Luktärtor!?

Sv: Luktärtor!?

Jag har lärt mig att luktärter vill ha MYCKET näring. Gärna häst- eller hönsgödsel. Har inte provat själv eftersom jag fram tills nu bara haft balkong och jag är dålig på att vattna, behöver lite tåligare saker om de ska stå i kruka (inbillar mig att de tål lite mer när de står på friland eftersom de har så mycket mer plats för rötterna då - ska testa i år)

Inga växter vill ha massa gödsel när dom ska gro och växa den första bäbistiden. En värmekick så fröt gror och sticker upp, sen svalt och ljust, sen när man kan se rötter så sätter man i gödslad jord.

Värmekick? Menar du rumstemperatur? Ett dygn? Flera dygn?

Kan se rötter? Alltså, fröt gror väl i jord? Då ser man ju inte rötterna om man inte petar i jorden, vilket kan skada grodden, antar jag?

Förutom ovanstående frågetecken, så är alltså den allmänna meningen att fröna ska blötläggas, sås, stå svalt och ljust när de har kommit upp, inte planteras om i onödan, och rätt snart efter att de kommit upp ska de ha mycket näring och de får aldrig torka ut?

Det där med solen är ju lite svårare att påverka, men man bör hoppas på en solig sommar, alltså?

Det hela känns inte främmande, men jag får erkänna att jag ofta, mycket ofta, brister i minst ett av ovanstående moment. Det gör jag å andra sidan med alla växter, så luktärtor verkar ändå vara rätt känsliga?

Man (jag) tror ju inte att de är känsliga eftersom de är så pass vanliga, men tydligen.

Nä, såklart inte när de ska gro, men när de planteras ut. Jag uppfattade det som att problemet var att de bara blev ynkliga, inte att de inte tog sig.

Jag är också i total avsaknad av gröna fingrar men luktärter är jag jätte bra på,jag för sår dom inte ens,bara pular ner fröna i rabatten :D
Däremot har jag misslyckats med dill o persilja i flera år :o

Så här gör jag: Lägger ärtorna i blöt 1 dygn innan de skall ned i jorden så de sväller upp. De som inte svällt för ligga ett tag till tills de svällt.

Planteras sedan i extra djupa "krukor" av tidningspapper eller toarullar, luktärtor har långa rötter som inte vill bli störda av omplantering så det är bra om det är ett material som löser upp sig självt.

Sedan ner i välgödslad (stallgödsel) jord på en solig plats när det är läge.

Frön behöver värme när de ska gro. Även om man planterar i toarullar så kan man se rötterna i botten tex.
Omplantering innebär inte att man skalar bort den jord som finns. I små svarta planteringsplastkrukor ser man tydligt rötterna i ytterkanten och det går ypperligt att vända uppochner på alltihop utan att förstöra rötter och sätta ner i en större kruka.

Ok, jag har alltid fått lära mig att man inte ska störa rotsystemet på luktärtor för att de är kinkiga med det.

Jupp så brukar jag göra också bottnar jag med plantjord och har bara såjorden precis under och ovanpå fröet.

Jag brukar också göra "krukor" av tidningspapper. Så att rötterna har blivit störda kan inte vara anledningen till mina misslyckanden.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar