Lunch för en lat och snål

Efter 10 år i arbetslivet har jag insett att jag inte kommer att bli en person som tar med lunchlåda. Jag är också för snål för att köpa mat ute varje dag. Så i perioder har jag handlat på mig diverse saker att ha i köket på kontoret, någon period åt jag enbart filmjölk och mackor och någon annan period hade jag fullt med salladsgrejer som jag plockade ihop. Men jag tröttnar snabbt, och behöver variation. Jag behöver dessutom ganska lätt mat dagtid då jag äter med sambon på kvällarna och han behöver tyngre mat för att stå sig, så då lagar vi alltid.

Jag behöver alltså tips på vad jag kan inhandla till kontorets kök/mitt eget lilla skafferi på egna kontoret som gör att jag alltid kan slänga ihop en snabb lunch? Tänkte bunkra upp lite här men är helt fantasilös. Tänker att det kanske är fler som vill strama åt sin budget lite såhär efter sommaren och är lika matlåde-lat som jag så vi kan spåna ihop lite?

Knäckebröd med hummus och oliver. Ev frukt till.

En bytta keso blandat med en apelsin, en banan eller nån annan frukt skuren i bitar.

Overnight oats. (Kräver lite framförhållning, men om man rör ihop den på morgonen är den klar att äta till lunch). Jag har bär, olika fröer, gryn och smoothie el kokosmjölk i min, så jag gör den hemma för att slippa släpa allt till jobbet.
 
Tråkigt att äta samma igen håller jag med om, men det är lättvindigt och det väger upp det rejält för mig :D
Tänker annars att man kan ta proteinet från middagen och sen sallad och/eller grönsaker som tillbehör. T.ex köttbiten eller kycklingen, så blir lunchen lättare. Men det beror ju på vad man lagar för middagsmat.
Oj, äter ni helt kött varje dag? Lyxigt!
 
Är osäker men tror inte vi har möjlighet att laga mat i vårt kök. Mest micro, vattenkokare, kanske nån platta? Ska kika. Men är nog mest ute efter sådant som är färdigt/går att plocka ihop snabbt.
Jag micrar pyttipanna utan problem. Det gäller att välja en sort som inte behöver stekas. Någon gång har jag gjort misstaget att köpa en sort som måste värmas i stekpanna eftersom löken är rå i påsen, det var ingen höjdare.
 
De har rätt goda soppor men är det inte typ bara 200 kcal i en burk? :D Skulle bli hungrig igen innan kl. 14. Kanske går bra tillsammans med macka dock!
Jag har alltid en burk linssoppa på jobbet. Brukar ha i en klick creme fraiche eller yoghurt/gräddfil samt slanta ner en stekt vegokorv. Då står jag mig hela eftermiddagen i alla fall. Kanske en knäcke till :)
 
Efter 10 år i arbetslivet har jag insett att jag inte kommer att bli en person som tar med lunchlåda. Jag är också för snål för att köpa mat ute varje dag. Så i perioder har jag handlat på mig diverse saker att ha i köket på kontoret, någon period åt jag enbart filmjölk och mackor och någon annan period hade jag fullt med salladsgrejer som jag plockade ihop. Men jag tröttnar snabbt, och behöver variation. Jag behöver dessutom ganska lätt mat dagtid då jag äter med sambon på kvällarna och han behöver tyngre mat för att stå sig, så då lagar vi alltid.

Jag behöver alltså tips på vad jag kan inhandla till kontorets kök/mitt eget lilla skafferi på egna kontoret som gör att jag alltid kan slänga ihop en snabb lunch? Tänkte bunkra upp lite här men är helt fantasilös. Tänker att det kanske är fler som vill strama åt sin budget lite såhär efter sommaren och är lika matlåde-lat som jag så vi kan spåna ihop lite?
Havregrynsgröt :) (o en burk honung)
 
Vare sig du har potatis, ris eller pasta till middag så koka lite extra till lunchen. Blanda med något proteinrik och häll på någon sås som du gillar. Micra på jobbet och skär upp en tomat, skär en morot i stavar... ät en bit grovt knäckebröd till. Det duger i alla fall åt mig.
 
Vare sig du har potatis, ris eller pasta till middag så koka lite extra till lunchen. Blanda med något proteinrik och häll på någon sås som du gillar. Micra på jobbet och skär upp en tomat, skär en morot i stavar... ät en bit grovt knäckebröd till. Det duger i alla fall åt mig.

Det hade dugt för mig med men.. jag kommer nog aldrig börja ta med mig matlåda :D Som sagt.

1. Är för lat för att planera lunch dagen innan
2. Vill ej äta samma mat till lunch som till middag p.g.a oftast tyngre mat till middag
3. Gillar ej att släpa matlåda p.g.a liten väska + promenerar till kontor och hem

Så, är alltså ute efter något som jag ej behöver ta med mig hemifrån :) Utan kan ladda upp med på kontoret direkt från affären.
 
Har jag skrivit det? 😅
Tänkte eftersom du sa att man kunde ta proteinet (kyckling eller kött) från gårdagens middag och lägga till en sallad. Då låter det ju inte som att du tänker dig att man fiskar baconbitarna ur en pastasås precis, utan att det finns hela bitar kyckling eller kött.
 
Havregrynsgröt är latlunch nummer 1:

1 påse havregryn är billig, räcker länge och är lätt att förvara.

I övrigt behöver jag mjölk (en liter räcker en vecka så jag tar med det på måndagen).

Sen nåt gott att toppa gröten med:
-kanel
-sylt
-äppelmos
-jordnötssmör

Det finns mycket mer och det mesta kan man ta med sig en burk av som kan stå på jobbet i kylen eller på kontoret så blir det lätt att variera gröten.

Billigt, supernyttigt och mättande! Går att variera i oändlighet! Jag har gjort en havregrynsgröt (utan socker) som smakar morotskaka!! Supergod!
 
Tänkte eftersom du sa att man kunde ta proteinet (kyckling eller kött) från gårdagens middag och lägga till en sallad. Då låter det ju inte som att du tänker dig att man fiskar baconbitarna ur en pastasås precis, utan att det finns hela bitar kyckling eller kött.

Jag skrev att kött eller kyckling var ett exempel och att det beror på vad man lagar till middag. Alltså att det kanske inte funkar att göra så varje dag men ibland.
 
Jag har någorlunda ofta matlåda, och f n jobbar jag mycket hemifrån så då blir lunchen vad kylen och skafferiet innehåller. Men när jag hade en livsmedelsbutik på bekvämt avstånd och ville ha något snabbt/halvbilligt/"halvmättande" så köpte jag då och då Felix veggievarianter (typ böngrytor med bulgur eller majs eller lite olika varianter) att bara värma.

Har för mig att de kostade kanske 45 spänn och innehöll runt 400? kcal. Kändes ändå som ett matigare alternativ än bara soppa. Jag skulle tröttna toksnabbt på dem om jag bara åt dem och det ser lite tradigt ut med bara en röra i en skål och inget till. Men för att variera med och inte behöva någon mer planering, så tyckte jag de var helt ok.

Det fanns tre varianter då, mexican, chipotle chili och någon med kokosmjölk men verkar ha tillkommit någon med halloumi.
 
Efter 10 år i arbetslivet har jag insett att jag inte kommer att bli en person som tar med lunchlåda. Jag är också för snål för att köpa mat ute varje dag. Så i perioder har jag handlat på mig diverse saker att ha i köket på kontoret, någon period åt jag enbart filmjölk och mackor och någon annan period hade jag fullt med salladsgrejer som jag plockade ihop. Men jag tröttnar snabbt, och behöver variation. Jag behöver dessutom ganska lätt mat dagtid då jag äter med sambon på kvällarna och han behöver tyngre mat för att stå sig, så då lagar vi alltid.

Jag behöver alltså tips på vad jag kan inhandla till kontorets kök/mitt eget lilla skafferi på egna kontoret som gör att jag alltid kan slänga ihop en snabb lunch? Tänkte bunkra upp lite här men är helt fantasilös. Tänker att det kanske är fler som vill strama åt sin budget lite såhär efter sommaren och är lika matlåde-lat som jag så vi kan spåna ihop lite?
Hmm om du handlar på dig saker till kontoret för att äta och typ lagar dem där och inte vill äta samma varje dag är mitt nästa förslag ägg. Vårt kontors kyl brukar ha en hel liten rad med namnmärkta kokta ägg i dörren.

Jag skulle ju koka hemma, men man kan ju koka 6 st på måndag lunch och ha hela veckan.

Då behöver man bara bröd och en tub kaviar till (om man inte hatar kaviar) :D, så får man omväxling från havregrynsgröten.

Vill man vara effektiv så kör man ju då med ett paket knäckebröd (det har ett par kollegor i bokhyllan).

(ett tag sålde ju pressbyrån kokta ägg också, då kunde man köpa en ciabatta, en liten tub kaviar och två kokta ägg (minimiantal var 2) till lunch. De har ju ofta också paket ost, och minismör. Inte jättesnålt tyvärr men bättre än en lunchlåda på pressbyrån och typ billigare än en påse nötter och en drickyoghurt. (själv tar jag med lunchlåda, men ibland kan man glömma den eller frukostmackan på hallgolvet så jag har havregryn och en burk honung i bokhyllan)
 
Senast ändrad:
Det hade dugt för mig med men.. jag kommer nog aldrig börja ta med mig matlåda :D Som sagt.

1. Är för lat för att planera lunch dagen innan
2. Vill ej äta samma mat till lunch som till middag p.g.a oftast tyngre mat till middag
3. Gillar ej att släpa matlåda p.g.a liten väska + promenerar till kontor och hem

Så, är alltså ute efter något som jag ej behöver ta med mig hemifrån :) Utan kan ladda upp med på kontoret direkt från affären.
Latvarianten på overnight oats är att ha en tetra smoothie, ett paket havregryn och en påse linfrön på jobbet, och sen röra ihop det på morgonen. Slanta i en färsk frukt eller två när du ska äta, och/eller en slatt nötsmör om du är hungrig.
 
Jag har kört på Huels måltidsersättningar nu när jag suttit hemma och arbetet mycket. Kanske inte den mest kulinariska upplevelsen, men praktisk och förhållandevis billigt, typ 12 kr per måltid om jag minns rätt. Vegetariskt är det också
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
825
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp