B

boran

Hej!

Jag har två hästar (shettis och en korsning).
Nu undar jag hur jag ska kunna ge dom lunch... har inte tid att åka hem under lunchen och mata hästarna! Behöver man värkligen det??


Kan man lägga ut hö på morronen ???
:confused:
Har ingen annan som kan ge dom lunch...

Tacksam för svar
 
Sv: Lunch??

Finns behändiga foderautomater som är kopplade till en timer :) Du lägger i stråfodret, sätter timern på den tid som passar dig o dina hästar, o så får dom sitt foder som dom helt klart behöver.
 
Sv: Lunch??

Mynta2 skrev:
Lägg ut extra mycket på morgonen eller ge fri tillgång.
...eller sök här på forumet på "grindöppnare" t.ex. så får du upp ett antal trådar där du ser hur en del av oss andra löst problemet.
 
Sv: Lunch??

I vårat stall ger vi hästarna hö på morgonen när de går ut, runt 6.30-7.00 sen så löser vi lunchfodret genom att dne som kommer först på eftermiddagen ger hästarna. Tyvärr blir det ganska oregelbundet då ibland en kan komma vid 1-2 o ibland kommer inte den första föräns runt 4. Men det är enda sätttet vi kan lösa det på... Än så länge mår hästarna bra iaf
 
Sv: Lunch??

visserligen...men varför ta det dyrare alternativet på en gång ? Grindöppnare är ju en kostnadsfråga oxå...extra mycket på morgonen tex gör ju inte så hästen får mindre presis...bara att dom får allt på en gång frukost/lunch...
 
Sv: Lunch??

vi lägger ut hö i hagen på morgonen som hästarna äter när dom kommer ut, sen får dom mat igen av den som kommer dit först, men de blir några timmar utan hö mitt på dagen.
 
Sv: Lunch??

Om du ger ordentliga givor vid övriga mål går det bra att fodra tre gånger/dag.
 
Sv: Lunch??

I mitt stall ger vi hästarna frukost vid 07.00 sen äter dom till ca 09.30 då kommer dom ut sen får dom inte mat igen fören vid 15.30... dom klarar sig bra utan. :banana:
 
Sv: Lunch??

Våra hästar få kraftfoder vid ca 7.00 sen går de ut direkt. Inget hö i hagen än för de finns forfarande gräs. Sen kommer de in o få lite hö. Sen få de kraftfoder på kvällen plus ordentligt med hö för natten.
 
Sv: Lunch??

Vet att många häromkring lägger ut en halmbal varje morgon + höet. När hästarna ätit upp höet finns det halm kvar till hela dagen.
 
Sv: Lunch??

Det beror ju lite på när du kommer hem igen på eftermiddagen. Jag har mina hästar hemma och fodrar först kraftfoder o en liten högiva inne på morgonen vid halv sju. Sedan går de ut vid tjugo över sju och får mer hö i hagen. Jag kommer sedan hem senast kl 16 (är lärare och kan gå efter min sista lektion och jobba med förberedelser, rättning etc på kvällen) och då kommer de in o får mat igen (under den ljusare delen av året får de mat i hagen igen och går ute ytterligare några timmar). För mig har dtta funkat bra, och hästarna är inte vrålhungriga på e m när jag kommer hem. Hade jag däremot haft ett jobb som gjorde att jag kom hem mycket senare tror jag inte det hade funkat.

Många ger ju fri tillgång, eller, som nå¨gon skrev, kompletterar med halm som "tilltugg". Tror säkert du hittar en lösning!

Lycka till!
 
Sv: Lunch??

Jag hade låtit dem äta fritt..sätt ut en hösilagebal och låt dem tugga!
 
Sv: Lunch??

Våra hästar får kraftfodret inne vid 06.30-tiden varje morgon, sedan går de ut vid 7, de har fri tillgång på hösilage i hagen så vi ger inget stråfoder inne på morgonen. Vi tar in dem vid 7 på kvällen då de får kraft och sedan har de hösilage i hönät att knapra på under natten. Vi släcker ner stallet för natten vid 8.

Vi har sett att detta fungerar strålande. Hästarna äter upp nattfodret och sedan sover de hela natten för att sedan vakna pigga och glada i gryningen. :)
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 469
Senast: Sel
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 780
Senast: Miiikaela_
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 716
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp