Luktfri kattsand

Ickapeltz

Trådstartare
Vilken kattsand luktar minst? Och vad kostar den ungefär? Jag är inte speciellt nöjd med Eldorados.
 
Sv: Luktfri kattsand

Jag har bara positiva erfarenheter av Everclean´s Active Block.
Kostar kring 160kr.
 
Sv: Luktfri kattsand

Min ena katt är extremt känslig för lukt i lådan, men med Everclean´s Fresh Guard så pinkar hon inte brevid lådan längre... :bow:

Det jag upplever med Everclean´s kattsand är att den klumpar sig snabbt och blir små "kakor" att ta om hand vid "mockning". Lättstädat!
 
Sv: Luktfri kattsand

vi använder katt o dmådjurströ, papperspellet, jättebra, luktar lite o dammar inget, kissen trivs jättebra med det :)
 
Sv: Luktfri kattsand

Jag hade ToaLätt till mina marsvin och jag tyckte inte alls om lukten av det. Hur beter det sig med urinen? Klumpar det ihop sig?
 
Sv: Luktfri kattsand

Det är ju en smaksak och vissa tycker en sand luktar, medan andra inte tycker samma sand luktar.
Jag kör med Felius Ultra. Den har jag haft i över 5 år och är supernöjd. Just nu har dom vissa problem, men det ska tydligen vara övergående. Och det är dammproblem, klumparna är okej och lukten är okej. Dvs ingen som är här känner lukten (förutom när katten precis varit på lådan då förstås och om det inte är överkrafsat) trots att jag har lådan stående i hallen.
Sen beror det på var du har lådan, ju mindre utrymme, desto mer lukt. Har du den i ett litet badrum så blir det nog svårt att komma undan all lukt, jag har min ena i hallen med bra luftgenomströmning och man går igenom hallen massor av gånger, vilket rör runt luften/lukten. Den andra står i köket, jag sitter aldrig där och äter. Men inte heller där känns det nått.
 
Sv: Luktfri kattsand

Kör pussy compact. Ca 100 för 10 kg tror jag.
Dryg, klumpar sig så man får bort fläckarna.
Annars gillade jag Everclean, fast den är ju lite dyrare.
Värst är de med parfym......som om man kan maskera bort lukten med annan..blir ju bara värre.
 
Sv: Luktfri kattsand

Kör också pussy compact och everclean. De är bra båda.
Testar en annan sort nu också, men minns inte på rak arm vad den heter. Men jag tror den ligger i ungefär samma prisklass som everclean.

Ingenting slår dock trädgårdslandet.
 
Sv: Luktfri kattsand

Åh fasen! Jag har ju också Felius numera och den påse jag öppnade senast dammar. Jag var förvånad över att jag inte märkt det tidigare - men då är det alltså ett problem som uppstått nu.

Jag tycker att Felius är fantastisk. Nästan identisk med Everclean men kostar 92 spänn i stället för 179. Enda skillnaden är att Felius inte är riktigt lika dryg. Den bildar större klumpar än Everclean och går därför åt något fortare. Samtidigt är de större klumparna lättare att hantera än Evercleans.

Du ska ha stort tack för att du tjatat så om felius under åren:bow: ;)
 
Sv: Luktfri kattsand

Om någon bor runt Landskrona/Helsingborg och är sugen på att vara med i en beställning av kattsand så har jag en omgång på gång. Det är en tysk sand som ligger i Evercleans kvalitetsklass men Pussi Compacts prisklass, med andra ord ca 8:-/kilo. Det kommer i 16-kilossäckar. Vi är några stycken som är med men behöver ett par till för att man inte ska bli ruinerad på en gång:) En pall består av 66 säckar och vi är 4 stycken hittills som är med.
Själv har jag varit uppförade i 9 år och vet vad sand vill säja:) Jag använder även eldningspellets som är mycket bra om katterna godkänner det, jag har flera som tycker det är ok men en som är petnoga med lådan och vill ha sand.
Om någon vill ha min privata mail så säj till.
Marie
 
Sv: Luktfri kattsand

Ja, i vissa zooaffärer. Här i Göteborg tror jag bara att den finns på ett enda ställe.

Jag har tittat på påsen för att hitta tillverkarens namn så att man kan ringa och be att de skaffar fler återförsäljare men där står inget! De måste vara helt värdelösa på att marknadsföra sig.
 
Sv: Luktfri kattsand

Efter åtskilliga års utforskande av kattsandsmarknaden har jag kunnat konstatera att kattsand kommer i många skepnader och kvaliteten kan vara minst sagt varierande.

I vårt hushåll används uteslutande klumpbildande sand, drygare och mer lättskött än annat strö.

För närvarande använder vi Katty,gammal produkt med förbättrat innehåll, som är en traditionell grovkornig sand av bentonitlera som är dryg,har förträffliga doftreducerande egenskaper, bra klumpbildande förmåga och bra pris.
För en tiokilossäck betalar vi 49:-, definitivt prisvärt. Katty finns att köpa både i fackhandeln, på Granngården och liknande ställen och på matbutikerna.
Klumpe är en ungefär motsvarande sand, är dock inte lika vanlig ute i butikerna.

Vill man nödvändigtvis ha en mer "dekorativ" sand, så är Pussis havssandsliknande produkt bästa budgetalternativet, men den är i mitt tycke både dyrare och med sämre funktion än Katty.
Eldorados klumpbildande sand är faktiskt ett bättre köp isåfall - sandens sämre funktion kompenseras av det låga priset, fast visst är det jobbigt att byta ut all sand stup i kvarten som man måste göra om den skall vara fräsch.

Everclean finns i ett flertal varianter förpackade i chiq kartong och extremt dyra. Sanden är mycket välfungerande och dekorativt finkornig, men inte ett dugg prisvärd.
Det finns dessutom vissa indikationer på att Evercleans sand kan vara allergiframkallande (för människor), så har man den typen av problem bör man kanske vara lite försiktig.

Viktigast för en luktfri kattlåda är ändå rengöringen. Mocka minst en gång om dagen, byt ut all sand en gång var 5-10:e dag (ca., det beror på hur många kissar man har...) och skura då ur och desinfektera lådan ordentligt så hinner det inte bli en gynnsam miljö för luktalstrande bakterier att växa till i.

Att inte snåla med sand är också av vikt för att sanden skall kunna fungera som det är tänkt.
 
Sv: Luktfri kattsand

Jo, min pojkvän har problem med Eldorados sand. Jag har sett en sand på EKO som är kristaller precis som Everclean. Kan det vara värt att prova? De har också Klumpe men hur mycket luktar det egentligen?
 
Sv: Luktfri kattsand

Ja, jag har hört endel på ett annat rent kattforum om Felius. Först tyckte jag inte att de var nån skillnad, men sista omgången i lådorna var hemsk.
Var till "min" affär och frågade om dom hade nått likvärdigt i samma prisklass och sade att jag använt Felius i 5 år och att den nu blivit så dammig. Enligt henne så har dom som gör Felius haft problem med en maskin, därav problemet. Man vet inte om det rör hela partier eller bara delar av partier, därför kan inte djuraffärerna skicka tillbaka allt. Däremot så ska man som köpare kunna öppna påsen och röra runt i den. Dammar den så kan man lämna tillbaka och få en ny. Så gjorde jag när jag köpte en i förrgår och den är faktiskt som vanligt, dvs inte så dammig av sig. Så problemet ska vara övergående, det gäller bara att stå ut tills dom "felaktiga" säckarna är förbrukade/tillbakalämnade. Så jag fortsätter använda det ändå.

Och varsågod för tjatet :D
 
Sv: Luktfri kattsand

men finns det inte en version av everclean som är kristaller? tror jag sett det på zoobuktiken (?)
 
Sv: Luktfri kattsand

Jag byter min sand ungefär 1-2 ggr/år. Skurar då också ur lådan, men börjar det lukta så skuras den först och sanden hälls tillbaka. Fortsätter det lukta så byter jag hela sanden. Har man en bra sand med minst 1 dm i lådan så behöver man inte byta sand så ofta.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi är ute på landet, utan tillgång till zoo-butik eller leverans från nätet hit. Vi använder vanligtvis Everclean lavendel till vår...
Svar
18
· Visningar
1 150
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 150
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
268
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp