Lugnt här pga att det avlas mindre?

Ramona

Trådstartare
För några år sedan var det full rulle på avelssidan på Bukefalos. Var man borta en dag hade man massor med trådar att läsa igenom och även om man bara var borta en stund fanns det massor med inlägg. Det hände saker.

Nu tycker jag att det är dött i jämförelse. Är det för att det helt enkelt avlas mindre eller är det för att många användare har försvunnit?

Sv: Lugnt här pga att det avlas mindre?

Jag har funderat på exakt samma sak som du! Jag är återvändande medlem som varit borta i flera år. Vad har hänt liksom? Kanske att många som mig tröttnade på Buke och sökt sig på andra håll? :devil:

Eller så är det helt enkelt ett symptom på att det avlas i mindre omfattning i Sverige så intresset att diskutera är mindre precis som du säger?

Finns ju knappt någon kvar här av de användare som var aktiva tidigare, jag var själv mer eller mindre helt borta från buke ett år och blev så paff när jag kom tillbaka och saknade majoriteten av det gamla gänget som brukar hålla liv i avelsforumet. Tyvärr tycker jag att kunskapsnivån på forumet sänkts betydligt pga detta och tycker inte alls det ger särskilt mkt idag som det gjorde förr vilket gör att man själv inte heller är särskilt aktiv. Förr var det många givande intressanta diskussioner igång på "högre" nivå det var också mer kunnigt folk involverade i diskussionerna om hingsval odyl vilket gjorde att det blev intressant att läsa. Tyvärr tycker jag det speglas i många underforum att det försvunnit många stora kunskapskällor och hela forumet börjar tappa vilket är synd som det var för några år sedan så kunde man verkligen få många goda råd och lära sig nya saker och jag kan säga att jag saknar verkligen det "gamla" forumet.

Nej, jag tror inte att det är för att det avlas mindre som denna sida är lite lugnare.
Många har nog flyttat till andra platser i cyberrymden och andra läser men skriver inte så mycket - folk orkar inte upprepa sig i alla oändlighet

Håller med om att det har ”tunnats ur” ordentligt här. Tror det beror på att många inte orkar vara så aktiva längre dels pga. att man orkar inte upprepa sig som du Cirkus skriver dels tror jag att det beror på att de som bestämmer här på Bukefalos verkar vara så rädda för att man länkar till andra sidor. Men enligt min mening är det helt förkastligt att inte få göra det. Hur ska man annars kunna lära sig något? Hur ska vi kunna diskutera, detbattera osv. om vi inte får länka? Jag är aktiv i ett annat forum där jag lärt mig massor, där får man länka till sidor för att hitta information och alla lär sig av varandra.

Men jag måste även säga att jag lärt mig jättemycket här, för det är så intressant och nyttigt att ta del av andras erfarenheter. Men det mesta och bästa skrevs för några år sedan när flera med stor (och liten) erfarenhet var aktiva.

Så - fram för fler debatter, mer jävlar anama och låt oss länka, (det är nog ingen som tänker REKLAM eller vad det nu är som farligt med länkar) så blir det nog fart på Bukefalos igen.

Håller med om att det har ”tunnats ur” ordentligt här. Tror det beror på att många inte orkar vara så aktiva längre dels pga. att man orkar inte upprepa sig som du Cirkus skriver dels tror jag att det beror på att de som bestämmer här på Bukefalos verkar vara så rädda för att man länkar till andra sidor. Men enligt min mening är det helt förkastligt att inte få göra det. Hur ska man annars kunna lära sig något? Hur ska vi kunna diskutera, detbattera osv. om vi inte får länka? Jag är aktiv i ett annat forum där jag lärt mig massor, där får man länka till sidor för att hitta information och alla lär sig av varandra.

Men jag måste även säga att jag lärt mig jättemycket här, för det är så intressant och nyttigt att ta del av andras erfarenheter. Men det mesta och bästa skrevs för några år sedan när flera med stor (och liten) erfarenhet var aktiva.

Så - fram för fler debatter, mer jävlar anama och låt oss länka, (det är nog ingen som tänker REKLAM eller vad det nu är som farligt med länkar) så blir det nog fart på Bukefalos igen.

Håller med dig om länkningen. Så oerhört frustrerande att inte få ange källor!! :mad:

Andra forum där jag hängt under åren och fortfarande är mest aktiv på, där kräver man källor av varandra. Här får man be folk googla själva... Urfånigt och fick mig nästan att försvinna igen ifrån Buke när jag blev varse om länkningsförbudet (må så vara att det är till sidor där det finns reklam bara, men majoriteten av webbsidor går ju bort då :cool:)

Jag pratade med den som ska ta in semin till mitt sto i år, tidigare år har det varit hon själv och kanske
en till som velat haft semin. (Tyska ridponnyhingstar) I år hade hon fått 10 samtal till med folk som vill ha semin i år. :)

Så enligt henne hade aveln fått ett uppsving.

Som nämnts tror jag inte att aveln har minskat, snarare svärt om. Däremot kan det nog vara så att många har slutat vara aktiva på Buke av olika orsaker. När vissa "storskrivare" sas lämnar är det lätt att många andra följer efter för folk inte orkar vara kvar när de gamla rävarna försvinner från forumet och det resulterar i att det skrivs mindre.

Många gamla "avelsrävar" har försvunnit visst - men dom borde då ersättas av alla "nyavlare" som ju faktiskt finns här ute i landet istället... Eller?

Många frågor får svaret - "Det finns redan en tråd i ämnet - använd forumets sökfunktion"

Den som startar en tråd med vanliga frågor inför kommande fölning löper stor risk att bli idiotförklarad - sådana saker SKA man veta om man håller på med avel.

Rådfrågar man om lämplig hingst till sitt sto ifrågasätts vad stoet har i aveln att göra (om det inte handlar om ett välmeriterat, bevisat hållbart sto med superstam).

Pratar man korsningsavel blir man också idiotförklarad och stämningen i tråden näst intill lynchartad.

Pratar man om att man missat fölningen - idiotförklaring. Om något som gått snett eller varit nära ögat vid fölning - hade du verkligen tillräckliga kunskaper och en A- till Ö-plan över allt som kan hända?

Känsliga ämnen, exempelvis ett sto som blir vanvårdat på seminstationen - då gäller det att skaffa anonymt nick, noggrant undvika all form av info som kan spåras och inte ens det hjälper för har du missat att också skapa ett nytt konto på Photobucket, kan detektiverna här på buke spåra dig genom att känna igen andra bilder som du lagt upp där. Och även om du inte någonstans - varken här på forumet eller på hemsidan skrivit om var stoet har varit får du skit för OM man lägger manken till riktigt ordentligt, kan man hitta info någonstans på nätet om vilken hingst som använts och spåra vidare vilken station den har stått på. Och sen gissa att sperman inte flyttats. Och tänk om gissningen är rätt! Herregud vad man har hängt ut någon då! :eek:

Hmmm - nej jag förstår inte heller varför det har blivit tystare här på avelsforumet... ;):D

Håller med dig om länkningen. Så oerhört frustrerande att inte få ange källor!! :mad:

Andra forum där jag hängt under åren och fortfarande är mest aktiv på, där kräver man källor av varandra. Här får man be folk googla själva... Urfånigt och fick mig nästan att försvinna igen ifrån Buke när jag blev varse om länkningsförbudet (må så vara att det är till sidor där det finns reklam bara, men majoriteten av webbsidor går ju bort då :cool:)

Håller med, det här forumet är oerhört hårt modererat, och jag tror att det gör att folk tappar sugen att diskutera. Resultatet blir ett välstädat, regelrätt, men väldigt tomt forum.

Många gamla "avelsrävar" har försvunnit visst - men dom borde då ersättas av alla "nyavlare" som ju faktiskt finns här ute i landet istället... Eller?
Hur får vi tillbaka dessa gamla avelsrävar som lämnat forumet samtidigt som vi välkomnar nya uppfödare?

Det finns ju plats för massor med användare på detta forumet!

Många frågor får svaret - "Det finns redan en tråd i ämnet - använd forumets sökfunktion"

Den som startar en tråd med vanliga frågor inför kommande fölning löper stor risk att bli idiotförklarad - sådana saker SKA man veta om man håller på med avel.

Rådfrågar man om lämplig hingst till sitt sto ifrågasätts vad stoet har i aveln att göra (om det inte handlar om ett välmeriterat, bevisat hållbart sto med superstam).

Pratar man korsningsavel blir man också idiotförklarad och stämningen i tråden näst intill lynchartad.

Pratar man om att man missat fölningen - idiotförklaring. Om något som gått snett eller varit nära ögat vid fölning - hade du verkligen tillräckliga kunskaper och en A- till Ö-plan över allt som kan hända?

Känsliga ämnen, exempelvis ett sto som blir vanvårdat på seminstationen - då gäller det att skaffa anonymt nick, noggrant undvika all form av info som kan spåras och inte ens det hjälper för har du missat att också skapa ett nytt konto på Photobucket, kan detektiverna här på buke spåra dig genom att känna igen andra bilder som du lagt upp där. Och även om du inte någonstans - varken här på forumet eller på hemsidan skrivit om var stoet har varit får du skit för OM man lägger manken till riktigt ordentligt, kan man hitta info någonstans på nätet om vilken hingst som använts och spåra vidare vilken station den har stått på. Och sen gissa att sperman inte flyttats. Och tänk om gissningen är rätt! Herregud vad man har hängt ut någon då! :eek:

Hmmm - nej jag förstår inte heller varför det har blivit tystare här på avelsforumet... ;):D

:bow::bow::bow::bow::bow:

För några år sedan var det full rulle på avelssidan på Bukefalos. Var man borta en dag hade man massor med trådar att läsa igenom och även om man bara var borta en stund fanns det massor med inlägg. Det hände saker.

Nu tycker jag att det är dött i jämförelse. Är det för att det helt enkelt avlas mindre eller är det för att många användare har försvunnit?

Många som har varit inne på Buke som är intresserade av just avel kanske har fått bra svar , har läst andras trådar, det mesta kanske har tagits upp , bara lite tankar och synpunkter från min sida:)!

Hela Buke har väl "dött av" lite? En god vän klagade så sent som igår på hur tråkigt Senior var nu för tiden.

Bland arabfolket så avlas det ungefär lika mkt som vanligt men många diskuterar nog på andra forum. Facebookgrupper är bra och mer lättarbetade än Buke. Fritt fram att länka och går bra att publicera videoklipp osv.

Jag tror det ligger mycket i det du skriver, och jag kan bara tala för mig själv att jag mycket sällan besöker Bukefalos numera, mycket på grund av anledningarna du räknar upp. Jag var tidigare en mycket flitig gäst på just Avel under många år. Jag tror också att särskilt ponnyfolket "försvunnit" till rasrelaterade ifokus-sidor, och jag saknar verkligen ponnytrådarna.

Ang, försvunna & delvis dom försvunna avelsrävarna, finns många på alternativa ställen.
Jag har delvis gett upp Buke`s avelsforum & ärligt talat dom flesta forumen över lag.
Det är nästan samma överallt.

Och det är den värsta diskussionsdödaren någonsin, för visst kan jag hitta gamla trådar, jag är inte på något sätt inkapabel att söka själv först, men sen då? Jag kan ju inte göra inlägg i den gamla tråden, det är ju en dödsynd att väcka liv i gamla trådar! ("Tråden är fem år gammal, starta en ny istället.")

Klart att det avskräckar nya användare när man får svar i stil med "Samma ämne har varit uppe för diskussion förut, sammanfattningsvis kan man säga att vi har rätt och du har fel." Genom att mobba ihjäl nya trådar och lägga tabu på gamla stänger man ju effektivt ute alla åsikter som inte togs upp redan för 5-10 år sedan, och hur intressant blir forumet då?

Om man tycker att man redan sagt allt av intresse (för sju år sedan), varför kan man då inte bara ignorera nya trådar?

Bullseye!:D

Det är verkligen klockrent det du skriver! Hur man än vänder sig har man röva bak..

Ibland är dock många hjälpsamma och länkar till en gammal tråd ex en hingsttråd och då är det en annan femma.

Håller helt med. Jag är mest här inne och på dressyr. Vi har tappat några riktiga bra dressyrnissar där pga väldigt hård moderering. Det ÄR faktiskt bukes största nackdel-ordningspolisen dödar tyvärr lite för mycket och det känns tramsigt att maninte får länka, hingstägare får inte lägga in bilder på sina hingstar osv. Tror att detta är väldigt bidragande till att hela buke har saktat ner.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
717
Senast: niardasp
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat