Lunchgrind - inbrytarkung!

mian

Trådstartare
Ni med lunchgrindar, har någon av er erfarenhet med en inbrytarkung till lunchhagen?

Har en häst som är stört omöjlig, han tar sig igenom nästan allt som jag provat hittills. Han lyckas ta sig in i hagen så att grinden inte löser ut, sen mumsar han i sig allt hö själv vilket resulterar i att de andra inte får någon lunch.:(

I början hade jag en tråd, sen två och nu har jag haft tre och ändå lyckas han ta sig förbi.
Har provat ha korgar i träden och det fungerade, han har inte försökt att klättra tack och lov. :grin:
Men nu är de sex hästar i hagen och att ha så många korgar funkar inte i praktiken.

Har ni några andra lösningar på hur man kan få till en grind som man kan öppna automatiskt och som en häst inte kan ta sig igenom. Tacksam för alla tips och idéer.
 
Sv: Lunchgrind - inbrytarkung!

Det är bra strömstyrka på tråden, så detta är inte problemet.;)
 
Sv: Lunchgrind - inbrytarkung!

Fler korgar i träden.:D
Klurar själv på en ide med 4 lådor i träden som alla ska utlösas av en lunchgrind. Har frågat och den modellen jag tittade på skulle klara den vikten. Nu gäller det bara att få till det.
 
Sv: Lunchgrind - inbrytarkung!

Blir lite väl tungt att få till detta, just nu är de 7 hästar i hagen och det kommer bli 8 lite längre fram.
Så tyvärr är lådor/korgar igen alternativ.:(
 
Sv: Lunchgrind - inbrytarkung!

kl

Men är det ordentligt jordat? Jag har nämligen råkat ut för det, det var värstingström när man mätte, men tog man in tråden så hände inte ett dyft. Fler och bättre jordspett var lösningen.
 
Sv: Lunchgrind - inbrytarkung!

testa å sätt igen grinden om du är hemma någon dag så han får sig en stöt (å att grinden inte ens kan öppna sig just då)...
 
Sv: Lunchgrind - inbrytarkung!

Exakt..glömde. Bra du skrev om jordningen. 9 av 10 gånger felar jordningen. Så jordningen bör man mäta med.
 
Sv: Lunchgrind - inbrytarkung!

Hur länge är dom i hagen? Du kanske kan ha foderlådor som du fyller på morgonen som hästarna kan pilla i tills dom tar slut och sedan kanske dom kan gå utan mat tills dags att gå in? Så slipper du hålla på med grindar och trådar.... Jag har själv en liten som kan få för sig att gå rätt genom, oavsett om man har elefantel på tråden, ståltråd runt grimman och dessutom hällt en hink vatten över hästen :angel: (har provat :cool: )


Sådanahär vet jag en som har, dock får man ju säkra dom och anpassa dom så dom passar ens egna hästar. Denna modellen är inte så bra för skodda hästar gissar jag, som om dom sparkar kan fastna i järnet. Men man kan ju klura nåt liknande :)

hobur.jpg
 
Sv: Lunchgrind - inbrytarkung!

Har du mätt spänningen då eller antar du bara det är bra styrka ?
Detta var kollat och hade bra kräm på staketet, kan tillägga att man fick bra stötar oxå.
Nu har ju tyvärr snön kommit och ganska reäljt vilket isolerar lite, så nu är strömmen sämre. Blir inte bättre med täcke på heller, de isolerar lite de oxå.:(


Hur länge är dom i hagen?
De är ute mellan 11-13 timmar/dag.

Du kanske kan ha foderlådor som du fyller på morgonen som hästarna kan pilla i tills dom tar slut och sedan kanske dom kan gå utan mat tills dags att gå in?
Har funderat på detta, har även haft funderingar på SMHN. Men nu är det inte bara mina hästr i hagen utan andra inackoderingar.
De är inte lätta att övertala till att ha begränsad fri tillgång. Har fått många ursäkter som att min häst blir för tjock till att det blir för dyrt, då man måste öka givan lite ute för att det ska räcka några timmar.:angel:

Sen blir det ju inte billigt att hänga ut 8 st nät ihagen heller, kostar ju en del oxå.
 
Sv: Lunchgrind - inbrytarkung!

Se till att koppla jord på en av trådarna i grinden, alt ha ett sånt elband med inbyggd jord-tråd. Då får de en kyss som heter duga :devil:

Vår ponny har brutit sig in en del, och har han väl börjat så blir han väldigt envis. Och det är ju så lätt att puffa till tråden så magneten lossnar. Då gjorde vi så att vi satte handtag också, så att vi hade grinden permanent stängd några dagar, och så fick en av oss åka dit och öppna manuellt. Skulle tro att han försökt ett par gånger och inte kommit igenom, men sedan gav han sig.

Kan vara värt att överväga att ge fri tillgång på halm också, så har de att pilla med lite.
 
Sv: Lunchgrind - inbrytarkung!

Jag har också en inbrytarkung... det gick inte att ha lunchgrind trots mycket kräm i staketet. Provade et antal lösningar men det slutade alltid med att han bröt sig in.


Går det inte att optimera korg-i-träd-lösningen? Ha två, tre eller fyra utlösarenheter som du fäster lagomt antal korgar till?

Jag har inte lika många hästar som dig, men jag har istället två enheter som jag kopplar två höpåsar vardera till, kan välja vilka tider de ska släppa. Det är bra med träd i hagen ibland :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 581
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 082
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 499
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 538
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp