Lurad här på Buke..

C

Coffeaclub

För ett tag sen så bestämde jag och en person här på Buke att jag skulle köpa täcke, grimma och grimskaft av henne. Eftersom det inte handlade om så mycket pengar så satte jag in dem på hennes konto och när hon såg pengarna på kontot så skulle hon skicka sakerna. Sagt och gjort, jag satte in pengarna och hon skickade sakerna-påstår hon. :confused:

Inga saker kom och jag blev väldigt fundersam, men vi fortsatte att hålla kontakten och nysta i vart paketet kunde ha tagit vägen. Jag hade aldrig fått reda på vad hon hette och när hon till slut talade om det efter mycket tjat, så visade det sig att kontot jag satt in pengarna på tillhörde nån helt annan å då fattade jag. :idea:

Håller nu på och försöker få mina pengar tillbaka, vi får väl se hur det går...

Är det nån mer än jag som råkat ut för detta här på Buke? Isf kan ni väl skicka ett pm till mig vad den personen kallar sig för så jag slipper råka ut för det fler gånger, eller skicka ett pm om ni vill veta vem jag hade kontakt med. Vore ju skönt om vi kunde hjälpa varandra att undvika såna situationer. :D

Vet inte om forumet är rätt, men då får moderatorn flytta det isf :bow:

Sv: Lurad här på Buke..

Jag tolkade det som att hon betalade i förskott utan att ens veta namnet på säljaren. Sedan kom det inga grejer...

Jag tycker det är jättekonstigt att folk törs betala i förskott på det sättet! Själv sålde jag en sadel genom annons här och köparen satte in massor med tusenlappar i förskott på mitt konto utan att ha en aning om vem jag var! Självklart postade jag sadeln till henne, men jag tycker det verkar väldigt modigt/dumt att göra så. (Köparens förslag i mitt fall.) Postförskott känns tryggare, men i och för sig vet man ju inte vad det är i paketet man hämtar ut så helt garderad är man ju inte där heller.

Jo men trådskaparen hade ju satt in pengar på någon annans konto än säljarens så det var väl inte konstigt att det inte kom några grejer :confused:
Hur kan hon få det till att bli lurad :crazy:

fio. skrev:
Jo men trådskaparen hade ju satt in pengar på någon annans konto än säljarens så det var väl inte konstigt att det inte kom några grejer :confused:
Hur kan hon få det till att bli lurad :crazy:
Ännu konstigare är att säljaren såg att det kommit in pengar, på någon annans konto? :confused:

Det går att sköta betalningen via Payson. minns inte om det är .se eller .com.
Det går till så att köparen sätter in pengarna hos dem, säljaren ser att det är betalt och skickar varan. Köparen kollar att varan är ok, och då betalar payson ut pengarna till säljaren.
Att sätta in pengar till ngn man inte ens har ett namn på är otroligt naivt!

Nej det förstås, om hon satte in dem på fel konto får hon ju skylla sig själv :crazy:
Jag trodde att säljaren hittade på ett falskt namn "när hon till slut talade om det efter mycket tjat"? Vi får väl se om trådskaparen kommer tillbaka och upplyser oss!

Men så var det väl inte?? Upptäckte hon inte själv att hon hade satt in pengar på någon annans konto :confused:

Ett falskt namn?? men då går ju inte pengarna ens in på det där kontot, dom brukar ju jämföra på banken.
Det som är mest konstigt är ju att hon kunde sätta in pengar utan kontohavarens namn :confused:

konstigt då att säljaren åxå börjar nysta i vart paketet tagit vägen....om pengarna satts in på fel konto borde hon ju inte ha skickat det alls...........:confused:

"Jag hade aldrig fått reda på vad hon hette och när hon till slut talade om det efter mycket tjat, så visade det sig att kontot jag satt in pengarna på tillhörde nån helt annan"

Dvs hon satte in pengarna innan hon visste namnet! Om man betalar via internetbank så knappar man bara in kontonumret och ser inte vad kontohavaren heter...

Vad spännande det blev nu när inte Coffeaclub är här med facit. Värsta deckarmysteriet :D

fast på min intenetbank måste man ha ett namn och stämmer inte det namnet överens med kontohavaren så går det inte igenom

Ja det låter ju vettigare! Jag har haft SEB och Ica-banken och där skriver man bara in kontonumret och hoppas på att det blir rätt... :crazy:

På min bank behöver man bara ha nummret om det är ett vanligt bankkonto. Är det pg eller bg söker den upp "ägaren" till kontot så man kan se att det stämmer.

AnnA_ Sen är det inte så att alla ha så man kan använda postförskott, då måste man ha ett pg (och eller bg), räcker inte med ett vanligt bankkonto..!

Jaha, det visste jag inte men det stämmer säkert. Enda gången jag sålt något långväga har köparen som sagt erbjudit sig att betala i förskott... :crazy:

Säljaren kanske hade en skuld till nån annan, eller så var kontot till en bekant till säljaren, för att säljaren inte ville uppge sitt namn.
Hur vet köparen om namnet säljaren angav är riktigt?
Man kan nog visst bli lurad på detta sätt, jag kan ju lämna ut min sambos kontonummer istället för mitt eget.

Eftersom säljaren hävdar så himla starkt att hon har skickat paketet, så måste hon ha sett att pengarna kommit in. Det verkar ju vara säljarens ide med förskottsbetalningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 919
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar