Lusangrepp

Sv: Lusangrepp

Vill in och berätta om mina lössproble, (alltså på hästarna) på 80 talet flyttade jag mina djur och då fick de löss fick tvätta och klippa dem och skura hela stallet inte bara en utan flera ggr i fall att. Fick sedan löss för 3 år sedan på två åringar och bara de i mitt stall ser hur jag tvättar 5 hästar och hela stallet på vinter/ vårsidan tar kontakt med min toppen veterinär hon säger köp på lantmännen medel mot löss som man häller i ett sträck på ryggen hittar bara ett för kor men provar ytterst försiktigt och vips inga kliande hästar med löss och inget tvättande av stall och inget avlusande av de andra hästarna hon sa att det är sällan äldre korthåriga hästar fick löss men en kompis shettis med björnpäls brukar kunna få vid denna tid på året kannske det känns lite bättre nu med lössproblemen

Vi fick in två stycken unghästar för inkörning som var helt nedlusade från topp till hov. Vi ringde veterinären som med en gång ringde in recept på ett lusmedel som vi hämtade på apoteket. Räckte med att schamponera/tvätta en gång sen var alla döda och så var det bara att borsta och kamma bort dom. Kommer dock ej ihåg vad medlet hette men man fick det i en liten silvrig plåtflaska, luktade grymt starkt. Men det var en bra och effektiv behandling, räckte med en gång!

Låter ju toppen - vi har ju som bekant hållt på med dessa små jäklar i 4 veckot nu.... - men hur gick det med äggen/gnetterna???? Hur fick ni bort dem????

Medlet dödade även gnetterna. Tog ett tag innan vi fick borstat bort allt (ca 7 dagar). Dom hade väldigt ful päls efter det men efter fällningen var dom fina igen. Hoppas din veterinär vet vilket medel det är för det funkade helt suveränt! Lycka till!

När våran ena shettis fick det för något år sen sån använde vi Switch Pour On (flug/myggmedel) enligt veterinärens råd och fungerade utmärkt:)
Löss trivs där det är tätt, mörkt och fuktigt som tex shettisar, islänningar mfl där det ofta är mycket man, och smittrisken är stor!
Men prova det här medlet så ska du få se på resultat!!

jag har tyvärr också drabbats av dessa små rackare på min shettisåring..

Etotal är förbjuden på häst av den anledning att det är jättegiftigt och eftersom man är osäker på om hästar kan få oönskade biverkningar får medlet INTE användas på häst. Förklaringen är att hästen till skillnad från mink och iller ju lever så mycket längre så man vet inte om det kan bli bestående men.
De på granngården har fått direktiv att absolut inte sälja medlet till hästanvändning! dessutom är det även farligt för människan om man råkar få i sig av medlet...
Även om inget är bevisat så är det väl högst onödigt att chansa!!

Kanon skrev:
dessutom är det även farligt för människan om man råkar få i sig av medlet...

Så är det väl med alla läkemedel, oavsett vad de är för?
Tror inte att Switch är så nyttigt heller. Eller Jodopax för den delen...:smirk:

Hej,jag har just upptäckt att mitt varmblod har massor med bett på kroppen.Blir osäker vad det kan vara men det låter ju inte helt ovanligt med löss..Hur ser betten/bölderna ut på era hästar??
Knölarna ser inte ut som foder bölder, utan det ser nästan ut som ett bett. Några av knölarna har fått en skorpa så det måste nästan ha spruckigt..Tacksam för svar..Marie

Man kan behandla med swich. Man kan även ge dom vitlök för att minska risken.Raka även under manen precis vid man fästet.

E-total finns visst. Mor köpte senast i Dec när hennes höns hade hönskvalster.

Har använt Etotal på både häst och höns utan biverkningar. Lössen försvann dock.

Nu e vi avlusade! Köpte Switch pour on idag och behandlade alla fem hästarna. Hoppas nu att dom räliga små lössen DÖÖÖÖÖÖR!
Köpte nya täcken oxå så i morgon ska jag elda gamla lustäcken:rofl:

Det absolut bästa sättet att bli av med löss, är att avmaska med Ivomec. Har hästen/ponnyn såpass dåligt immunförsvar att den får ohyra, är den mest troligt maskangripen också.
Ivomec och Equimax är båda medel som tar både mask och ohyra.

BeastieBabe skrev:
mot minkar? är det inte lättare att plocka bort dom för hand? eller sätta ut fällor?

hehe, precis vad jag tänkte ;) ungefär som Hassan-busringningen när det handlar om schampo för fett hår...inte mot...

tuttiboo skrev:
Det absolut bästa sättet att bli av med löss, är att avmaska med Ivomec. Har hästen/ponnyn såpass dåligt immunförsvar att den får ohyra, är den mest troligt maskangripen också.
Ivomec och Equimax är båda medel som tar både mask och ohyra.

Då ska man ju tänka på att Equimax är receptbelagt oxå... Det finns ju fler preparat som innehåller ivermectin, den verksamma substansen i bla Ivomec, tex Noromectin och Bimectin.
Hur det är med användning av dessa ivermektinpreparat mot löss på häst, vet jag inte. Jag jobbar som vet.ass sedan ett halvår och har aldrig hört talas om att man använder det iaf. Det jag däremot vet är att man inte längre behandlar ektoparasiter (loppor, löss etc) med ivermectin på smådjur (hund, katt etc) då det är för mkt biverkningar. Det jag ibalnd hör från djurägare är att det fortfarande finns veterinärer som sprutar smådjur med ivermektin, men dessa gör det på helt eget ansvar, och skulle det hända nåt så blir det inte så kul för den veterinären... Istället finns nu spot-on preparat tex Strong-hold, Advocate mfl. men det är som sagt till smådjur.

Rekommendationen från mig till trådskaparen är alltså: Kontakta din veterinär innan du sätter in någon behandling på egen hand. Avlusnings- och avmaskningsmedel är inte ofarligt, det är ju trots allt gift!

Tror att det medlet som veterinären skrev ut är Sebacil. Luktar inte gott men man bhöver "bara" blöta djuret som ska behandlas med lösnigen.
Tyvärr vill inte alla veterinärer skriva ut det till häst. För enligt alla regler är det inte godkänt för häst (man har inte sök för det till häst) men det är godkänt för nötkreatur, får, hund, gris m fl. Det tar även andra saker som om det inte skulle löss så tar t ex skabb.

Vi behandlade ett föl med advantage för ett år sedan. Det var två pipetter som man hällde längs mankam och ryggrad. Behandlingen tog en minut, och vi har inte behövt behandla om.
Hästen kom till oss mager och full med mask på senhösten, och i januari upptäckte vi att han även hade löss. Han var i ett väldigt dåligt skick, men mår toppen idag.
Vi behandlade bara den drabbade hästen, på veterinärs inrådan.
Häromdagen upptäckte jag att även ett av årets föl troligtvis har löss, så Advantage ska inhandlas imorgon.

Senast ändrad:

Lägger in bild på hur ynklig han var för ett år sedan, och en på hur han såg ut för en vecka sedan.
Cannavaro.jpg

Cannavaroliten.jpg

Det vill bara bli en bild i det inlägget, så jag lägger den nya bilden här:
Cannavaroliten.jpg

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
809
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 393
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar