Lusern hack

Aslan

Trådstartare
Vi har ett mycket kräset sto i stallet som ska få lusernhack. jag kan tänka mig att hon ratar det melassfria alternativet, dock vet vi inte förens vi har provat.

OM hon nu gör det, kan man ge lusernhack med melass i för att hon ska äta det? Eller finns det andra åtgärder man kan använda sig av i hacket?

Hon har haft kolik en gång innan men ingen fång eller liknande sjukdomshistorik.

Sv: Lusern hack

Varför skulle du inte kunna ge det melasserade tänker du? Det är eg bara fånghästar/IR-hästar det kan finnas anledning att undvika det.

Många kräsna föredrar faktiskt omelasserat lucern, bakvänt nog. Men vilken sort din häst hör till märker du ju när du provat =)

Min ponny äter allt som går att äta - utom lusernhack med melass.

Tack och lov så äter hon lusernhack med olja. Det verkar som om lusernpellets utan melass är slut för tillfället vilket inte alls är bra.

Jag har en fråga till, stoet ska få linfröolja men får i dagsläget loppfrö morgon och kväll.

Kan man hälla linfröoljan över hacket? Suger hacket upp oljan eller rinner oljan bara igenom det och lägger sig på botten i "hinken"?

Lite fastnar på hacket, men det mesta rinner igenom.
Hacket är torra grässtrån, det suger upp väldigt lite/ingenting.

KL

Om det är lite olja och mycket hack funkar det om man rör runt hacket så oljan kladdas fast. Men mycket kladdas fast på hinkens sidor med..

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 153
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 074
Senast: Trott
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur