Sv: Lungödem

Lungödem beror oftast på hjärtsvikt. Jag undrar just om ett marsvin med hjärtsvikt lever nog länge för att ens hinna utveckla ett lungödem. De brukar "lägga av" om de blir så svårt sjuka, bara inom några timmar.
MEN om ditt marsvin har rosslande andning så ska du genast iväg till veterinären. Det kan vara lunginflammation och då krävs snabb behandling med antibiotika (helst Bactrim, det är de del tål bäst. Om vet föreslår Baytril eller ngt annat så be om en motivering till varför. Finns det ingen bra motivering så kräv Bactrim. De blir nästan aldrig dåliga i magen av detta plus att det brukar hjälpa).
Om det nu inte skulle hjälpa med en kur Bactrim så kan det vara dammallergi, du får då fukta höet samt använda dammfritt spån. Men som sagt, rosslar ditt marsvin så skulle jag knappast gissa på lungödem, utan på lunginflammation. Och isåfall är det vet som gäller. (Jag har mkt erfarenhet av marsvin, har varit aktiv uppfödare i 15 år och har haft hundratals marsvin).

Tack för svaret:bow:

Det är inget fel på mina marsvin, men jag bara undrade hur symtomen var ändå, för min kompis marsvin fck nyligen tas bort p.g.a. lungödem.

Åh, skönt :)
Var in hit och kollade om du behövde ngn mer hjälp. Skönt att dina grisar mår bra alltså! Oj vad konstigt, har aldrig hört talas om att man har konstaterat lungödem på marsvin. Symtom på det är svårt att andas/rosslande andning men det kan bero på annat också. För att verkligen konstatera att det är lungödem och inte lunginflammation skulle jag, om det är på en människa, genast ta infektionsprov (blodprov). Undra om de gjorde det på marsvinet, tog blodprov alltså? Är lite nyfiken bara men du kanske inte vet hur undersökningen gick till?

Veterinären var inte helt säker på att det var lungödem eller en lunginflamation som hade funnits en längre tid. Inget blodprov togs.

Tack för ditt svar :) , var nyfiken. Den veterinären hade nog sovit på den halvtimmeslånga lektionen som de har om marsvin på vet.utb :cool:
(De har alltså knappt ngn utb på marsvin, men det finns ju givetvis en del vet som har marsvin som intresse och därför har lärt sig mer själva).
Marsvin "ger upp" väldigt lätt. De är absolut inga fighters. Minsta åkomma så lägger de sig ner och dör, ungefär. De dör på inte alltför många dagar av en obehandlad lunginflammation. Har svårt att tro att de skulle leva med en hjärtsvikt som var så uttalad att den gav lungödem. Jag jobbar med gamla människor, ofta utan talförmåga och om de har rosslande andning så tar jag alltid blodprov för att konstatera/utesluta infektion. Har de infektion (och ofta även feber) så har de oftast då lunginflammation. Men har de inte det, så kan det vara lungödem (och då tar man till hjärtmediciner om de inte redan har det, vätskedrivande mediciner om de har ett blodtryck som medger sån behandling, och ev även vätskelista med restriktion på hur mkt vätska de klarar att dricka utan att samla på sig vätska i lungorna. En njursvikt är också iblandad ganska ofta. Vad jag menar är att det är en behandling som nog skulle vara väldigt svår att genomföra på ett marsvin. Så jag tyckte det var konstigt att inte den veterinären provade behandla en ev lunginflammation.

Liknande trådar

Övr. Djur Posta här om bra djurvideos som finns på youtube. Trodde inte att jag skulle titta en timme på ugglor men fastnade totalt Älskar...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: MJLee
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
28 29 30
Svar
583
· Visningar
14 176
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På polyneuropatidagen den 16 oktober uppmärksammas en sjukdom som påverkar nervsystemet hos människor och djur. Statens...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama