aglaonema

Trådstartare
Jag undrar om någon vet om veterinärer kan skriva ut lugnande som man ger hästen i munnen om man t ex ska klippa eller sko den eller måste man ta veterinären till stallet?

Sv: lugnande

Om du menar bara ringa o be dom skriva ut,så tror jag det beror på vilket förhållande man har till sin vet.Och av vilken anledning man vill ha medlet.
Jag har inget problem med det,men så har jag haft samma vet.i över 10år och dom känner alla mina djur utan o innan (var VIP kund under en period :devil: )

Det finns några lugnande som man kan ge i munnen, Domosedan (0 dygns slaktkarens), Vetranquil och Sedaline (båda innehåller acepromacin och ger 6 månaders slaktkarens).

Veterinär FÅR INTE skriva ut lugnande per telefon utan att först ha undersökt djuret! (man kan dock förnya ett recept över telefon)
Lugnande medel kan vara farliga för hästen, de är inget att skoja med bara för att de går att ge i munnen!

Om domosedan står bla.

Skall inte användas på allvarligt sjuka djur med hjärtfel eller nedsatt lever- eller njurfunktion.
Skall inte användas i kombination med intravenös behandling med potentierade sulfonamider (trimetoprim-sulfa).
Skall inte användas vid känd överkänslighet mot det aktiva innehållsämnet eller mot något hjälpämne.
Hästar som närmar sig eller befinner sig i endotoxisk eller traumatisk chock, eller hästar som lider av hjärtsjukdomar, långt framskriden lungsjukdom eller feber bör endast behandlas i enlighet med ansvarig veterinärs nytta/riskbedömning.

Det är alltså lite att ta ställning till innan man kan tänka sig att droga ned en häst. Hur många hästägare kan lyssna på sin hästs hjärta och göra bedömningen att hästen inte har ett hjärtfel?

Vad gäller skoningen så kommer det att bli så att det bara är godkända hovslagare som kommer att få sko/verka en sederad häst.
Fram tills 2014 finns det en övergångsregel som tillåter även andra hovslagare att göra det. Men då är det alltid på den behandlande veterinärens ansvar. Jag som veterinär skulle ALDRIG ansvara för något sådant om jag inte har god kännedom om hovslagaren ifråga.

Enklast (och billigast) är det om man jobbar med sin häst och tränar på att hantera den.
Visst, det kommer alltid finnas djur som kommer att behöva lugnande vid något tillfälle men det är onödigt att sätta det i system.

Ägare och hästar i "mitt" stall har fått lugnande utskrivet av vet. (på plats) för lite allt möjligt. För igångsättning av stolllig häst, för allmänt ridande på stollig häst, för lastande av stollig häst, för skoning av stollig häst..ja, du förstår, så nog ska man väl få det.

Jag gav min häst domosedan gel förra gången hon skoddes, vilket funkade bra. Det fick jag utskrivet av veterinär på plats fast det var inte till skoning det skulle användas utan för att veterinären inte klarade av att ge hästen en lugnande spruta när hon skulle undersökas. Men det blev att använda det till skoning i stället.

Hovslagaren kan inte sko hästen hon sparkar för mycket med benen när han skulle sko utan lugnande sparkade hästen så han föll omkull på golvet, det är bakbenen som är svårast.

Nu skulle jag vilja få lugnande utskrivet per telefon, det känns både jobbigt och dyrt att ta ut veterinären för en sådan sak men jag vet inte om jag vågar ringa och fråga om dom skriver ut, dom kanske inte gör det utan att ha sett hästen.

Jag har fått ut oral plegg en gång för att ge innan vaccinering, veterinär skrev inte ut det på plats.

Gjorde det dock bara en gång för resultatet blev inte som väntat... Istället för en halvdåsig häst fick jag en som var mer uppe i varv än vanligt, dvs motsatt effekt:crazy:

Håller fullständigt med dig! Ett riktigt otyg att droga hästar i tid och otid bara för att man inte ids/kan jobba med problemen.

Gör något med det istället, är du inte kapabel själv så ta hjälp av någon duktig hästmänniska.

Hästen får väl gå barfota tills du lärt den att lyfta på fötterna utan att sparkas (jag förutsätter att hästen är frisk och inte sparkar pga smärta!). Blir den ömfotad så köp boots. Att droga är en extremt dålig riskfylld och kortsiktig lösning.

Jag gav min häst domosedan gel förra gången hon skoddes, vilket funkade bra. Det fick jag utskrivet av veterinär på plats fast det var inte till skoning det skulle användas utan för att veterinären inte klarade av att ge hästen en lugnande spruta när hon skulle undersökas. Men det blev att använda det till skoning i stället.

Hovslagaren kan inte sko hästen hon sparkar för mycket med benen när han skulle sko utan lugnande sparkade hästen så han föll omkull på golvet, det är bakbenen som är svårast.

Nu skulle jag vilja få lugnande utskrivet per telefon, det känns både jobbigt och dyrt att ta ut veterinären för en sådan sak men jag vet inte om jag vågar ringa och fråga om dom skriver ut, dom kanske inte gör det utan att ha sett hästen.

Det verkar som om hästen behöver hanteras.
Det är himla trist den dagen något allvarligt inträffar och man måste kunna undersöka och behandla hästen.
Kan man inte sticka hästen så går det ex. inte ge medicin vid kolik, trist för hästen att ha ont i onödan...:crazy:
Satsa på att få din häst hanterbar!
Jag lider med den stackars hovslagaren som du utsätter för detta!

Pratar du med samma veterinär igen kan de finnas en chans att få det utskrivet igen över telefon, den veterinären har ju undersökt hästen.
Men pratar du med en annan veterinär eller det har gått ett tag sedan du fick medlet så kan du nog glömma det.
Jag hade en fånghäst inackorderad förr, veterinären var alltid ute och undersökte. Recept förnyades någon gång under samma anfall per telefon men det var alltid undersökning som gällde om det hade gått en tid. Veterinären menade (och jag håller med) att något kan ha ändrats under tiden och en undersökning kan göra all skillnad i värden!

Tänk om hästen plötsligt får en ändring i hjärtrytmen (heter det så?) och det är farligt, det blir ännu mer farligt om du drogar hästen!

Jag fick några tabletter (eller var det pulver??) För säkert 6-7 år sen när jag fick lov att transportera min häst,var in på kliniken och hämtade ut dom. Var en veterinär som var ute och åkte nån dag i veckan,resten höll han sig hemma på kliniken,och vi fick lov att åka en "klinikdag".Veterinären hade varit ut och gett henne lugnande i spruta nån gång innan,även då vid transport,så han visste vilken häst det var han gav till.

Fast dom där tabletterna var inte så verkfulla,höll endå på i 3-4 timmar,och vi riskerade väll nästan livet endå kan man säga! :grin:

Jag har förstått följande från SJVFS 2009:85, D8

Hovslagare
11d § Fram till och med den 31 december 2014 får en hovslagare behandla djur under lokal och allmän bedövning under förutsättning att
1. personen har reell kompetens för vad som utförs,
2. personen har varit yrkesverksam som hovslagare under minst tre år före den 1 januari 2010, samt
3. behandlingen utförs under överinseende av veterinär.Behandling enligt första stycket sker på veterinärens ansvar.

att veterinären måste vara med (i närheten iaf) för att hovslagaren ska få arbeta på hästen? eller förstod jag fel när juristerna från SJV va här och föreläste?

Ja, jag tänker droga hästen tills den kan skos utan. Det var hovslagaren som ville att den skulle drogas.

Ägare och hästar i "mitt" stall har fått lugnande utskrivet av vet. (på plats) för lite allt möjligt. För igångsättning av stolllig häst, för allmänt ridande på stollig häst, för lastande av stollig häst, för skoning av stollig häst..ja, du förstår, så nog ska man väl få det.

I såna där fall är det nästan bättre att den som hanterar hästen får lugnande.
Galna ägare gör ju vilka hästar som helst stolliga.

Du kan inte tänka dig att det kanske kan vara vits att BÅDE jobba med hästen OCH köra lugnande vid skoning? Många hästar behöver skor för att kunna ridas fullt ut, och börjar man jobba med hästen och skoningen, så kan ju en periodskoning komma olägligt.

Och då är det ju faktiskt bättre att droga hästen, sko den och sedan fortsätta jobba med problemet. Hellre än att halka tillbaka till ruta 1 och börja om igen, vilket varken hjälper hovslagaren eller hästen.

Ja, jag tänker droga hästen tills den kan skos utan. Det var hovslagaren som ville att den skulle drogas.

Använd lugnande du vid skoning så länge det behövs! Kanske du kan sluta med det när hästen accepterar skoning och inte tycker att det är skrämmande längre. Jag har haft 8 hästar under åren och dom har varit mycket hanterade på alla vis men ändå väldigt olika. En av dom accepterade bara kvinnliga hovslagare efter att en manlig förstörde henne genom att skrika och slå henne så fort hon rörde på sig, inga problem innan detta hände upprepade ggr!Det var ett rent helvete när han kom, hästen var livrädd för honom. Jag bytte då hovslagare till en kvinnlig inga problem alls... någonsin efter det!!!
Nu har jag en treåring som har väldigt musklad i hals och är därmed mkt svärstucken. Efter ett kolikanfall i fjol och 11 stickförsök innan vet kom rätt i venen är denna herre livrädd för sprutor och måste ha lugnande innan dom kan sticka honom intravenöst vid munbehandling tex förut var han helt oberörd av stick nu räcker det att vet närmar sig halsen så får han panik detta är jätte trist. Men vad jag vill säga med detta är att en häst jättelätt kan bli förstörd av olika andledningar trots att man har kämpat och tränat för att få en trygg o bra häst och så händer ngt tråkigt som jag nämnt här och sen får man jobba dubbelt upp för att få det bra igen och ibland kanske det inte ens går att rätta till. Lycka Till!;)

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 585
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka