Lugnt här pga att det avlas mindre?

Sv: Lugnt här pga att det avlas mindre?

Som så många andra redan sagt, Buke är hårt styrt, går inte att länka, inte göra reklam, inte kritisera något/någon som gjort jättefel vid namn osv! :crazy:
Det tycker inte jag gäller bara här på avel, så är det ju på hela Buke!
De gånger i allafall jag frågat om råd så har jag fått PM så fort något ska rekommenderas, vare sig det är märken, utbildare eller vad som helst som ska namnges. Skrivs det direkt i tråden, vips är tråden borta!

Dessutom finns det ju några som verkar tycka att vara jäklig och att såga jäms med fotknölarna är vad de vill få ut av att skriva på Buke! :crazy:
En gång i tiden var jag den med mest inlägg, det beroende på mycket läsande och skrivande på Senior. Men jag tröttnade, det var allt för många som bara hackade, var j-iga, försökte idiotförklar en med mera.

Dock är jag ju ny just här på avel, personligen tycker jag mig ha hittat ett enormt kunnande här! :laugh: Ett kunnande som jag hela tiden försöker sno åt mig så mycket som möjligt av! ;)
Men jag förstår att de jag lär mig av saknar några att lära sig av om "de gamla rävarna" försvunnit!

Tror vi att "de gamla rävarna" kommer tillbaka ifall det blir öppnare på Buke? Får Buke fler aktiva användare då?

I så fall hoppas jag verkligen att Gunnar och moderatorerna läser detta så att det kan bli en ändring. För just som det är nu är Bukefalos väldigt tråkigt. Jag gör väldigt många färre inlägg numer än vad jag gjorde förr i tiden. Jag är inte här lika ofta och jag suckar ofta när jag är här. Det är synd att jag känner igen mig i det som skrivs i tråden.

Man skiter i att rekommendera en hingst, eftersom man ändå inte får skriva någonting om hingsten. Och man är typ den enda som kommer med förslag i alla fall.

Jag tror inte att folk kommer tillbaka för jag tror inte att modereringen är största anledningen till att många har slutat skriva på buke. Jag tror helt enkelt att nätet har flera platser att erbjuda nu än för ett antal år sedan och många har sökt sig nya platser. Man är helt enkelt trött på att dra samma ordalag om och om igen. Ge samma råd och se samma misstag begås. Roligare då att vara på forum med folk på ungefär samma nivå och samma intresseområden, tex olika rasforum

Jag tror att buke hade kunnat locka tillbaka även de gamla användarna om det hade gjorts en makeover på sidan samt lösare moderering. Om det inte får pratas om rykten kring nedärvning av en viss hingst whats the point att fråga om den i så fall? Om ryktena kommer upp till ytan för diskussion finns det möjlighet att få dom emotsagda än om att det ska PM:as hit och dit att en viss hingst lämnar OCD eller att stationen han står på sköter papper och rapportering dåligt eller att han hade fått fler ston/varit bättre i sporten om han hade haft en bättre ryttare. För mig är det som är poängen med ett diskussionsforum-att kunna bekräfta eller dementera vad man hört om en viss hingst till exempel. Att få höra andras erfarenheter och intryck. Men det är en omöjlighet här på buke! Jag uppfattar det också som att det blivit hårdare genom åren dessutom vilket naturligtvis inte gynnar forumets utveckling.

Personligen tycker jag bra om att det är en sån blandning av folk-om alla tycker sig vara "på samma nivå" blir det väldigt lätt en klubb för inbördes beundran...

Om det inte får pratas om rykten kring nedärvning av en viss hingst whats the point att fråga om den i så fall? Om ryktena kommer upp till ytan för diskussion finns det möjlighet att få dom emotsagda än om att det ska PM:as hit och dit att en viss hingst lämnar OCD eller att stationen han står på sköter papper och rapportering dåligt eller att han hade fått fler ston/varit bättre i sporten om han hade haft en bättre ryttare. För mig är det som är poängen med ett diskussionsforum-att kunna bekräfta eller dementera vad man hört om en viss hingst till exempel. Att få höra andras erfarenheter och intryck. Men det är en omöjlighet här på buke! Jag uppfattar det också som att det blivit hårdare genom åren dessutom vilket naturligtvis inte gynnar forumets utveckling.
:bow::bow::bow:

Jag förstår hur du menar med klubb för inbördes...

Men det behlver inte betyda att man ser sig som avelsexpert, men man kanske har kommit över stadiet att man betäcker bara för att man har ett sto.

Grejen är ju att jag tror att i många fall så har stoägare tänkt till och ändrat sig. De har genom Buke blivit utbildade i hur de ska avla och är på riktigt god väg mot ett bättre avelsarbete. Om inte som kan någonting om avel orkar tjata och upprepa sig ibland blir det aldrig bättre heller.

Ja en del har, andra har inte.

En del gamla rävar finns kvar och fortsätter orka missionera om saker och ting, andra orkar inte.

För mig är det som är poängen med ett diskussionsforum-att kunna bekräfta eller dementera vad man hört om en viss hingst till exempel. Att få höra andras erfarenheter och intryck. Men det är en omöjlighet här på buke! Jag uppfattar det också som att det blivit hårdare genom åren dessutom vilket naturligtvis inte gynnar forumets utveckling.

Jag håller med, får man inte diskutera hingstar och dela med sig av erfarenheter så går mycket av poängen med forumet bort. Tidigare fanns det ganska långa trådar om olika hingstar, och även om jag inte avlar själv såtyckte jag att det var kul att läsa om olika egenskaper den hingsten gav, och som man sedan kunde känna igen (eller inte) hos de avkommor man själv har kontakt med.

Men när den information om hingsten som delges i trådarna i princip stannar vid info om stam och tävlings/bruksprovsresultat, information som redan ligger på nätet i första läget, så blir det ju inte så intressant. Då kan jag ju googla istället, och behöver inte gå omvägen via Buke. Resultatet blir ju att Buke inte tillför information, utan enbart omdistribuerar info som redan finns tillgänglig på nätet.

Ser man det som sin uppgift att omvända alla till att tycka och agera precis som man själv i alla lägen, blir det givetvis väldigt tröttsamt och tråkigt. Jag tror man måste acceptera oliktänkande i avel, precis som i alla andra sammanhang.

Själv undrar jag hur många spaltmeter jag har fått skriva här för att "försvara" mitt beslut att medvetet avla fram korsningar. Tröttsamt ibland men samtidigt har det varit riktigt spännande emellanåt.

Det är en stor tillgång för alla som håller på med avel att kunna gå in här och ställa frågor och utbyta åsikter och erfarenheter. Flera av dom gamla avelsrävarna gör och har gjort ett fantastiskt jobb med att dela med sig av sina kunskaper. Men en del är som huggormar. Ligger tyst och lurar tills dom hittar en svag punkt att angripa och då riskerar man att bli nedtryckt ända ner till skoskaften.

Har också märkt att den tråkiga tonen ofta smittar av sig på flera. Jag kan bara tänka mig hur det känns för någon som är ung och oerfaren... Här kommer dom in - glada och förväntansfulla inför kommande fölning/dräktighet. Många gånger märker man på tråden att dom kanske inte har så många frågor utan bara vill babbla och dela med sig av sig sin glädje lite. Och så blir dom totalsågade jäms med fotknölarna.

Att skapa en tråd här på avel är lite som att promenera på ett minfält. Tråkigt men sant.

Aha, så de som har tröttnat gör det för att de sett som sin uppgift att omvända alla...

Nejdu det tror inte jag. Jag tror att det är när kunskapen inte tas tillvara och galenskaper skall accepteras som folk tröttnar. Om och om igen så förklaras det på det mest pedagogiska vis och likaförbannat så följs inte råden.

Nu tycker jag att det är dött i jämförelse. Är det för att det helt enkelt avlas mindre eller är det för att många användare har försvunnit?

Tror att det beror på tre olika faktorer.

Den ena att en del har hoppat av just p.g.a. så fort det diskuteras hingstar, t.ex. lösa benbitar inom ridhästar så blir det ett stort hänglås.
Sånt är tabu. Att över huvud taget diskutera defekter är svårt.
Att försöka få fram info om den eller den hingstens ungar och hur dom ser ut är också svårt..

Jämförelsevis att diskutera travhingsten Varenne som skramlade överallt eller Starchips x-ighet osv osv

En annan faktor är uppdelningen på forumet.
Nu för tiden har vi ju alla en "egen" avelsdel där man diskuterar hingstar, fölmärrar vilka man har betäckt, vilka man kasserar osv.

Och den treje faktorn som redan har ventilerats här är att "vi" i den gamla stammen ( dit jag räknar mig själv) känner att man helt enkelt inte orkar upprepa i det oändliga samma och samma sak.
Att bevaka, att nappa, att tänka sig för vad man stoppar i avelsboxen, att tänka på stam, prestation m.m. Att alla inte har vaxdroppar, att vissa kan gå över tre veckor osv..

Det har kommit nya användare som är duktiga och gärna svarar på "nybörjarnas" frågor och då håller man sig mer i bakgrunden..

Själv känner jag att man enbart ger sig in i "stridens hetta" vid ett par frågor.
Det ena då man framhåller envist att ston klarar fölningar ensamma och det andra då travarmärren skall betäckas med en pre t.ex.

Detta, INTE för att jag har emot korsningsavel, utan mer för att i stort sett alltid så har inte stoägaren koll på vad travarmärren kan nedärva p.g.a. stammen, att hon är fransysk, att hon har föräldrar i 8 generationer bakåt med lösa benbitar osv osv..

AM

Vill nog även tillägga att jag får en känsla att det avlas mindre idag än för något år sedan.
Att betäckningssiffrorna inom travet är i nedåtgående spiral vet vi alla och värre blir det nog.
Men nedåttrenden inom halvblod tror jag också på.
I alla fall låter det så när man pratar med stuteripersonal lite här och var.

AM

Jag är en av dem som var helt nybörjare för några år sedan och är fortfarande ett blåbär med så mycket att lära. Jag hade gladerligen fortsatt att avla om jag hade fått sålt till en peng som gjorde att jag kunde fortsätta att avla. Inser att jag dels fäster mig för mycket vid mina hästar och dels tycker att de är så bra och trevliga att jag inte känner att jag vill tvinga på folk att komma och titta. Jag har gett upp och trappar ner, skaffar ett barn nu och ska lära mig rida bättre nu och tar säkert upp avlandet om några år. jag är galet intresserad av avel och jag tror faktiskt att jag hade kunnat föda upp någon bra häst men som det ser ut nu så.. ja..

Jag har haft otroligt stor hjälp av kunniga människor här på buke, och jag har själv försökt svara där jag känner att jag har något att komma med. Tyvärr är det många som inte vill ha svar på sin fråga utan mest medhåll, och jag har faktiskt tröttnat på att ge mig in i vissa diskussioner som upprepas gång på gång. Jag tycker också att det är synd att det är så så lite som faktiskt får diskuteras. Jag tycker också att det är för restriktivt med hur man får länka, det räknas lätt som reklam även om man inte har något med ex. hingsten eller stationen att göra. Trist också att man inte får berätta hur himla nöjd man varit på någon station.

Jag tycker annars att buke är en kanonidé och det finns fantastiskt mycket kunnande här. Jag läser mest i det tysta nu. Har ju fortfarande mycket att lära.

Jag skickade en länk med denna tråden till Gunnar så att det kanske blir lite ändring på saker och ting. Bland annat tycker jag, fast det har jag inte skrivit till någon, att Avel och Avelsgnägg kan bli en så det blir enklare.

Jag skickade en länk med denna tråden till Gunnar så att det kanske blir lite ändring på saker och ting. Bland annat tycker jag, fast det har jag inte skrivit till någon, att Avel och Avelsgnägg kan bli en så det blir enklare.

Kanon:) Hoppas verkligen på skillnad!

Jag måste ju hålla med om att just avel och avelsgnäggs uppdelningen har jag aldrig begripit.
Vad skall vara var ?

Jag tycker också det vore bra om det slogs ihop

Så uppfattade inte jag MalinJ´s inlägg, som jag för övrigt tycker var klockrent. Inte att man har för avsikt att "omvända andra" eller på något sätt gå ut som segrare i diskussionen utan snarare kunna uttrycka sin åsikt utan att bli totalsågad eller idiotförklarad.
Det går att föra diskussioner på olika sätt. Tyvärr verkar det spåra det ur emellanåt. Jag vill påstå att jag själv, som inte är något jätteanhängare på Buke, att jag undviker att ge mig in i diskussioner där det verkar "hetta till" och där folk vill diskutera för att "vinna". Då blir det ganska mycket osakligt och otrevligt tjafs som bara förstör ens värdefulla fritid. Jag sitter ju på avelsforumet för att jag vill ha ett trevligt, meningsfullt åsikts- och kunskapsutbyte med andra och det gör väl de flesta :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
717
Senast: niardasp
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat