Lusern kan skada livmodern på hästar!

Sv: Lusern kan skada livmodern på hästar!

Ja du...tänk vad mycket konstiga teorier det finns..;)

Vi har en 26 årig gammal avelshingst som har haft fri tillgång på luzernpellets dom sista åren..Har väldigt dåligt med tänder..

Ser inte ut att må dåligt över det..och nej..man hinner inte bli veterinär vid 20 års ålder..nä.

AM

Men självklart blir inte han förstörd.... han har ju ingen livmoder juh :cool: ;)

*knapplån*

Det kan inte vara så att dessa tjejer tänker på något som man kunde höra förr. Nämligen att för mycket proteiner kunde ge en segare och tjockare moderkaka, dvs fölet hade svårare att ta sig ut. Vet inte sanningshalten i detta. Men vet att jag har läst det i någon tidningsartikel. Det var i artikel om en större uppfödare av halvblod som just utalade sig om detta. Lucern nämndes inte som ett specifikt foder utan det var rent allmänt om man hade ett stort proteinöverksott.

Det är några år sedan jag läste detta så jag kommer tyvärr inte ihåg mer. Men det kan kanske vara därifrån som tjejerna har fått för sig att lucernet (mycket protein) förstör livmodern. Om det nu är så att mycket protein ger en segare moderkaka. Detta är inget som skall läsas som en sanning eller att jag säger att det är så utan det är bara ett uttalande som jag har läst om och tänkte att tjejerna kanske har det i bakhuvudet när det påstår att lucern skadar livmodern.

Mvh

Tora

*knapplån*

Misstänkte att det fanns något korn någonstans, därav inledande frågan om det var protein eller baljväxten som kunde förväntas ställa till det. Orkade inte söka så brett på internet :D

Tack Helana och Peter för klargörandet!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka