Lunginflammation

Timsetim

Trådstartare
Igår bokade vi en familjetid hos VC. Hela familjen är eller har varit sjuk i feber, hosta och snuva. Domen blev:

Sonen - öroninflammation, fick penicillin
Dottern - lunginflammation, fick penicillin
Jag och sambon - fick penicillin

I mitt febriga tillstånd så glömde jag fråga läkaren vad som gäller vid lunginflammation. Hur länge behöver dottern vara hemma från dagmamman, ska hon ta det lugnt eller är det som efter en vanlig förkylning att allmäntillståndet bestämmer?

Hennes feber är borta, hon hostar lite, mest på natten och hon är oförskämt pigg. Båda barnen är alldeles för pigga för mitt och sambons bästa! :angel:

/Timsetim, vars barn är 20 månader
 
Sv: Lunginflammation

Jag har bara haft lunginflammation som vuxen...Men min feber gick inte ned förrän jag fått penicillin, så jag var hemma tills febern gått ned och jag kände att jag orkade ta mig någonstans.

Men jag skulle hålla barnet hemma ett par dagar efter medicinering och sedan gå på allmäntillståndet.
 
Sv: Lunginflammation

Jag har bara haft lunginflammation som vuxen, men den blev värre efter de första dagarna med penicillin och sen vände det. Jag blev sjukskriven en vecka från jobbet, hade varit hemma några dagar innan jag fick läkartiden. Sammanlagt var jag nog hemma 11 dagar från jobbet. Läkaren sa till mig att det är bättre att kroppen får vila i början och kan tänka mig att samma sak gäller för ett barn?
 
Sv: Lunginflammation

Men jag skulle hålla barnet hemma ett par dagar efter medicinering och sedan gå på allmäntillståndet.

Hon ska äta penicillin i 10 dagar, att ha henne hemma i alla dessa plus ett par dagar extra känns länge. Eller? Blir hon sämre igen är det ingen tvekan, men idag har hon ingen feber och hon är redan mycket piggare.

/Timsetim
 
Sv: Lunginflammation

Läkaren sa till mig att det är bättre att kroppen får vila i början och kan tänka mig att samma sak gäller för ett barn?

Ja, det är ju det som är frågan. I normala fall går man ju efter allmäntillståndet, men barn är ju fantastiska på att vara pigga trots sjukdom. Det är det som gör mig tveksam. Ska man göra som vanligt eller ska de vila mer när de haft lunginflammation.

/Timsetim
 
Sv: Lunginflammation

Jag menade inte att hon behöver vara hemma under hela kuren utan de 2-3 första dagarna....

Ok, då missförstod jag dig. Jag är inne på samma linje. Tänkte ringa dagmamman också och fråga om de har någon speciell norm de går efter när det gäller just lunginflammation.

/Timsetim
 
Sv: Lunginflammation

När jag arbetat på förskola har vi sagt att barnen ska ha hunnit äta antibiotika i 2-3 dagar och att deras allmäntillstånd ska vara så bra att de orkar med sin vistelsetid.
 
Sv: Lunginflammation

Nu har jag bestämt mig! :)

Pratade med dagmamman och hon tyckte att jag för säkerhetsskull skulle ringa vc på måndag och fråga. Men nästa vecka ser ut så här, att de ska vara hos dagmamman tisdag och torsdag. Måndag ska farmor passa eftersom jag ska på utbildning hela dagen, onsdag är jag ledig och fredag är sambon pappaledig.

Så jag bestämde att jag är hemma tisdag och torsdag med barnen. Om de inte blir sämre så ska vi vara med på luciafirandet på torsdag eftermiddag.

Det känns bäst att hålla dem hemma lite extra. Jag vet ju att de stimmar en hel del både hos dagmamman och när de är i lekgruppen och då känns det bättre att de tar det lugnare här hemma.

Tack till er som svarat! :)

/Timsetim
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 913
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Jag avslutar min semester med lunginflammation, högst troligt orsakad av mykoplasmabakterie. Var sjuk med feber och hosta i tio dagar...
2
Svar
35
· Visningar
3 300
Senast: Lobelia
·
Småbarn Dottern som snart är två år fick feber i måndags, trodde att det var tänder på g eftersom hon inte var snorig eller hostig. Har till och...
Svar
9
· Visningar
1 792
Senast: Hallonsoda
·
Småbarn Sonen vart förkyld i början på September, efter några dagar så började han ta sig för öronen så vi åkte in,ena örat såg jättebra ut,det...
Svar
7
· Visningar
934
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp