Lupinfrö-maxgräns?

S

Sapone

Som rubriken, någon som vet om de fins någon maxgräns för lupinfrö till häst? Tex. 100g per 100kg häst som för soja.

Sv: Lupinfrö-maxgräns?

Varför ger man det?
Har tyvärr inte hittat något om max giva och har aldrig hört att man ger det till hästar. Blev lite nyfiken :d

Lupinfrö ger man väl ändå inte till häst, det är ju giftigt för dem ?????

Varför ger man det?
Har tyvärr inte hittat något om max giva och har aldrig hört att man ger det till hästar. Blev lite nyfiken :d

Så vitt jag vet är lupiner giftiga och jag skulle aldrig ge det till häst!

Har frågat veterinärer om just detta då vi har en hel del lupiner på gården, dock så äter hästarna inte dom alls.

Så jag skulle nog rekommendera att inte ge det faktiskt!

Dynavenas foder inehåller lupin så giftigt är det nog inte

Dynavenas foder inehåller lupin så giftigt är det nog inte

Vanliga lupiner som växer i naturen, ofta i mängder är giftiga.

Minns inte riktigt vad de sa på giftcentralen men det kan orsaka förlamning bland annat.

Mina hästar äter det inte, har gott om lupiner här på gården och ibland så växer det upp någon i hagen som jag missar att dra upp, dom lämnas av hästarna.

För att vara säker så ringde jag då Ultuna och fick som svar att vanliga lupiner kan orsaka förlamning på häst, det fanns inte så många rapporterade fall då hästar normalt sett inte äter dom, dock så hade det förekommit.

Nej vi har oxå mycket lupiner hemma i hagarna och de har varken kossorna eller hästarna rört! Så jag kände varför vill man ge det..
Vad ska det ha för verkan?!
Tycker det är intressant med örter men jag vet inte om jag verkligen skulle vilja utfodra med det själv.
Tycker det inte har varit tillräckligt med forskning på det, jag har inte hört om den forskningen iallefall.

Lupinfrö kan användas som proteinfoder, nästan lika mycke smrp som soja, men kan odlas här! Inehåller även väldigt lite stärkelse vilket inte e så dumt!

För alla som undrar så är det sötlupin som avses (inte den vanliga lupinen i vår vilda natur). Den vanliga lupinen innehåller bitterämnen som gör att den inte smakar gott, däremot har jag inte hittat någon uppgift om att den skulle vara giftig.

Vi råkar faktiskt ut för Lupin i maten också. Nedanstående är hämtat från livsmedelsverket:

"Lupinfröer har funnits som en del i kosten sedan århundraden tillbaka och äts som snacks i flera sydeuropeiska länder. Näringsmässiga och livsmedelstekniska egenskaper har gjort att lupinmjöl introducerades mer allmänt och sedan ett 10-tal år har konsumtionen ökat i Europa. Lupinmjöl förekommer i bröd, brödmixer, kex, muffins och våfflor."

Senast ändrad:

Om man ska vara petig så är inte sötlupin, Thermopsis lupinoides, en lupinväxt. Men visst används den i liten skala som foderväxt främst inom ekoodling. Vitlupin, Lupinus albus, är en äkta lupin som odlas som foderväxt i Sverige.
Vilken växt ts menar vad jag förståss inte. HH

Puttar lite, är de inte någon som vet någon maxgiva? (Sorten jag har är lupinus angustifolus, prima)

Har någon liten aning om att lupin innehåller antinutrionella substanser i någon form och att det därmed finns en maxgiva i alla fall till ko, men jag kan ha fel.

Puttar lite, är de inte någon som vet någon maxgiva? (Sorten jag har är lupinus angustifolus, prima)

Exotiskt! Blålupin trodde jag bara odlades för ensilering och som gröngödsel i mycket liten skala här i Sverige.

Hittade faktiskt en referens som anger att den vanliga Lupinen kan vara giftig (http://www.pom.info/veckansvaxt/2008/v4.htm) men eftersom den antagligen smakar rätt otäckt så är det nog inget problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
577
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 045
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V