfoder.

Överskottsproteiner från krafftfoder är mer lättlösliga och lättupptagliga för hästkroppen och kan därmed också vara skadliga. Grovfodersproteiner klarar hästens kropp av bättre att bryta ned och omvandla, och därför gör det inget om man får ett överskott där.

Jag har åxå fodrat med lusernpellets, men har i år gått över till hackad strå.Det var det bästa jag provat, inget palt med vatten och kladdiga mular, hästarna älskar hacken. Jag rekomenderar verkligen att gå över till hack:)Jag tror att jag betalade 140 kr för en bal.

Hur mycket är det i en bal? Lite pinsamt för jag har t o m köpt en bal lucernhack tidigare (till dåvarande medryttarhästen) men kommer varken ihåg pris eller volym :p

25kg är det i en säck. men är hacket typ lite blött ändå, eller? min kuse är inte jätteglad för "torrt" foder. Har rätt mkt betfor vatten som även kmr med i maten ändå.

Hej! Jag ger mina hästar lucernpellets...det är kanonbra... mina hästar är bokstavligen tokiga i det... =) Kram

KL
klämmer in en fråga ang lusern....

är det vanligt att hästar får gallor av lusern? min har fått gallor sedan jag börjat med det. Han hade det förra året också när han åt lusern, men då trodde jag att det var kornet som var boven. (han får inget korn nu)
kan det vara melassen i lusernet??

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 355
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag hittade ingen nyare tråd om detta och leverantörerna hittar ju på nya/ändrar produkter hela tiden så jag startar en ny. Vilket...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 256
Senast: Beeboppe
·
Foder & Strö har nu sökt o läst runt om pellets o lusernpellets o att man ska blötlägga det. och jag förstår att man ska göra det o.s.v. MEN; jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 000
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka