Jag hade en gräslig förkylning i början av december förra året och har sedan dess haft en jobbig hosta. Jag tänkte att det var min obehandlade astma som fått nog och tog kontakt med min VC om att förnya min medicin, men fick veta att jag fick göra astmautredning först, vilket jag fick tid för i slutet av mars. Där konstaterades att lungfunktionen var normal, men sköterskan skulle föreslå för läkaren att jag skulle göra röntgen och allergiprov. Fick brev om det i mitten av maj och gjorde båda i mitten av juni. Röntgen visade att jag hade lunginflammation och sköterskan ringde mig och berättade att jag kunde hämta ut antibiotika som läkaren skrivit ut samt att detta nog var förklaringen till min långvariga hosta. Alltså en lunginflammation i 6 månader....
Den här antibiotikan i 10 dagar gjorde varken från och till för hur jag mådde, förutom illamående, men hostan är kvar och jag är nu betydligt mer orkeslös än förut. Det är ju väldigt smidigt att skylla på min vikt och bla bla bla, men jag känner mig själv och vet vad jag orkar, något är fel. Kontrollröntgen skulle göras 6 veckor efter vilket var förra veckan, jag hörde av mig till VC och förhörde mig om vad de egentligen har tänkt men fick veta att det är röntgenavdelningen som ska kalla mig, och någon kallelse har jag inte fått. Jag antar jag får ringa dit och höra när de tänkt kalla mig, jag är nyfiken på om jag fortfarande har lunginflammation, eftersom jag inte blivit bättre utan snarare sämre.
Jag blev för övrigt inte sjukskriven när jag fick medicin heller. Jag har dessutom jobbat hela tiden fram till mars och sedan varit arbetslös fram till juli och jobbar nu, de som träffar mig tror inte riktigt på lunginflammationsdiagnos eftersom jag inte är tillräckligt sjuk. Just nu är jag i ett sådant läge där man känner att man är inte helt frisk, men man är ju inte precis så sjuk att man behöver vara hemma från jobbet hela tiden heller. Och så har det varit hela tiden, förutom alla förkylningsperioderna som jag har haft och som sedan också gått över. Bara hostan har varit kvar, och nu har orkeslösheten och andningspåverkan lagts till, det är jobbigt att ta djupa andetag. Det känns så osannolikt att mina problem berodde på en lunginflammation för då borde jag ha blivit bättre av antibiotikan, om inte så borde jag väl fortfarande ha lunginflammation eftersom läget är sämre, och nu är det augusti, kan man verkligen ha det i 8 månader utan att vara döende mer eller mindre?