Luktar apa!

F

Foolish

Min kisseliten luktar apa i munnen.
Blir bara värre och värre. Jäspar han i närheten av ansiktet på en är det inte kul.
Såå.. Vad kan det bero på?
Kan det hjälpa att byta mat till honom? (just nu äter han royal cannins 2' age torrfoder och pussis bitar i gelé lite då o då.)

nån som vet?

Sv: Luktar apa!

Hur gammal är katten? Hur ser tänderna ut (tandsten, irriterat tandkött)? Får katten öht. äta något som ger tänderna, ja hela munnen, arbete (nej, torrfoder duger inte till det tyvärr)?

Är det en ungkatt? När de byter tänder (mellan ca 6-10 mån ålder) luktar de apa ur munnen. Råa ben att gnaga på (tex kycklingvingar) är suveränt både till tandbytare och katter som behöver gnaga för att hålla tänderna fräscha.

han är snart 5 månader gammal, men har redan bytt några framtänder.
han får en del ben och annat som blir kvar när jag ätit, men han är lite kräsen.. vill inte ha ben, käkar bara skalade räkor osv... men det kanske är något man kan vänja honom av med...

har försökt titta honom i munnen, och tycker inte hans tandkött ser irriterat ut eller något, men det är lite svårt att se eftersom han inte tycker om att jag pillar honom i munnen. (det enda jag inte får göra. annars kan jag göra precis vad som hellst med honom!)

han har dessutom börjat tugga mer på sistone. både på mig och på leksakerna, men det har jag trott beror på att han säkerligen håller på att få nya tänder...

Du får inte ge honom tillagade ben, tänk på det! Råa ben är mjuka och elastiska, tillagade blir spröda och vassa, och kan ställa till ordentlig skada.

Räkor är direkt olämpligt att ge till katter. Visserligen älskar de det, men mineralbalansen blir väldigt fel om man ger mer än en enstaka räka vid få tillfällen, och varför lära dem att älska något de inte kan få?

Det finns tuggben för katt, eller så kan man ge små hundtuggben om han inte vill äta råa köttiga ben. De flesta katter lär sig kanska snart att uppskatta en kycklingvinge.

Då är det tandbytet som orsakar lukten. ;) Rekommenderar dock också råa ben framför tillagade.

jag kan inte mkt om sånt där, men våran katt hade inte så dålig andedräkt iofs men vi köpte ett godis som vi sen upptäckte var bra för munnen & andedräkten! :idea: ge typ en sån om dan så blir hjälper det nog litegrann. köpte det hos den lokala zoo-affären.
heter pitpat och finns i en rosa ask, formade som fiskar. finns oxå för hundar i blå ask, men vet ej formen på dom godisarna :angel:
lycka till!

Tack för tipsen allihop!

att tillagade ben var olämpligt hade jag ingen aning om, så nu blir det bara råa för lillgrisen.

ska köpa tuggben till honom ochså så får vi se om det blir bättre!

Liknande trådar

Katthälsa Vi upplever att en av våra katter (som båda är över 10 år) har börjat kräkas lite oftare än vad som kan anses "normalt". Den är i övrigt...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 957
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar