Lukt i hyreslägenhet??

Bacardi

Trådstartare
Hej!
Jag har bott/hyrt en lägenhet i snart ett halvår. Känner en konstig lukt, från att jag kollade på lägenheten men trodde det var lukten från de tidigare personerna. Är en udda tvättmedelsaktig doft ungefär..

Jag har vädrat, städat, sprayat, eldat doftljus mm men får inte bort doften. Jag kan heller inte hitta vart doften kommer ifrån när jag luktat runt i lägenheten utan den sitter "i luften" tror att det är något mer "kemiskt".

Jag har varit i kontakt med fastighetsägaren men de säger att de inte känner någon lukt.
Det är en väldigt fin lägenhet så vill inte säga upp den i första hand men irriterar mig på lukten och börjar dessutom undra om den är farlig eller i alla fall vad det kommer ifrån.
Bara efter en natt luktar alla kläder osv denna doft när man varit där.

Vart brukar man vända sig om man har en oidentifierad doft i lägenheter?

Det kan vara något material som luktar också, exempelvis plastmattor, lim under platsmattor, målarfärg osv. Flyktiga organiska ämnen, VOC, är typiska i inomhusluft och kan vara skadliga beroende på koncentrationen. Jag hade tjatat mer på hyresvärden om att få en inomhusmätning (antingen en 4-timmars där man pumpar luften genom ett provrör) eller en passiv som står i lägenheten en vecka och sedan analyseras. Om de inte går med på det, kontakta din kommuns miljökontor.

"Våra luktsaneringsaggregat tillverkar aktivt syre/ozon som permanent eliminerar allergener, virus, mikroorganismer och alla typer av odörer."
Någon som kan förklara hur det går till, om det ens är möjligt?

Till TS:
Ställ ut några fat/skålar med ättika runt om i lägenheten, låt verka i ett dygn o vädra sen ut ättikslukten. Fungerar på t ex inrökta bilar o bostäder.

"Våra luktsaneringsaggregat tillverkar aktivt syre/ozon som permanent eliminerar allergener, virus, mikroorganismer och alla typer av odörer."

Till TS:
Ställ ut några fat/skålar med ättika runt om i lägenheten, låt verka i ett dygn o vädra sen ut ättikslukten. Fungerar på t ex inrökta bilar o bostäder.
Det är giftigt

Tack för era svar.
Jag har reagerat på att det är plastmattor i lägenheten men när jag luktat direkt mot mattan i hörn osv så känner jag inte den doften utan värst är det typ mitt i rummet (i luften).
Även taket har jag luktat på men samma där (dock fläckigt i målarfärgen).
Ställde ut både ättika, kaffesump, tvättmedel, citron i lägenheten innan jag flyttade dit mina saker men utan större resultat :(
VLMF: Tack för tipset, ska kolla upp det där med mätningarna :)

Till TS:

Ozon (O3) dödar cellerna i microorganismerna dvs det som får det att lukta illa. Det dödar också mögelsporer. Sjukt effektivt sätt få bort dålig lukt i badrum, kök, bilar mm.

Det är giftigt

Som allt handlar det om koncentrationen. Du vet att många badhus idag ozonerar sina bassänger istället för att använda klor (där har du något som är giftigt)

Som tur är det väldigt kort halveringstid på ozon eftersom syreatomerna inte gillar kopplas tre och tre.
Brukar ta en 10-20 minuter så försvinner badhuslukten

Ozon (O3) dödar cellerna i microorganismerna dvs det som får det att lukta illa. Det dödar också mögelsporer. Sjukt effektivt sätt få bort dålig lukt i badrum, kök, bilar mm.

Som allt handlar det om koncentrationen. Du vet att många badhus idag ozonerar sina bassänger istället för att använda klor (där har du något som är giftigt)

Som tur är det väldigt kort halveringstid på ozon eftersom syreatomerna inte gillar kopplas tre och tre.
Brukar ta en 10-20 minuter så försvinner badhuslukten
Ja jag vet hur ozon används.

Poängen är att det är ingen idé att ozonsanera innan du lokaliserat vad det är som avger lukten. Är det kemikalieemissioner hjälper inte ozon. Man tar bort symptomet (om det är mikroorganismer som är orsaken till lukten) men inte källan.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 587
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat