Lurig på hinder

V

vblpower

Min lilla älskling är lurig på hinder (även med bommar på marken)
När man kommer i trav & galopp så drar han mot hindret och vill värkligen hoppa! men när han precis ska resa sig upp för att hoppa så springer han snabbt åt sidan så att man flyger av.
Ibland gör han så i skritt också, men mest i trav & galopp.
Vad ska man göra för att få bort det här?!

Sv: Lurig på hinder

Han springer i en väldans fart och kollar nyfiket/lite tittigt och hoppar STORT.

Rena spekulationer från min sida är i så fall att ni inte riktigt är i balans tillsammans eftersom han hoppar när han springer lös. Alltså att han kanske är osäker och om du då kanske också är osäker så törs han inte riktigt hoppa. Det bästa rådet man kan ge är ju att be en tränare om hjälp, att ge råd över internet är ju klurigt.

Annars är mitt tips att sänka hindren till cavaletti eller liggande bommar tills han är lugn på det.

En liten fråga baserad på ditt användarnamn: Är det en varmblodstravare det handlar om? I så fall, hur länge är hästen riden och har den kunnat hoppa lugnt och ordentligt tidigare?

Jag håller med Pancakes och tror hästen är osäker (oavsett om det är en travare eller inte). En tränare borde kunna hjälpa dig bra mycket bättre än folk på internet kan. Men att börja om från början med liggande bommar och bygga upp hästens självförtroende tycker jag verkar som en bra idé.

Jag håller med ovanstående svar att det låter som ni kanske inte riktigt är i balans. Du har ingen filmsnutt, så man får se hur det ser ut? Nästan omöjligt att spekulera annars...

Håller på att jobba med ett fullblod med liknande bekymmer, han har blivit bomrädd av okänd anledning när han har var hos fodervärd för ett par år sedan. Det han gör att är han backar eller slänger sig på sidan som du beskrev om jag inte ramar in honom ordentligt. Den här hästen är väldigt ryttarkänslig så jag får inte tveka ett endaste dugg, då kommer han slänga sig eftersom han är osäker.

Mitt tips är att börja om från början. Trava över bommar lugnt och försiktigt, man får absolut inte stressa, ta så många bommar hästen klarar av, ibland kanske man måste börja med 1 bom för att hästen ska kunna vänja sig och känna att det är okej.

Ta inte för stora steg framåt utan bygg på hästens självförtroende. Är/blir du osäker bör du ta hjälp av en kunnig person så att du inte gör fel, det hela kommer bara bli värre då.

Lycka till!

tack för alla svar!! Tror o hoppas att vi kan lösa det här ;)

Börja med att löshoppa hästen och när han hoppar fint och avspänt kan du sitta upp och göra detsamma med dig i sadeln. Då har ni ju infångare. Hästen kanske inte riktigt förstår vad som förväntas/är spänd? Lycka till!

Åh ja förstår dej verkligen hade ett vbl sto som var så! Hon hoppade lixom av men sen drog hon sej tillbaka dirkt flög ju som en vante varje gång men hon var rädd för bommar visade de sej tog över 1,5timme o leda över henne över en bom som låg på marken :-(

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur